Frankfurt 2011: Ford Focus ST & Fiesta ST Concept

To GTI-killere fra Ford

Her er Focus ST i produksjonsform og Fiesta ST Concept.

LIK KONSEPTET: Noen små endringer på fangere og lignende er det eneste som skiller produksjonsmodellen fra fjorårets konseptbil.
LIK KONSEPTET: Noen små endringer på fangere og lignende er det eneste som skiller produksjonsmodellen fra fjorårets konseptbil. Foto: FOTO: Ford
Først publisert Sist oppdatert

Det er tilnærmet nøyaktig ett år siden Ford viste frem konseptversjonen av Focus ST. Den store bilutstillingen i 2010 fant sted i Paris. (Den franske hovedstaden og Frankfurt har bilutstilling annethvert år.)

Den gang kunne vi rapportere om at den ville få en turboladet toliter på 250 hester. Ut fra informasjonen vi nå har fått, ser det ut til at det var en tilnærmet ferdig bil vi fikk se i fjor. Utseendemessig er det noen små forskjeller, men motoren er den samme.

Det betyr at den turboladede Volvo-femmeren som har blitt brukt i de tidligere ST- og RS-modellene har blitt kastet ut til fordel for en kraftigere og mer drivstoffgjerrig motor. På ett punkt kommer vi imidlertid til å savne den gamle femmeren. Til tross for at den var tørst som få, hadde den også et lydbilde som ingen andre i klassen kunne matche. Det er noe spesielt med fem sylindre.

OGSÅ STASJONSVOGN: Snart kan også barnefamilier ta del i gledene ST-merket tilbyr.
OGSÅ STASJONSVOGN: Snart kan også barnefamilier ta del i gledene ST-merket tilbyr. Foto: FOTO: Ford

Også som stasjonsvogn

Likevel tviler vi ikke på at den nye ST-en også vil bli en morsom bil. Den vanlige Focusen har imponert oss, og vi mener at det er den beste bilen i kompaktklassen per dags dato. Når man i tillegg tar med i beregningen at forrige generasjon RS var verdens desidert råeste forhjulsdrevne bil, lover alt godt for den nye ST-en.

Tidligere har ST-modellene kun vært tilgjengelig i kombiversjon. Nå får imidlertid også de med familie mulighet til å velge den hvassere Focusen. For første gang i ST-historien, lanseres det nemlig en stasjonsvognutgave.

Med denne verstingmodellen på plass, betyr det at Ford lanserer både den største og den minste motoren i Focus på samme utstilling. Rett før utstillingen åpnet skrev vi nemlig om at du snart kan få Focus med en énliters motor.

Fiesta med 180 hester

LILLEBROR: En ST-versjon av Fiesta ser ut til å være rett rundt hjørnet. Den får en turboladet 1,6-liter på 180 hester.
LILLEBROR: En ST-versjon av Fiesta ser ut til å være rett rundt hjørnet. Den får en turboladet 1,6-liter på 180 hester. Foto: FOTO: Ford

I tillegg til Focus ST, viser Ford frem sin neste ST-kreasjon. Lillebror Fiesta vil få mange av de samme detaljene som Focus, men her er det en 1,6-liters turbomotor under panseret. Den yter 180 hester og 240 Nm, og skal klare å flytte den lille bilen fra stillestående til hundre på under syv sekunder.

Fiesta ST vil konkurrere med biler som Volkswagen Polo GTI, Mini Cooper S og Citroën DS3 Racing.

Ford kaller Fiesta ST for et konsept, men den ser unektelig veldig ferdig ut. Det er ikke utenkelig at vi vil se produksjonsmodellen på Genève-utstillingen til våren.

Les også:

Denne elbilen har over 1000 hester

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Tre nye S-modeller fra Audi