Citroën DS3 Cabrio Racing
Bare Arne har en sånn bil i Norge
DS3 Cabrio Racing er produsert i kun 100 eksemplarer. Nå befinner én av dem seg på Hønefoss.
Her er det mye bra. Som på den nåværende DS3 kabriolet, har endringen av taket fra blikk til tekstiler knapt nok påvirket stivheten i karosseriet, siden sidestrukturene ikke er endret nevneverdig.
Den styrken som måtte ha gått tapt under skalperingen, er blitt satt tilbake ved å dytte inn metall der hvor hattehylla ellers ville vært.
Hele kabrio-forvandlingen har bare gjort den 25 kilo tyngre - tilsvarende en velfødd elghund. Racingegenskapene til takversjonen har dermed ikke forsvunnet med taket.
Den har den samme 207-hesters firesylindrede 1,6-liters motoren med den samme justerte ECU-en, omkalibrerte injektorer, oppgradert turbo og den samme sportseksosen. Den gjør 0-100 på bare 6,5 sekunder, og toppfarten er 235 km/t.
Våkner til liv over 80
Under er alt som før. 18-tommers felger øker sporvidden med 30 mm foran og bak sammenlignet med vanlige DS3. Den ligger også 15 mm lavere på stivere fjærer. I tillegg har Racingversjonen firestemplede Brembo-bremser. Alle disse modifiseringene er gjort under samme tak, ved samme rallyavdeling; hos Citroën Racing.
Den byr som før på en skikkelig hvass kjøreopplevelse. Den er knallstiv, men som på en bra rallybil våkner chassiset til liv over 80 km/t, og takler omtrent hver eneste variasjon av humper og huller på veien - slike som lager trøbbel for mer fokuserte biler som en Clio RenaultSport.
Men den er ikke upåvirket av asfalthull i byer, og den litt nervøse oppførselen i lav fart vil nok øke blodtrykket ditt en smule.
Mye ekstrasnadder
Tekniske data
- Motor:1598 ccm 4-syl bensin,
- Drift: Forhjulsdrift
- HK: 207
- Dreiemoment: 275 Nm
- 0-100 km/t: 6,5 sek
- Toppfart:235 km/t
- Oppgitt forbruk: 0,64 l/mil
- CO2-utslipp:149 g/km
- Vekt:1240 kg
- Pris: Ca. kr 480 000
Racingversjonen har også mye ekstrasnadder. Dype og komfortable sportsseter, samt masse DSport-pynt som standard, inkludert stereo med åtte høyttalere. I motsetning til DS3 Racing hard-top får du også en GPS med på kjøpet.
Det kan nok være like greit, for den er ikke billig. Citroën prøver å rettferdiggjøre den høye prisen (en vanlig 157-hesters DSport Cabrio koster ca. 150 000 mindre) ved å produsere bare 100 biler, og én av dem har havnet i Norge.
Det betyr også at den konkurrerer med Golf GTI, samt BMWs 2-Serie kabriolet. Og det blir et ganske rått parti for denne.
DOMMEN:
Bra, men ikke til den prisen. Bedre å kjøpe en tregere DS3 Kabrio, eller gå opp til en Volkswagen Golf GTI.
RIVALEN:
VW Golf GTI - Du får ikke så heftige spesifikasjoner, men den er romsligere og mer komfortabel.
Les også:
Kan koste deg mellom 6000 og 10.000 kroner hvis du må bytte
Test deg selv: Hva kan du om Citroën-modeller