Første tur: VW Beetle
Alle gode ting er tre...
Først den originale Bobla, og så den dårlig bygde Nye Bobla. Og nå The Beetle. Noen som bryr seg lenger?
Si hei til den helt nye Volkswagen Bobla. Men først tror jeg vi tar en liten pause. Det er noe som trenger å forklares her.
Dette er den nye Bobla, men den forrige bilen ble også kalt Nye Boble (obs: arkivsak med redusert funksjonalitet), og du kan jo ikke ha den Nye Nye Bobla.
Så i stedet har VW kalt denne nye for Bobla (The Beetle/Das Käfer) i motsetning til originalen, som bare var ei Boble.
Greit, så har vi avklart den saken.
For å si det rett ut var forrige generasjon Boble en katastrofe for hele bobleslekta - Volkswagen er fullstendig klar over at bilentusiaster som oss mente den var en monster bygd av retro-kitsch, med blomstervaser og bobler, og uten særlig substans.
Så selv om den faktisk solgte bra - over en million biler på 13 år - var den aldri egentlig elsket. Vi ble vist en video med 73 år av boblehistorie, og denne siste var bare med i ett eneste sekund.
Volkswagen håper at den nye nye versjonen vil endre det. De vil ha en sportsligere Boble, en med den samme sunne konstruksjonen bak det ennå litt søte utseendet. Og motorutvalget du kan få er toppmoderne, og dekker alt fra den utmerkede 1,2-liters TSI-en, via en 1,6 liters diesel, og til bilen vi testet: en dyr 2,0-liters TFSI.
Chassiset er stort sett det samme som i Golf - de dyreste Boblene får Ford Focus-aktig multi-link bakfjæring med en elektronisk differensial på drivakselen, men de rimeligere versjonene får bare en torsjonsbjelke.
Større, men lavere
På samme måte har utseendet blitt spritet opp. Det triple bobleutseendet til den forrige Nye Bobla er borte - denne er bredere (med 84 mm) og lengre (51 mm), men også lavere (12 mm), noe som gir den en mer sammenkrøpet holdning.
VW har også flatet ut taket og gjort frontruta mye brattere. Dette følger ikke bare tettere i hælene til den originale Bobla, men betyr også at du får mye bedre hodeplass bak.
Det er også mulig å individualisere, akkurat som på Minien eller Fiat 500, så du kan "navngi" din egen bil. Med andre ord kan du velge hvilket bakskilt du får.
I England betyr dette at du er begrenset til Beetle, Volkswagen eller Turbo - altså like individuelt som at en frue fra Frogner har puddel. Men du kan presse selgeren litt, og få ham til å levere det japanske skiltet.
VOLKSWAGEN BEETLE 2,0 TFSI SPORT
VI LIKER
Bedre å kjøre, færre gimmicker
VI LIKER IKKE
Kjørekomfort, dashbord
DOMMEN
Bobla rister av seg retro-imitasjonene til den forrige, men tro ikke at du har en GTI.
YTELSE
0-100 km/t på 7,5 sek, maks 224 km/t, 0,78 l/mil
TEKNIKK 1984 ccm, 4 syl, forhjulsdrift, 200 hk, 279 Nm, 1364 kg, 179g/km CO2
VELG DETTE EKSTRAUTSTYRET
Fender stereo, ca 6000,-
OG UNNGÅ DETTE
Ekstra instrumenter, ca 4000,-
PRIS fra ca 235 000,-
Kommer til Norge i november
VW forteller at dette er teknisk mulig, og de herlig grafiske japanske bokstavene er mye kulere enn europeiske standardbetegnelser.
Hopper du inn, finner du tendens mot retro-stil. Bilen vår var toppmodellen "Sport", så den hadde dashbord med karbonfiber og smart pianosvart plast langs toppen av dørene, men om du går for "Beetle"- eller "Design"-versjon har bilene plast i karosserifargen. Like elegant.
Rattet er også herlig og tynt; akkurat slik det skal være på en bil som stammer fra en tid med felger av treverk.
Men interiøret er på ingen måte perfekt. De moderne VW-bryterne ser rare ut blant retrotingene, og det finnes ennå dustete nostalgiske ting, som hanskerommet med lokk. Dette er totalt ubrukelig siden det er svært grunt - og det må ha airbagen bak seg.
Og verre: Den virker spinkel. Det er faktisk altfor mange billige, harde plastdetaljer her inne - kunder som venter vanlig, god Volkswagen-kvalitet, bør holde seg til Golf.
Spretter
Det bør de også hvis de ønsker seg en bra kjøretur. Tross at bilen vår har normal fjæring (den valgfrie sportsfjæringen er 15 mm lavere og enda stivere) spretter Bobla altfor mye over humper og dumper. Den føltes ganske enkelt ikke så avansert som en Golf, til tross for at de har det samme multi-link opplegget bak.
Men det er bedre nyheter når vi kommer til kjøreegenskapene, som er like bra som på Golfen nå. Det føles ikke lenger som om du kjører rundt i en stor pudding, fordi Bobla nå har fått bredere hjulavstand, foran og bak, noe som er med på å bedre både veigrep og svinging.
Det er en skarpere bil - fremdeles ikke noe du vil kalle et hett jern, og ikke bedre enn en Golf til samme pris, men i hvert fall litt entusiastisk.
Bilen er veldig mye bedre enn den siste Bobla. Den føles mer sporty og er morsom å kjøre - altså mer enn de fleste Boble-eiere ville ønske seg eller trenge. Vi kjørte toppmodellen med 2-liters TFSI - en motor den deler med Golf GTI - og den ga oss absolutt nok krefter.
Den er trimmet litt ned for denne bilen, for VW ønsker ikke at den skal matche GTI-kremgolfen. Så her har den 200 hk og 279 Nm.
Men null til 100 går på 7,5 sekunder (0,6 sekunder bak GTI-en), og med DSG-girkassa vil du aldri gå ut av turbosonen. Men merkelig nok kommer ikke dette DSG-valget med padleårer bak rattet - du må foreta manuelle girskift via girspaken, noe som føles litt merkelig.
Senere vil det også komme en serie med mindre motorer i utvalget, noe som vi mistenker vil bli førstevalget for mange kunder, og matche krefter og pris på en bedre måte.
Les også:
VW Golf GTD er en av konsernets beste biler
Mye bedre
Så når sant skal sies, er denne Bobla mye bedre enn den Nye Boble. Men det var jo ikke vrient - det blir som å si at bensin er bedre enn damp. Der du før ville bli klassifisert som sinnssyk om du kjøpte den gamle, står denne ganske greit opp for seg.
Men den står seg best i den moderate enden av prisspennet. Konkurransen i prisklassen rundt 350 000 er for hard; ikke minst fra andre folkevogner.
Som alltid med ei Boble så vil du kjøpe den for hvordan den får deg til å føles, og ikke fordi det er den beste bilen for pengene.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 09/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.