Prøvekjøring: Volkswagen Golf VI

Beste Golf noensinne

Dette er den beste VW Golf vi har kjørt. Les alt om den nye bilen – og se video.

Først publisert Sist oppdatert

Klikk.no/bil, Island: Forleden kunne du lese våre aller første inntrykk av den nye Golf. Etter endt lanseringstur, kan vi nå bekrefte alle de gode inntrykkene.

Sjette generasjon Golf er som tidligere nevnt bygd på den samme basisen som forrige generasjon - en bil som for øvrig har solgt enormt godt her i landet helt til nå. Dette betyr også at proporsjonene er så godt som de samme; både utvendig og innvendig størrelse er så godt som uforandret. Men det gjør ikke noe, for Golf er rommelig nok. Vi liker at sidevinduene bak er lavere, så også barna kan se ut av bilen. Og trivselen er høy.

Golf har vi testet tidligere. Les tester av den og mange andre VW-modeller her.

Se video av nye Golf her

Velkjent og perfekt

Førermiljøet er i velkjent Volkswagen-stil, med perfekt ergonomi. Sammenliknet med den utgående Golf gir den nye et mer luksuriøst inntrykk; ting ser bedre ut, de kjennes bedre, og ergonomien er ytterligere forfinet. Rattet, instrumentene, betjeningsorganene for klimaanlegget og navigasjonsenheten er ny. Her har de plukket de beste bitene fra hyllene, og vi kjenner igjen en rekke elementer fra Volkswagens egen Passat CC. Og det fungerer godt. Det gjør også ryggekameraet og den radarstyrte cruisekontrollen.

Les vår test av Passat CC her!

Golf kjører også bedre enn noensinne. Både sett med komfort- og sportsbriller på. Med det justerbare understellet - som vi virkelig hardtestet på bane i Scirocco - takler den elendig vei på en glimrende måte. Og det uten å være stump i hekken, i motsetning til forgjengeren. I normalmodus gjør den akkurat det vi forventer at bilen skal gjøre, både på dårlig vei og i de raske, skarpe svingene. Og i sportsmodus blir den ordentlig fast, samtidig som styringen blir nesten like skarp og direkte som i en Ford Focus.

Les våre tester av Ford Focus her!

Vi har kjørt bilen med 140-hesters dieselmotor og 160-hesters bensinmotor. Begge er flotte, sterke, behagelige ¿ og morsomme.
Vi har kjørt bilen med 140-hesters dieselmotor og 160-hesters bensinmotor. Begge er flotte, sterke, behagelige ¿ og morsomme.

Mange godbiter

Motormessig er det også mange godbiter i Golf-programmet. Vi fikk kjøre den med 140-hesters dieselmotor og 160-hesters TSI-bensinmotor, og begge imponerer - slik de har gjort tidligere i andre modeller. Innstegsmodellen er en 80-hesters bensinvariant, og den svakeste dieselmodellen har en helt ny 1,6-liter med 90 hk. Mer spennende er den kommende, supergjerrige BlueMotion-modellen med 105-hesters dieselmotor, som du kan lese mer om her.

Den overladede 1,4-literen er rett og slett en herlig motor, både i turbomatet og i turbo- og kompressormatet utgave. Inntil videre er 160-hesteren den sprekeste motoren du får i Golf; GTI kommer i uke 15 neste år, med en turbomatet toliter på 210 hk. 1,4-literen har herlig bunndrag og sparker friskt på toppen, og kombinert med DSG-girkasse er den en fryd å kuske. Dieselmaskinen kler også DSG-gir på en flott måte; her hentes hele tiden det beste ut av maskinen, uten at den blir masete eller støyende. Denne motoren kan også kombineres med firehjulstrekk, men da må du nøye deg med en manuellsjaltet sekstrinnsgirkasse.

Se video av nye Golf her

Støy? Tja...

Golf-interiøret er slik vi er vant til fra dette konsernet ¿ flott og velfungerende, og det oppleves som bedre enn noensinne.
Golf-interiøret er slik vi er vant til fra dette konsernet ¿ flott og velfungerende, og det oppleves som bedre enn noensinne.

Volkswagen skryter voldsomt av hvordan de har redusert støynivået i den nye Golf, blant annet med nye motorfester, nye pakninger i alle dørene, og en spesiell film utenpå rutene som skal reflektere utvendig støy. Vel, Island er et forblåst sted med svært grov asfalt på veiene. Med litt større hjul enn det som kommer som standard, var dekkbuldringen merkbar. Det samme var vindstøyen rundt sidevinduene. Men det går ikke an å dømme bilen under slike ekstremforhold; følg med på tester i Vi Menn og auto motor og sport framover for å se nøyaktig hvor stillegående den nye Golf er - også sammenliknet med konkurrentene.

Hvem er Klikk.nos motorredaksjon? Se filmen her!

Mye utstyr

Golf har mye utstyr allerede som standard. Dessuten er den - på grunn av lavere produksjonskostnader og mer drivstoff- og utslippsgjerrige motorer - rimeligere enn forgjengeren, utstyret tatt i betraktning. Du får blant annet sju kollisjonsputer, stort stereoanlegg med åtte høyttalere, høydejusterbart passasjersete og kjørecomputer med på kjøpet, og naturligvis har de en omfattende ekstrautstyrsliste tilgjengelig.

Som vi tidligere har skrevet, kommer de første Golf-eksemplarene til landet 1. november, men forhåndssalget startes 29. september. Den rimeligste Golf-utgaven, med 80-hesters bensinmotor, koster fra 210 000 kroner, mens den flotte 1,4-literen i 122-hesters utgave og med mer utstyr blir din for 255 000 kroner. Enda mer utstyr får du med 160-hestersutgaven, til 300 000 kroner. Og om du vil ha diesel på tanken, begynner bilen på 230 000 kroner for en 1,6-litersutgave med 90 hk. 110-hestersutgaven av toliteren kommer på 255 000 kroner, og 140 hestekrefter får du for 280 000 kroner.

Den 210 hk sterke GTI kommer som nevnt neste år, og Golf vil også komme både som stasjonsvogn og som mer høyreist og fleksibel Golf Plus etter hvert.

Men inntil videre er det bare en ting å si: Den sjette Golf er den beste noensinne, og konkurrentene bør skjelve...

Se video av nye Golf her