Testfavoritter
De beste miljøbilene
Våre favoritter blant elbiler, ladbare hybrider og vanlige hybrider.
Alternative måter for framdrift er på kraftig frammarsj i bilverdenen.
For noen få år siden var markedsandelen av nye elbiler i Norge ubetydelig. Siden har salget gått rett til værs, drevet av en kombinasjon av avgiftsfrie priser, trafikkfordeler og langt større modellutvalg.
I juli var elbilenes andel av nybilsalget på 14,2 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Samtidig øker også hybridene kraftig. Også de har store avgiftsfordeler. I juli alene ble det registret 1583 hybridbiler, hele 657 flere enn samme måned i fjor. For hybridbilene er markedsandelen 12,8 prosent.
Til sammen var altså mer enn hver fjerde nye bil i juli en elbil eller hybridbil.
Hybridene kan deles i to grupper. De etter hvert tradisjonelle hybridene kan ikke lades med ledning fra strømnettet. Elkraften de bruker, genererer de selv fra forbrenningsmotoren og når bilene triller eller bremses. Særlig Toyota og Lexus er kjent for å tilby slike hybrider.
Den andre gruppa er de ladbare hybridene. Enkelt sagt er de litt mer elbil enn de tradisjonelle hybridene, for de kan lades fra strømnettet slik man lader en elbil. Batteripakkene er imidlertid mye mindre enn i rene elbiler, så de går ikke så veldig langt på bare eldrift.
Men når batteriene begynner å gå tomme, starter forbrenningsmotoren opp. Da fungerer de ladbare hybridene på tilsvarende vis som de tradisjonelle hybridene.
Her er elbilene, de ladbare hybridene og de tradisjonelle hybridene som har gjort det best i våre biltester.
ELBIL
Tesla Model S P85D
P85D, som kom sist vinter, er i en klasse for seg blant elbilene per i dag. Den har firehjulsdrift, og det vet vi at en del Tesla-eiere har savnet vinterstid. Den har dessuten god plass og ekstreme ytelser fra de to motorene som driver den (én foran og én bak). I alt har den 700 hk. Vi kjørte dragrace mot en kraftig snøscooter på isbane, og da vant Teslaen. Vi målte reell vinter-rekkevidde til rundt 34 mil, og det er det samme som med den bakhjulsdrevne versjonen.
Les test av Tesla Model S P85D her.
Kia Soul Electric
Her er kompakt-elbilen som ser småtøff og annerledes ut. Sittestillingen er høyere enn i andre elbiler, og det vet vi at mange liker. Rekkevidden er god for biltypen, og den bruker det ladesystemet som per i dag gir de fleste og beste mulighetene til hurtig og halvhurtig lading. Kiaen er meget godt utstyrt til en attraktiv pris. Et minuspunkt er det trange bagasjerommet.
Les test av Kia Soul Electric her.
VW e-Golf
Mens konkurrenter som Nissan Leaf og BMW i3 er spesialbygde elbiler, er e-Golf først og fremst en Golf. Det er fint, for Golf er en meget god kompaktbil. Kjørefølelsen er flott ved vanlig kjøring, og kvalitetsopplevelsen i interiøret er et sterkt kort. Energiforbruket var lavt under vår test i seinsommertemperatur, og estimert rekkevidde ble hele 22 mil (men ikke regn med å komme tilnærmelsesvis så langt om vinteren). Den elektriske Golfen kan ikke lades halvhurtig (400 volt, 22 kW og 32 ampere), og for noen kan det være et minuspunkt.
LADBARE HYBRIDER
Audi A3 Sportback e-tron
Ladbare hybrider kommer i bøtter og spann framover, og VW-konsernet har fått det til på første forsøk. I kompaktklassen har konsernet to alternativer, nemlig Audi A3 Sportback e-tron og den tekniske tvillingen VW Golf GTE. Hvilken du velger, er mest av alt et spørsmål om smak og behag. Spissformulert får du 204 hk til prisen av 125 hk, og akselerasjonen er nesten i GTI-klassen. Den som kjører kort og lader ofte, kan kjøre med veldig lavt bensinforbruk. Vektøkningen med batteripakke og elmotor er på over 300 kg. Det tar bort litt av den kjappe responsen en vanlig A3 har, men tilfører storbilaktig tyngde på veien.
Les test av Audi A3 Sportback e-tron her.
Mercedes C 350 e Plug In Hybrid stv.
Rimelige Mercedeser finnes ikke, men C 350 e gir i alle fall mye Mercedes for pengene. Total effekt er 279 hk og 600 Nm, og det setter svært god fart i bilen. 5,9 sekunder for 0-100 km/t sier sitt. Hybridsystemet holder dessuten brukbar kontroll på forbruket, som ble målt til 0,6 l/mil i vår testrunde. En ellers flott kjøreopplevelse blir skjemmet av for mye hjulstøy.
Les test av Mercedes C 350 e her.
BMW i8
En miljøvennlig sportsbil? Nja, i8 er i vært fall i stand til å bruke mye mindre bensin enn en tilsvarende rask og sterk bil med vanlig motor. Faktisk kan den kjøres like rimelig som en vanlig kompaktbil, selv når du starter med nesten tomme batterier. BMW i8 er superrask, morsom, rå og herlig. Karbonfiber er brukt fra snute til hekk, mens en bitteliten bensinmotor og to elmotorer står for framdriften. Forbikjøringsakselerasjonen fra 60-100 km/t tar 2,2 sekunder.
HYBRIDER
Toyota Auris Touring Sports Hybrid
«Toyotas beste stasjonsvogn», skrev vi da vi testet den første gang for to år siden. Hybridsystemet er effektivt. I vår 20 mil lange forbrukstest brukte Auris Hybrid like lite bensin som den ladbare Golf GTE (sommerkjørt) og mindre enn Audi A3 (vinterkjørt). Forbruket holder seg også veldig lavt ved bykjøring. Stasjonsvogna er lettkjørt og har god plass i bagasjerommet. Hybridsystemet virker aldrende sammenlignet med flere ferskere systemer. Motoren jobber tidvis hardt, og ytelsene er i dag under middels. En nylig facelift har blant annet gitt den penere dashbord og kvassere front.
Les test av Toyota Auris Touring Sports Hybrid her.
Lexus NX 300h
Du ønsker deg en mellomstor status-SUV, men synes BMW X3 & co. er for dyr? Lexus NX 300h har lekkert skall og er betydelig rimeligere enn nærmeste konkurrent. Kvalitetsfølelsen er god, og den har hybridbilenes typiske lettkjørthet. Bensinforbruket ligger på nivå med det du kan forvente fra en dieseldrevet SUV på samme størrelse. Det er en elmotor som driver bakhjulene, og bilen har en klart mer forhjulsdrevet karakter enn konkurrentene. Evnen til å ta seg fram har vi imidlertid ingenting å utsette på.
Les test av Lexus NX 300h her.
Denne saken ble første gang publisert 19/08 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.