Prøvekjørt: Mercedes ML 63 AMG
2,3 tonns høyblokk med megakrefter
Greit, det er ingen som trenger en SUV med megaytelse. Men ingen trenger heller en 64-tommers plasma-tv. Noe kjøper vi på grunn av ønske, og ikke behov.
Du vil kanskje mene at ordene "høy ytelse" og SUV er omtrent like kompatible som ordene "elefant" og "ballett".
I en rasjonell verden ville du hatt rett. Vil du transportere masse bagasje på en kjapp måte under alle andre forhold enn ute i skogen, er en firehjulsdrevet stasjonsvogn milevis mer fornuftig enn hvilken som helst av de mange steroidoppblåste SUV-ene.
Men AMG ber deg om å holde igjen mistroen litt, for deres nye ML 63 AMG har kommet for å overbevise deg om noe annet.
AMG (Aufrecht, Melcher Großaspach) var merket som startet hele dette markedet for blodtrimmede terrengbiler tilbake i 1999.
Super-suv
Den første bilen som trimmeavdelingen av Mercedes-Benz bygde om til en super-SUV, var ML 55 AMG. Selv om den var rask på en lokomotiv-aktig måte, var den også en av de meste upålitelige bilene som noensinne er bygd. Den spiste bremseskiver som kjeks, og falt fra hverandre bare du så på den. Jeg vet det - jeg hadde en.
Den andre akten i ML AMG-sagaen var den mye bedre ML 63 AMG. Den var høflig nok til å henge sammen i mer enn fem minutter, så ut og oppførte seg mer dynamisk og kunne på rette strekninger helt fylle opp bakspeilet til de fleste sportsbiler i mellomklassen. Altså mye mindre å avsky, og masse mer å like.
Mindre hissig, mer effektiv
Under dette tredje forsøket har oppdateringsprosessen vært mer avdempet, men ikke mindre virkningsfull.
Begynner vi med motoren, så er den naturlig pustende 6,2-literen blitt byttet med en nytrimmet versjon av den mindre hissige, men mye mer effektive M157 dobbeltturbo-V8-eren fra CLS AMG.
Det gir et normforbruk på akseptable 1,18 l/mil. Men dersom du setter kraft høyere enn nøysomhet, vil en ekstra AMG Performance Package raskt få dette tallet til å nærme seg toliters-merket igjen.
2,3 tonn plantet til veien
Aktiv luftfjæring med adaptiv demping og et vanvittig komplisert arrangement som kalles Active Curve System - som kompenserer for krenginger ved bruk av hydraulikk - gjør en utrolig jobb med å holde alle de 2,3 tonnene til ML AMG plantet på veien.
Kraftfordelingen på 40/60 foran/bak - den er 50/50 på en standard ML - hjelper også til med å snu ting raskt. Og det samme gjør den fartsfølsomme AMG-styringen.
Problemet er at ingen ting av dette føles naturlig. Jo da, den går raskt. Og jo, den kan svinge raskere enn du trodde var mulig. Men du er alltid fullstendig klar over at det er kunstige hjelpemidler som lurer fysikken her.
Det er greit nok, men ta en tur med en kraftig motorisert stasjonsvogn før du kjøper denne. Hvis det ikke endrer oppfatningen din, har du to ord til å pusle med her: "tenk" og "igjen".
Spesifikasjoner Mercedes-Benz ML63 AMG
Motor: 5461 ccm, V8,
Drift: 4Matic firehjulstrekk
Hk: 532
Nm: 700
Forbruk: 1,18 l/mil,
CO2-utslipp: 276 g/km
0-100 km/t: 4,8 sek,
Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)
Vekt: 2345 kg
Pris: 2 038 100 kroner
DOMMEN: Det siste høyhuset fra AMG er bedre enn noensinne på alle områder. Og absolutt best i klassen. Men likevel vil en kraftig 4WD-stasjonsvogn være en bedre bil for de aller fleste.
Rivalen: Jeep Grand Cherokee - samme chassisoppbygging som ML, og en ulik, men hårete V8 i denne SRT8-versjonen. En lavpris-versjon av ML AMG.
Les også:
Slik takler du sinker i forbikjøringsfeltet
Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?
En fantastisk morsom familiebil