Bilberging
- Kjør aldri med mindre enn kvart tank
Å holde tanken over halvfull er det ideelle.
De beste tipsene mot å kjøre tom
· Ikke vent med å fylle drivstoff til bilen varsler om tom tank. Anse kvart tank som tom tank. Da unngår man også at det danner seg mengder med kondens i tanken.
· Drivstoffene inneholder biokomponenter som er mer ømfintlige for vann/kondens.
· Kjører man samme avstand/har samme forbruk pr. uke, gjør det til en vane å fylle tanken på en fast dag.
· Skal du kjøre i område der det er få bensinstasjoner eller langt mellom stasjonene, ha en reservekanne med. Husk å sjekke regler for hvor mye man kan ha med seg i bilen, at kannen er godkjent for drivstoffet som lagres og at kannen en forsvarlig sikret.
Kilde: Viking Redningstjeneste AS
- Anse kvart tank som tom tank, råder Fredrik Jørgensen, VP Subs & Network Development i Viking redningstjeneste.
- Ikke vent med å fylle drivstoff til bilen varsler om tom tank.
Å ende opp langs veien med tom tank er en hyppig årsak til at bilbergingselskapene må rykke ut. 399 personer kjørte bilen tom for drivstoff i 2014 og måtte berges av NAF.
- Og det er bare våre egne tall. Jeg regner med at de andre bergingstjenestene også har hjulpet bilister i samme ærend, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i Norges Automobilforbund.
614 måtte reddes av Viking av samme årsak. Det har ikke lykkes oss å komme i kontakt med Falck, vi vet derfor ikke hvor mange de berget i 2014.
Legger vi sammen tallene fra NAF og Viking, er det til sammen 1013 berginger - altså nærmere tre per dag i 2014, som ringer etter bergingsbil fra de to største firmaene på grunn av tom tank.
Bør ikke kunne skje i 2015
Bergerud synes det er overraskende at så mange klarer å kjøre tanken tom, når det finnes så mange hjelpemidler til ikke å glemme å fylle tanken.
- Det kommer på en varsellampe i tillegg til måleren, som lyser når bilen nærmer seg tom tank. Den varsler noe ulikt fra bil til bil, sier han.
- Egentlig er det merkelig at man kjører tomt nå i 2015 når man både har varsellampe, drivstoffindikator og i tillegg har mange nye biler rekkeviddeinformasjon.
Varsellampen går på når tanken nærmer seg tom, men som mange har lagt merke til på den kjedelige måten, varierer det fra bil til bil når lampen begynner å lyse.
- For å vite hvor mye drivstoff som er igjen på tanken når lampen lyser, må du se i manualen. De fleste varsler ved fem eller ti liter, sier Bergerud.
Så må du ta hensyn til drivstofforbruket, som kan variere både mellom ulike biltyper. Husk at kjørestil og dekktrykk også er avgjørende for forbruket.
Under kvart tank = nei nei
NAF-mannen råder egentlig alle til å kjøre med så full tank som mulig fordi du reduserer faren for kondens i tanken ved temperaturforskjeller i uteluften - selv om dette er et mindre problem i dag enn tidligere.
- Det var en langt mer aktuell problematikk i de gamle dieselmotorene. Da måtte du måtte lufte hele systemet og slikt hvis du kjørte tom. I dag er det ikke sånn, men i stedet er bilene langt mer fintfølende og du vil kunne få store reparasjonskostnader om du er så uheldig at det kommer rusk i systemet, forklarer han.
Og husk for all del å fylle diesel på dieselbilen. Får du bensin i dieselen vil den ødelegge de smørende egenskapene ti dieselen og det kan fraktes spon ut i systemene.
- Feilfylling vil gi større følgeskader enn tomkjøring på nye biler, sier Bergerud.
Ikke bli dieseldyrenes redningsmann
Kjører du konstant rundt med nesten tom tank, gjør du livet godt for dieseldyr - men ikke fullt så godt for følsomme passasjerer (eller bilens motor, selvsagt).
Såkalte dieseldyr lever i kondensen som oppstår på veggene inne i tanken, og de har det utmerket i dagens variant av diesel.
De oppstår i bensintanker også, og de kan gjøre livet skikkelig surt for den gjennomsnittlige bilist.
- Man merker det først som småfusk, dårligere startegenskaper, markerte tikkelyder og gradvis økende forbruk, før det går over til blinkende advarsler på dashbordet.
- Plutselig kan mye av motorkraften forsvinne; motorstyringen har lagt inn safety modus for å hindre skader, for eksempel på grunn av overtrykk i turbosystemet fordi reguleringsmekanismen sitter fast i sot. Typisk inntreffer dette ved turtall over 2500, har Einar Noreng i Pro-Tec uttalt til Klikk Motor.