PRØVEKJØRT: VW Golf GTD
Økonomi-GTI
Hvis du syntes Golf GTI blir litt for dyr og litt for tørst, kan kanskje GTD være noe for deg.
Tekniske data:
Motor: R4, 1968 ccm.
Ytelse, hk, o/min: 170 v/4200
Dreiemoment, Nm, o/min: 350 v/1750
Drivstoff: Diesel
Bagasjerom, liter: 350/1305
Forbruk l/mil, blandet: 0,53/0,56
CO2-utslipp, g/km:139 man/147 DSG
0-100 km/t, sek (fabrikk): 8,1
Toppfart, km/t: 222
Dekkdimensjon: 225/45R17
Pris, fra: 367.040,-
GTD-navnet er ingen ny oppfinnelse. Det ble brukt for første gang i 1982, i kombinasjon med første generasjon Golf.
Den gang hadde den en 1,6-liters dieselmotor på 70 hester, og var i sin tid en av markedets raskeste dieselbiler.
Den siste Golfen som bar navnet GTD var tredje generasjon, og nå, tre generasjoner senere er den tilbake.
Golf GTD har VW-konsernets velkjente toliter under panseret. Her yter den 170 hester og 350 Nm, noe som gjør den mer enn rask nok for de fleste.
Denne motoren gjør at bilen blir litt mer nedtonet enn GTI, og den føles mer bedagelig. Mye av dette inntrykket kan tilskrives den flate dreiemomentkurven.
0-100 på 8 sek
Det trekker jevnt fra rundt 1500 o/min og opp til 4500. Dermed trenger du i prinsippet aldri å gire noe særlig, da du har mye krefter tilgjengelig uansett turtall.
Trenger du ikke 170 hester? Les testen av Golf med 140 hester her.
Sprinten til 100 går unna på 8,1 sekunder, og det butter ikke før nåla treffer 222 km/t for den manuelle varianten.
Lydbildet er et av de kuleste vi har hørt fra en firesylindret dieselmotor.
Når du beveger deg oppover turtallsskalaen låter det nesten gromt, og det er ikke noe vi er vant til fra biler som brenner olje.
Les også:
Småtøff
Også på utsiden fremstår GTD som en nedtonet og litt mer anonym GTI. Mange av designtrekkene er de samme, men alt er gjort litt mindre synlig.
Eksempelvis er den karakteristiske bikubegrillen på plass, men på GTD har den fått kromlister i stedet for den sinte rødfargen du finner på GTI-modellen.
I interiøret er veldig mye likt. Recaro-stolene er komfortable på langtur, samtidig som de holder deg godt på plass når det går unna i svingene.
De kan leveres i både stoff og skinn, men vi ville helt klart valgt stoffsetene. For det første har stoffseter større friksjon mot bakenden, og for det andre får du det kule retro-rutemønsteret.
Eksemplarisk oppførsel
På veien oppfører Golf GTD seg eksemplarisk. Den takler alt av svinger på en glimrende måte, og svarer raskt på det du ber den om.
Vår prøvekjøring fant sted i alpine omgivelser i området rundt Kitzbühel, og selv med god fart gjennom hårnålsvingene oppførte GTD seg forutsigbart og med lett understyring når du passerte grensen for hva den taklet.
På motorveien er støynivået veldig behagelig, og det er aldri noe problem å holde en uanstrengt samtale i kupeen - selv i hastigheter opp mot det dobbelte av norsk maksfart.
Les også:
Ingen billigbil
Med 170-hesters diesel og en hel del standardutstyr sier det seg selv at Golf GTD ikke blir den billigste bilen i klassen.
En startpris på 367.040 kroner med manuelt gir gjør at den plasserer seg over åpenbare konkurrenter som BMW 120d og Subaru Impreza på prisskalaen.
Dette er begge biler som oppleves som mer lekne og responsive enn Volkswagens trygge Golf. På en annen side har GTD mer standardutstyr enn flere av konkurrentene, der i blant BMWen.
GTD kan også leveres med Volkswagens effektive DSG-girkasse, og prisen dras da opp 20.000 kroner.
Hvis du først vurderer å kjøpe en Golf GTD er dette vel anvendte kroner, da DSG-girkassen er både rask og komfortabel. Tradisjonelt sett bidrar denne girkassen også til en god annenhåndsverdi.
Prisen gjør at dette ikke er et åpenbart økonomisk valg, men dersom du sikler på en GTI og vurderer det dit hen at prisen og drivstofforbruket blir for høyt, kan GTD gi deg mye av det samme til en hyggeligere pris.
Les også: