Prøvekjørt: Nye VW Golf VI

Prøvekjørt: Nye VW Golf VI

Vår utsendte har vært på Island og kjørt det Volkswagen selv mener er den beste Golfen så langt. Har de rett?

Først publisert Sist oppdatert

Når kommer den?

De første bilene er ventet til forhandlerne 1. november. Salget starter 29. september.

Modellspekteret er spredd utover de siste månedene av året og inn i det nye. Det hele avsluttes med 210 hesters GTI og 170 hesters diesel i GTD i uke 15 2009.

'Det ser ikke ut som om de har gjort så veldig mye med utseendet. Vi håpet at den skulle få linjer som flotte Scirocco- men den ser ganske så nedtonet ut.'

Dette skrev vi da de første "sikre" spionbildene var ute (les saken her). Det skulle vise seg at vi bommet litt på akkurat det. Jo da, bilen er lik som på bildene, men vi kan nå konstantere at den er flott å se på i levende live.

Golf har vi testet tidligere. Les tester av den og mange andre VW-modeller her.

Innvendig er nye Golf blitt forbedret, også her gir den et bedre inntrykk enn det bildene ga. Den føles mer påkostet, og kvalitetsinntrykket er bedre. Av nyheter på utstyrslisten kan vi nevne ryggekamera, parkeringshjelp, ratt fra Passat CC, nye navipakken og automatisk cruisecontroll.

Også kjøreegenskapene er blitt bedre. Som ekstrautstyr får man nå justerbart understell. Dette har vi testet på bane med Scirocco, noe som viste seg å passe bilen utmerket. Også på Golfen er dette en ny verden - skal vi tro vår utsendte mann rett.

Banetesten av Scirocco kan du lese her.

På motorfronten er det mye nytt. Alt som var av pumpedysemotorer er kastet, nå er det commonrail som gjelder. Vi kommer tilbake med priser og mer detaljert info om alle motorene senere her på Klikk.no/bil.

Vi kan røpe at en greit utstyrt Golf Trendline med 1,4 liters bensinmotor på 80 hester kommer til å koste ca 210 000 kroner. Utenom det kan vi også nevne at Golf VI kommer i Bluemotion-utgave med dieselmotor og et CO2-utslipp på fattige 99 gram.

Les om Golfen med det lave utslippet her.

Golf VI er bygget på samme plattform som femte generasjon, noe som er gjort for å redusere produksjonstiden. Likheten er der, men så heter det også: 'never change a winning team'. Golf V har jo solgt i bøtter og spann.

Så er Golf VI er den beste noensinne? Og hvordan står det til med resten av bilen? Svaret får du her på Klikk.no/bil mandag morgen. Da er vi tilbake med stor prøvekjøring med video.

Den nye Golfen er pen, penere i virkeligheten enn på bilder.
Den nye Golfen er pen, penere i virkeligheten enn på bilder.