pRØVEKJØRT: ford Ranger Delta, Rap Cab 3,2 TDCi

Slik får du enda tøffere Ford-pickup

Synes du Rangeren din er for veik
kan du gi den en dose Delta-styrke.

Først publisert

Vi har tidligere testet Ford Ranger mot Nissan Navara og Toyota Hilux der vi kåret den testosterontunge Rangeren til å ha høyest Vi Menn-faktor. Dersom vi holder dige pickup-er som Tundra, Ram og F-150 utenfor, er det Ranger som seiler opp som Norges tøffeste pickup - ikke minst på grunn av 3,2-literen med 200 hk. Og gir du bilen en Delta-pakke, løftes den bokstavelige talt enda noen hakk på barskingskalaen.

Understellet er orginalt, men Ranger Delta er hevet 100 mm mellom karosseri og ramme. I tillegg har den skjermutbyggere lakkert i bilens farge, 76mm frontbøyle og 18-tommers aluminiumsfelger kledd med digre dekk fra Mickey Thompson.

Oppmerksomhet

Ford Ranger er i utgangspunktet en stabil og komfortabel pickup på veien, og den lette ombyggingen forringer ikke kjøreegenskapene. Tvert imot synes vi den blir noen knepp mykere og roligere på veien. Den økte avstanden mellom karosseri og ramme gjør plass til 305/60-18-dekk som øker potensialet for fremkommelighet på kjerre- og anleggsveier. Felgene har ikke beadlock, men du kan likevel justere ned dekktrykket på de røslige knastedekkene for å oppnå bedre flyteevne og fremkommelighet på snø og gjørme - eller kun for å oppnå bedre komfort. At ombyggingen gir noe oppmerksomhet fra andre, er ren bonus dersom man er opptatt av slikt. Etter antall blikk å dømme finnes det en del personer der ute som kunne tenke seg en høyere og bredere Ranger.

På vanlig vei kan vi glede oss over ekstrautstyr som adaptiv cruisekontroll (9000 kroner) – inkluderer filskiftvarsler, filskifteassistent og trafikkskiltgjenkjenning. Innvendig er den nær sagt som en hvilken som helst Ford, bare med mer hardplast. Den har imidlertid åttetommers skjerm med multimediasystemet Sync 3 som er både raskere og mer brukervennlig bedre enn Sync 2.

Ombyggingen av Ford Ranger er foretatt av Østfold-bedriften Lafinto AS som er sertifisert Ford-ombygger. Selskapet er norske representant for tyske Delta som leverer settet til ombyggingen. Delta opererer i samme marked som Arctic Trucks. Modifiseringen omfatter også kalibrering av speedometeret og godkjenning hos Statens vegvesen.

DELTA:Understellet er orginalt, men Ranger Delta er hevet 100 mm mellom karosseri og ramme. Foto: Martin Jansen
DELTA:Understellet er orginalt, men Ranger Delta er hevet 100 mm mellom karosseri og ramme. Foto: Martin Jansen

Delta-en som vi prøvekjørte hadde også offroad-pakke (5500 kroner) med elektroniske differensiallås på bakakselen, samt beskyttelsesplate under motor, girkasse og drivstofftank.

Tekniske data

Ford Ranger Rap Cab 3,2 TDCi, 6-trinns automatgir

Motor, cm³:3198

Effekt, hk ved o/min:200/3000

Dreiemoment, Nm ved o/min:470/1500-2750

Lengde/bredde/høyde, cm: 536/186/184

Egenvekt, kg:2109

Tilhengervekt, kg:3500/750

Lasteromslengde, cm (gulvhøyde): 185

Lasteromsbredde, cm (gulvhøyde): 156

Nyttelast, netto/brutto: 1016/1091

Standard dekkdimensjon:225/70 R16

Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil:0,87

CO₂-utslipp, g/km:229

0-100 km/t, fabrikk, sek.:10,9

Toppfart, km/t:175

Pris fra, kr:409 100

Pris testbil, kr: 589 725

Delta-ombygging: 143 625 kroner