Diesel bedre enn hybrid
Andre generasjon VW Passat BlueMotion er smartere og mer luksuriøs. Toliters diesel med commonrail øker komforten - og det er vanskelig å presse forbruket over 0,5 liter på mila.


Det er det denne bilen handler om - lavt forbruk med minimale kompromisser.
0,46 liter/mil i snittforbruk
Passaten er kjørt gjennom Klikks faste testløype med et kontrollmålt forbruk på 0,46 liter per mil. Og da driver vi ikke engang utpreget sparekjøring.
Nitid registrering av forbruket ellers i testperioden forsterker dessuten inntrykket. Så fremt kjøreturen er over en mil, er det vanskelig å få bilen til å bruke mer en halvliteren på mila!
Og det er tankvekkende når vi denne samme uken har kjørt nye Honda Insight, den nye bensinhybriden, gjennom samme testløype med høyere forbruk
Bluemotion bruker 0,46 liter diesel per mil til 10,63 kroner literen. Det gir en kostnad på 4,88 kroner per mil. Hybriden bruker 0,51 liter bensin per mil til 11,83 kroner per liter. Det gir en kostnad på 6,03 kroner per mil. Beregningen er basert på Statoils veiledende priser den 5. mai 2009
Insight bruker mer bensin
For selv om Insight (som likner veldig på Toyota Prius) fortsatt er gjerrigst ved ren bykjøring, er den faktisk vanskelig å presse under halvliteren når man kommer ut på landeveien. Testløypa gikk på 0,51 liter/mil.
OBS! Når det er sagt, så husk at liter for liter er bensin fortsatt mindre CO2-forurensende enn diesel. Mens Honda Insight dermed slapp ut 118 gram CO2 per kjørte kilometer på turen, slapp Passaten ut 122 gram.
Hvor mye slipper du ut? Sjekk CO2-kalkulatoren her.
Dette er BlueMotion
BlueMotion er VW's modellbetegnelse for bilene som er litt - litt - mindre miljøuvennlige. Det hele startet for ikke lenge siden med småbilen Polo BlueMotion, men har nå spredd seg til store deler av modellpaletten fra VW.
Bilen vi har testet denne gang, er allerede 2. generasjon Passat BlueMotion (les den første testen her).
Og det både fascinerende og frustrerende er at VWs "BlueMotion-teknologi" knapt kan kalles teknologi i det hele tatt. Det er i prinsippet en håndfull enkle tiltak som enkelt kan gjøres på alle biler av alle produsenter.
Litt bedre luftmotstand er oppnådd med enkle midler, litt bedre rullemotstand er oppnådd ved spesielle dekk (som alle kan bruke), og med litt smartere utveksling i girkassen er giring og turtall redusert til et minimum.
Så hvorfor gjør ikke alle dette? På et blunk kunne verdens billeverandører senket CO2-utslippet fra nye biler med 5 - 10 prosent!
Nå med start-stopp-funksjon
Vel vel. Denne nyeste generasjonen av Passat BlueMotion har også litt mer avansert teknologi, nemlig såkalt start-stopp-funksjon.
Systemet som gjør at motoren stopper automatisk dersom du setter giret i fri og slipper ut kløtsjen, for eksempel i stillestående kø eller på rødt lys i lyskryss. Og det fungerer for såvidt greit nok når du har kommet deg etter den første skrekken (er du ikke forberedt, sitter man der som et spørsmålstegn).
Men med mindre du kjører ekstremt mye i ren bytrafikk, har det etter vår erfaring for det meste akademisk innvirkning på forbruket. Start-stopp-systemene har dessuten en klar svakhet ved norske forhold: Synker temperaturen under 0 grader, altså halve året, er det flere av systemene som ikke virker.
Og ny 2,0 TDI-motor
Langt mer interessant for BlueMotion-kunder er ny motor. Det er fortsatt diesel, men opp fra 105 til 110 hester. VW har omsider droppet den gamle, bråkete 1,9-literen med pumpedyseinnsprøytning til fordel for den nye 2,0-literen med commonrail.

