Koenigsegg

Tidenes Egg-samling

Sjeldne rekordbiler samles i Norge.

Først publisert Sist oppdatert

Før sommeren ble det kjent at Rudskogen Motorfestival har sikret seg Formel 1-teamet til Ferrari som hovedattraksjon på festivalen som går av stabelen 14.-15.september. Men Ferraris legendariske Scuderia Formel 1-team er ikke den eneste superattraksjonen som blir å se i Østfolds skoger.

Dit kommer også det som antakelig er tidenes samling av Koenigsegg-biler. Seks eksemplarer fra det ekstreme og eksklusive merket skal samles på Rudskogen. Det blir dermed en sjelden anledning til å ta noen av verdens villeste superbiler nærmere i øyesyn.

- Meg bekjent har det aldri vært samlet så mange Koenigsegg-biler på ett sted tidligere. I hvert fall ikke på norsk jord, opplyser Geir Moen, marketingansvarlig i Eker Performance der blant annet Hydrolift AS og Koenigsegg Norway inngår. Eker Performance eies hundre prosent av Eker Group AS der den annerkjente industridesigneren og gründeren Bård Eker regjerer.

Blant Egg-ene som kommer til Rudskogen er bilen som kan kalle seg verdens raskeste fra 0-300-0 km/t, Agera R. Andre september i 2011 forsøkte Koenigsegg å sette flere fartsrekorder på sin testbane i Ängelholm i Sverige. Koenigsegg Agera R klarte blant annet 0-300 km/t på 14,53 sekunder, som er raskere enn Bugatti Veyron 16.4 Super Sports 14,6 sekunder.

Tidligere i år ble imidlertid Hennessey Venom GT klokket inn på 13,63 sekunder fra 0-300 km/t, men Koenigsegg holder fortsatt rekorden når det gjelder 0-300-0 km/t som den greide på 21,19 sekunder. Imponerende akselerasjon og bremsing, med andre ord. Rekorden er godkjent av Guinness World Records, og ble satt med en standard Agera R med Robert Serwanski bak rattet.

Banebilen CCGT som det kun finnes ett eneste eksemplar av blir også å se på Rudskogen. Dessuten kommer Koenigseggs første modell, CC8S.

Bilene vil stå utstilt hele helgen, og skal også være med på defilering, samt Supercars-delen av arrangementet der også modeller fra Lamborghini, Ferrari og Porsche skal være med.

- Det vil bli trukket ut noen vinnere som får sitte på med bilene, forteller Moen.

HANDLER: Koenigsegg Agera R er det råeste Egg-et, og blir kanskje den største superbil-attraksjonen på Rudskogen Motorfestival. FOTO: Koenigsegg
HANDLER: Koenigsegg Agera R er det råeste Egg-et, og blir kanskje den største superbil-attraksjonen på Rudskogen Motorfestival. FOTO: Koenigsegg

Disse Koenigsegg-ene kommer

Rudskogen Motorfestival 14. - 15.september

Dette kan du se:

Scuderia Ferrari Formel 1

Superbiler

Porsche-show med fokus på 911-jubileum

NTCC (Norwegian Tunder Car Championship - det næmeste man kommer NASCAR i Europa)

Superbike

Supertwin Top Fuel Bike (Europas raskeste Top Fuel Harley kommer)

Flyshow med Eskil Amdal

Drifting med gatebil

Show med Chris Pfeiffer og Tommy Rustad

Amcar Village

Koenigsegg Agera R

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Videreføringen av Agera og Agera S. Den har notert seg følgende meritter: 0-300 km/t på 14.53 sekunder, 300-0 km/t på 6.66 sekunder, 0-322 km/t på 17.68 sekunder og 322-0 km/t på 7,28 sekunder. Under karbonskallet sitter en midtplassert 5,0-liters V8-er med turbo.

Agera R er en såkalt flexifuel. Med E85 eller E100 biobrensel på tanken yter den vanvittige 1140 hk og 1200 Nm. Med 95 oktan reduseres ytelsene til 960 hk og 1100 Nm. Agera R skal være god for 440 km/t og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Den har Aircore karbonfelger og egenvekten er 1330 kilo

Koenigsegg CCGT

CCGT ble bygget for å være med i FIA GT1. Men mens bilen ble bygget endret FIA reglene, og krevde at konkurransebilene måtte produseres i minimum 350 eksemplarer per år for å kunne delta. Koenigseggs volum er ikke i nærheten av det.

CCGT har en selvpustende V8-er som yter 640 hk. Egenvekten er 1100 kilo. Det finnes kun ett eneste eksemplar av CCGT.

Koenigsegg CCX

Tredje generasjon Koenigsegg med en 4,7-liters twin-kompressor V8-er som yter over 800 hk.

Den ble både berømt og beryktet da The Stig kolliderte med bilen på Top Gear-banen. Senere kjørte den inn til raskeste rundetid. Top Gear hevdet at det skyldes at de utstyrte bilen med spoiler, mens Koenigsegg på sin side mente det skyldtes forbedret chassis-oppsettt.

CCX er god for 0-100 km/t på 3,2 sekunder og en topphastighet over 395 km/t. Karosseriet er av karbon og kevlar og egenvekten på bilen er 1280 kilo.

Koenigsegg CCXR

CCX: Koenigsegg CCX. FOTO: Koenigsegg
CCX: Koenigsegg CCX. FOTO: Koenigsegg

En videreføring av CCX. Samme motor, men flexifuel. Med E85 på tanken er bilen god for 1018 hk ved 7200 omdreininger. 1060 Nm lyder det maksimale dreiemomentet.

Den skal greie å bryte 400 km/t-grensen og gjør 0-100 km/t på 3,1 sekunder. Egenvekten er som CCX på 1280 kilo.

Koenigsegg CCXR Edition

En spesialversjon av CCXR, utstyrt med en 4,8-liters twin-kompressor flexifuel V8-er som yter 1018 hk ved 7000 omdreininger. 0-100 km/t på 2,9 sekunder.

Toppfarten er på over 400 km/t. Det ble kun produsert fire eksemplarer av CCXR Edition.

Koenigsegg CC8S

Koenigseggs aller første produksjonsmodell. Var med i Top Gear i 2004 og ble straks en Clarkson-favoritt. Bilen fikk rykte på seg for å være krevende å håndtere.

RUDSKOGEN: Karbonmonsteren Koenigsegg CCXR Edition. FOTO: Koenigsegg
RUDSKOGEN: Karbonmonsteren Koenigsegg CCXR Edition. FOTO: Koenigsegg

I Egg-sammenheng er den rene sinken med sine rundt 650 hk og 720 Nm.

Toppfarten er oppgitt til 390 km/t, mens 0-100 km/t er oppgitt til 3,5 sekunder.

Les også:

Er dette verdens skumleste superbil?

- Syklister og sosialister hater denne bilen

STARTEN: Koenigsegg CC8S. FOTO: Koenigsegg
STARTEN: Koenigsegg CC8S. FOTO: Koenigsegg

Kun tre personer får bygge motoren til Mercedes-en

Slik er Ferraris råeste bil noensinne