Nyhet: Range Rover SVAutobiography

Tidenes kraftigste og mest luksuriøse Range Rover

Leveres med 550 hestekrefter!

Først publisert Sist oppdatert

Det er ikke noe galt med selvtilliten til Land Rover. Store ord (større enn normalt) blir brukt i pressemeldingen om nye SVAutobiography, verdens mest luksuriøse og kapable kjøretøy, ifølge produsenten.

Med Range Rover SVAutobiography, hevder Land Rover at de skal ta innersvingen på konkurrentene i stor-SUV-klassen. Og det er ikke akkurat smågutter de sikter seg inn på. I klassen finnes dunder-SUVer som Mercedes ML (kommende GLE), BMW X5, Audi Q7, Porsche Cayenne og ikke minst nye Volvo XC90.

Ok, men hva er det som gjør Range Rover SVAutobiography så spesiell?

Kraftigst hittil

I tillegg til hybriddrift (V6-dieselhybrid) og en V8-diesel, kommer SVAutobiography med den sterkeste motoren i Range Rover-sammenheng gjennom tidene – en kompressormatet, femliters V8 med 550 hestekrefter.

Dette er samme motor som i enkelte utgaver av dagens Range Rover, men yter 40 hestekrefter og 55 Newtonmeter mer i SVAutobiography, som totalt har 680 Newtonmeter dreiemoment.

Det gjør at den har spurtegenskaper nesten på ML AMG-nivå. 0–100 km/t på 5,5 sekunder er svært raskt i en så stor og tung SUV. Toppfarten er ikke like imponerende, men vi vil tro 225 km/t er raskt nok for de aller fleste i en bil som dette. 

SVAutobiography kommer i to versjoner. En kort og en lang, der den lange har utvidet akselavstand for bedre innvendig plass.

KJØRER BUSINESS: Ingenting å si på baksetekomforten i Range Rover SVAutobiography. foldebord og kjøleskap øker komforten ytterligere.
KJØRER BUSINESS: Ingenting å si på baksetekomforten i Range Rover SVAutobiography. foldebord og kjøleskap øker komforten ytterligere.

To-tonelakk og «Event-seating»

Ny grill, fire, krommede eksosrør og to-tonelakk (svart fra skulderlinjen og opp, valgfri farge fra skulderlinjen og ned) skiller SVAutobiography fra vanlige Range Rover. 

Endringene er større på innsiden, der skinn, treverk og aluminium strekker seg så langt øyet kan se. Mest oppsiktsvekkende er uten tvil baksetefasilitetene, der både foldebord og kjøleskap står på menyen.

En annen kul ting er det såkalte «Event-seating»-tilvalget. Se for deg at du skal på et arrangement, et bilshow, en polomatch eller bare på fotballkamp med poden. Du triller inn på plassen med din nye Range Rover SVAutobiography, rygger inn mot banen mellom de andre tilskuerne, åpner bagasjeromsluka og «ruller ut» to skinnkledde lenestoler med fotstøtter i aluminium. Der sitter du og koser deg, mens bagasjeluka fungerer som tak mot dråpene som faller fra himmelen.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Da blir du sikkert populær blant dine medtilskuere.

EVENT-SEATING: Har du Range Rover SVAutobiography, trenger du ikke tribune. Snobbete, men en artig løsning.
EVENT-SEATING: Har du Range Rover SVAutobiography, trenger du ikke tribune. Snobbete, men en artig løsning.

Koster flesk

Det kommer neppe til å kry av Range Rover SVAutobiography på norske veier, for ikke bare tar produsenten seg godt betalt for spesialversjonen, men den norske stat skal nok ha i både pose og sekk for at du skal få din SVAutobiography registrert på norske skilt.

Norsk pris er foreløpig ikke klar, men Land Rover oppgir at prisen starter på 148.900 pund (rundt 1,8 millioner kroner med dagens kurs) i England.