Chevrolet Corvette C7 Z06:
Tidenes råeste
Corvette har vært et ikon i over 60 år, og stadig blir den råere. I går ble den råeste Corvetten gjennom tidene presentert på bilutstillingen i Detroit.
-Råere enn C6 ZR1 på alt, ble det sagt under presentasjonen av nye Z06.
Det røper en hel del om hva nye Z06 er kapabel til.
For selv om Chevrolet ikke går ut med akselerasjonstall eller rundetid på Nordsløyfa på Nürburgring, er vi ikke i tvil om at Z06 er den råeste serieproduserte Corvette gjennom tidene.
860 Newtonmeter
Raskest og sterkest, og med best aerodynamikk og kjøreegenskaper, skal vi tro Chevrolet. Men like mange hestekrefter som den råeste til nå, ZR1, har den ikke.
Den nye 6,2-liter kompressormatede V8-eren (selvfølgelig) yter 625 hestekrefter og enorme 860 Newtonmeter.
Det skal være nok til å rive løs bakhjulene med dekkdimensjon 335/25ZR20.
Som Chevrolet Corvette Stingray har Z06 en Driver Mode Selector som gjør at sjåføren kan tilpasse bilen til forhold og humør. Mode 1 er standardoppsett for vanlig kjøring. Mode 2 slår inn når den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) er slått av i Sport eller Track-modus. Innstillingen tillater mer hjulspinn før elektronikken slår inn.
Kjøreinnstilling Mode 3 aktiveres automatisk dersom man velger Performance Traction Management. Dette programmet fungerer kun i Track-modus, har samme funksjon som Mode 2, men er ytterligere finjustert.
Z06 vs. ZR1
625 hestekrefter er 22 færre enn i C06 ZR1, men dreiemomentet er til gjengjeld vesentlig høyere. Hele 42 Newtonmeter, for å være eksakt.
Og tar vi utgangspunkt i at ZR1 gjør 0-100 km/t på 3,4 sekunder og har en toppfart på 330 km/t, tar vi vel ikke i om vi tipper på rundt tre sekunder blank og over 330 km/t for nye Z06.
Og kanskje enda mer imponerende; ZR1 kjørte Nordsløyfa på Nürbrugring på smått utrolige syv minutter og 19 sekunder - raskere enn biler som Ferrari Enzo og 458 Italia, Koenigsegg CCX og Lexus LFA.
Z06 skal i følge Chevrolet være enda raskere.
60 prosent stivere
For første gang på en Z06-modell kan takpanelet tas av. Og selv med taket av skal vridningsstivheten være 20 prosent høyere enn i forgjengeren. Med taket på øker dette til 60 prosent.
Chevrolet lover at Z06 har både ytelser, teknologi og design på nivå med de mest eksotiske supersportsbilene, og at den går "vanlige" Stingray en høy gang.
Den er bredere og har bredere hjul enn Stingray-modellen, samt større luftinntak for bedre kjøling av motor, bremser, girkasse og differensial og bedre aerodynamikk for best mulig veigrep i høye hastigheter.
Rå pakke
Men det stopper ikke der. Chevrolet tilbyr en såkalt Z07-pakke til de som vil gjøre Z06 enda råere. Enda bedre marktrykk, keramiske Brembo-bremser som også er lettere, samt Michelin Pilot Super Sport Cup-dekk.
Interiøret kan også oppgraderes med Competition-seter for de som vil lufte bilen på bane.
Interessert? Bilen kommer i salg i høst og leveres tidlig 2015.
Les også:
De 25 viktigste bilnyhetene for 2014