Kjøreegenskaper 4
VW Passat er i utgangspunktet en nøytral og grei bil å kjøre, både på svingete vei og å håndtere i bytrafikk.
En del av BlueMotion-konseptet er imidlertid å senke bilen noen millimeter for å oppnå lavere luftmotstand. Det ga da også den første utgaven en noe mer stump følelse i fjæringen.
På denne andre generasjon Passat BlueMotion-utgaven kan det imidlertid virke som om VW har gjort mye for å endre på inntrykket fra første generasjon.
Nå virker bilen nemlig atskillig mykere og mer komfortabel enn forrige utgave, ja nesten på kanten til gyngete i fartsdumpene.
Motor 5

2,0TDI med commonrail og 110 hester er herlig stillegående og komfortabel. Men det er pussige at VW får oss til å bli lyriske over commonrail innsprøytningssystem i en diesel, noe som tross at har vært standard på markedet lenge.
Årsaken er at VW holdt veldig lenge på det såkalte pumpedysesystemet. Forgjengerens 1,9-liter med 105 hk var en gammel traver og karakteristisk hard i gangen.
Lettelsen er derfor stor når man starter og triller av gårde med den nye motoren. Mye stillere, litt mykere, litt sterkere og med enda litt senket nedre turtallsgrense for girskift.
Nå kan du på flatmark la bilen synke ned til 60 km/t på femtegir og likevel kunne trekke den rolig opp i fart uten at verken motoren eller girskiftindikatoren protesterer.
Ytelser 5
110 hk - eller rettere sagt 250 Nm fra 1750 omdreininger - er mer enn kraftfullt nok til alle vanlige kjøresituasjoner. Og det er en motor som etter kun kort tid inspirerer til myk og smidig kjøring.

For det første fordi du vet at du har brukbare kraftressurser lett tilgjengelig om du trenger dem. Du føler deg ikke som noen miljøsinke i denne bilen.
Det andre er at den enkle, men effektive girskiftindikatoren stadig vil ha deg opp i høyere gir. Er du positivt innstilt, og synes det er kjekt å spare drivstoff, ja da blir du forundret over hvor godt moment og fin flyt du får på lavt turtall.
Eksteriør 4
BlueMotion-utgaven av Passat avsløres enklest av merket på hekken og i grillen, men ved nærmere inspeksjon finner du også at den kommer med standard dekk- og felgstørrelse, samt en noe mer avblokket luftinntak i fronten.
Det vil være riktig å si at Passat BlueMotion i utgangspunktet er så diskrete at de er kjedelige, men denne Highline-versjonen vi har kjørt har i det minste litt ekstra kromlister, krommet takreling og hvite blinklysglass mm. som hever luksusfølelsen et lite hakk.

Interiør 5
Dette er herlig, for mens den forrige BlueMotion-Passaten utstrålte nøktern sparsomhet i interiøret, kan du nå nå velge Trendline, Comfortline eller Highline etter ønsker og lommebok.
Mens den billigste, en Passat Trendline BlueMotion koster 308 000 kroner, betaler du 336 000 kroner for en Highline-utgave (og mellom de to kommer Comfortline til 322 000 kroner).
Da får du til gjengjeld en bil du virkelig kan kose deg i, med blant annet med tosoners klimaanlegg, skinn/alcantara-seter, cruiskontroll, regnsensor, lettmetallfelger og mye annet småsnacks.
Undertegnede er blant dem som velger å belønne VW med rikelig poeng for et ergonomisk og funksjonelt førermiljø. Det er ikke spennende, men både betryggende og effektivt.
Komfort 5
I andre generasjon Passat BlueMotion har VW eliminert stort sett alt vi kunne klage på i første omgang. Motoren er blitt stillegående og smidig, mens fjæringen er myket opp.
Og dessuten har vi fått tilgang på alle komfortdetaljer som inngår i Highline-serien, som nevnt over. Med andre ord forsaker du ikke lenger komfort ved å velge en BlueMotion kontra en vanlig Passat.
Sikkerhet 5
Standardutgaven av Volkswagen Passat fikk full EuroNCAP-pott for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengersikkerhet.

Av standard sikkerhetsutstyr, finnes seks kollisjonsputer, ESP med tilhengerstabilisator, automatiske beltestrammere foran, aktive hodestøtter foran og ISOFIX-fester for barnesete.
Sjekk Euro NCAP her.
Pris/utstyr 5
Med tolitersmotoren har startprisen på Passat BlueMotion steget noe, men det er i våre øyne verdt pengene. Mens forgjengeren snek seg under 300 000-grensen med en tusenlapp, må du nå altså ut med minst 308 000 kroner.
Standardutstyret i Trendline er helt kurrant, og løser alle egentlige behov. Fra Trendline via Comfortline til Highline skiller henholdsvis 14 000 og 28 000 kroner. Sistnevnte er jo nær 10 prosent økning.
Men er du en anelse forfengelig eller komfortorientert bør du i det minste vurdere en av de mer påkostede utgavene. Du får mye bra utstyr for pengene, som både øker eiegleden ved bilen og gjør den mer attraktiv som bruktbil.
