Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light

Porsche Cayenne får snart dieselmotor. Vi har testet den til nå mest miljøvennlige versjonen.

Foto: Dirk Michael Deckbar
Først publisert Sist oppdatert

Alt er som kjent relativt. For en bil som slipper ut 310 gram CO2 per kilometer i blandet kjøresyklus, er langt unna å kunne assosieres med noe miljøvennlig - like lite som luksus-SUV-er generelt er det.

Fortsatt er imidlertid V6-versjonen med ytelse på 290 hestekrefter det minste svinet i Porsches SUV-rekke. At Porche ønsker å gjøre noe med nettopp dette, er denne saken det trolig beste beviset på.

Med dieselmotoren fra Audi, som er på plass under Cayenne-panseret i februar, faller CO2-utslippet til noe mer moderate 244.

Feltet av eksklusive konkurrenter er ikke overvettes stort, og salget av denne biltypen har også falt til et ubetydelig nivå siden avgiftsomleggingen ved inngangen til fjoråret.

Blant de typiske konkurrentene er BMW X5 sjefen - med 204 solgte. Lexus RX400h havner på annenplassen med 109 solgte, Mercedes-Benz ML-klasse har solgt 93, mens Range Rover tar fjerdeplassen med 41.

Det ser ikke veldig lyst ut for Audis Q7 heller, med 29 solgte så langt i år.

Beskjedne 16 Cayenner var solgt ved utgangen av oktober.

Regjeringen har dessuten lagt opp til nok en avgiftssmell for denne bilklassen.

Foto: Dirk Michael Deckbar

Kjøreegenskaper: 5

Tekniske data: Porsche Cayenne V6

  • MOTOR: V6, 3598 ccm, 24V
  • EFFEKT hk, o/min: 290 v/6200
  • DREIEMOMENT Nm, o/min: 385 v/3000
  • EGENVEKT, kg: 2235
  • BAGASJEROM, l (VDA): 540/1770
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 1,29
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 310
  • 0-100 KM/T, sek: 8,5
  • TOPPFART, km/t: 227
  • DEKK: 235/65 R17
  • PRIS, fra kr: 1 120 000

Porsche Cayenne er utvilsomt en av de aller mest sportslige av dunder-SUV-ene. Mest fascinerende er det at snaue 2,2 tonn lar seg manøvrere såpass lett og presist.

De tre ulike understellsoppsettene i Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) lar deg bestemme fastheten etter dagsformen. Under vår testkjøring på variert underlag benyttet vi oss mest av normalinnstillingen, siden "comfort" ble i meste laget og "sport" krever at underlaget er strøkent.

Det beste med kjøreopplevelsen er likevel den kvikke styreresponsen som gjør den store bilen forbausende lettkjørt.

Her er de beste vinterdekkene.

SUV MÅ HA PIGGDEKK

Motor: 3

Vi har altså sett på V6-utgaven, som yter 290 hestekrefter. Til den aktuelle prisen, 1 050 000 kroner, blir det feil å kalle den en basisutgave - selv om den er det.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Den har tilstrekkelig kraft, men siden bilen er tung, trenger den muligheten til å veksle mellom de ulike programmene. Her betyr det "comfort", "normal" og "sport".

Med sportsprogrammet blir gassresponsen betydelig bedre, samtidig som girkassa hele tida leter etter momentturtall. Lydbildet er friskt og gjennomarbeidet, men mer framtredende enn reell kraftutfoldelse.

Vi er landets største motorredaksjon. Se hvem som tester bilene her.

Ytelser: 3

0-100-tiden på 8,5 sekunder er slett ikke verst for en V6-bensinmotor som har såpass mye å dra på. Takket være gunstig utvekslingsforhold oppfattes motoren som tilstrekkelig sprek, særlig når turtallsnåla begynner å nærme seg 3000 omdreininger.

Her har 3,6-literen sitt maksimale dreiemoment. Kraftutviklingen fortsetter videre opp til 6500 omdreininger. Vi erfarte at den relativt lave effekten førte til høyt bensinforbruk under inspirert kjøring.

Når vi tross greie ytelser faller ned på en litt streng 3-er som delkarakter, er det begrunnet med to ting: Dette er en Porsche, og den koster 1,2 millioner kroner.

Eksteriør: 3

Foto: Dirk Michael Deckbar

Etter vår mening gjennomførte Porsche en meget vellykket ansiktsløftning på sin prestisjebil i fjor. Utseendet ble skarpere, og virker mer eksklusivt enn ved første forsøk. Listene rundt vinduene er de samme, fenderlista nederst er ikke ulik.

Foran er lyktene forbedret, og blinklys er flyttet ned i en vertikal ved siden av luftinntakene. Nederst ble fronten røffet opp med en beskyttelsesplate i metall.

Men noen vakker bil synes vi likevel ikke Cayenne kan beskyldes for å være.

Interiør: 4

Fjorårets ansiktsløftning av modellen betød ikke at det ble gjort noe spesielt med interiøret. Flotte skinnseter og generelt behagelig interiør er likevel selvsagte kvaliteter i Cayenne. Materialvalgene er det lite å si på, og naturlig nok er det en god prosent skinn med flotte sømmer.

Setene har den tilstrekkelige støtten for sportslig kjøring, men plassmessig er det nesten overraskende skralt for baksetepassasjerene. 540 liter bagasjerom er akseptabelt, men heller ikke mer i en så monstruøs bil.

Komfort: 5

Porsche Cayenne kombinerer sportslige egenskaper med det komfortable på en fin måte. Det justerbare understellet bidrar positivt til det. Vi forventer at vei-, vind- og motorstøy skal være minimert i en så dyr bil, og Cayenne innfrir også her.

Med unntak av under gasspådrag er det tyst og behagelig i kupeen.

Sikkerhet: 4

Porsche Cayenne er - av uviss grunn og i likhet med andre søstermodeller - ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP. Derfor er det vanskelig å si noe bastant om sikkerhetsnivået, bortsett fra at det er rimelig å tro at en så tung og bastant bil er et solid fort.

Foto: Dirk Michael Deckbar

De nærmeste konkurrentene (nevnt øverst), bortsett fra Audi Q7, har alle klart seg tilfredsstillende.

ESP, seks kollisjonsputer og automatiske beltestrammere for fire av fem sitteplasser er blant standard sikkerhetsutstyr.

Pris/utstyr: 2

Vi lar oss ikke imponere av utstysmengden Porsche Cayenne kommer med, siden denne farkosten faktisk havner på minimum 1,1 millioner kroner. Utstyr som elektronisk regulerbare forseter, radio med 12 høyttalere, regnsensor, elektrisk innfelling av sidespeil og tåkelys er med i pakka.

Ønsker du vesentlig mer enn disse punktene, blir totalpakka fort mye dyrere. Legg til høyt forbruk og et betydelig verditap, og Cayenne blir en meget dyr erfaring.