Luksus for folket
Test: VW Golf 1,6 2002
Bestselgeren i Focus-klassen får stadig tøffere konkurranse. Golf kontrer med mer utstyrssnadder for å holde på posisjonen. Dermed gir den fortsatt mest luksusfølelse.
VERSJONENE
3- eller 5-dørs kombi eller stasjonsvogn? Og en bråte av motoralternativer: 1,4 l/75 hk, 1,6 l/100 hk, 2,0 l/115 hk, 1,8 l turbo/180 hk, 2,8 l V6/204 hk og turbodieseler på 1,9 l/100, 130 og 150 hk. Flere Golf-utgaver leveres også med firehjulsdrift.
KONKLUSJON
Folkebilen Golf har utviklet seg i takt med den norske folkesjelen. Vi krever stadig mer luksus og forfining, og det gir Golf. Men den beste bilen i klassen er den ikke.
Tekniske data
Motor:R4, 1595 ccm
Ytelse:105 hk
Dreiemoment:148 Nm - 4500 o/min
Dekkdimensjon:195/65 R15
Egenvekt:1175 kg
Bagasjerom:330-1184 liter
Forbruk EU-mix:0,69 l/mil
0-100 km/t10,8 sek.
Toppfart:192 km/t
Pris:221 000 kroner
TESTDATA
BilmerkeVW
ModellGolf 1,6 5-d
0-100 km/t11,5
70-100 km/t 3. gir5,5
70-100 km/t 5. gir11,4
50-100 km/t 4. gir13,9
Støy 100 km/t 5. gir67,5
Støy 6000 o/min 2. gir75,5
Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002
Det vi nå kaller "Focus-klassen" omtales vanligvis som Golf-klassen. Det sier alt om Golfens historiske forankring. Ingen kan ta fra den at den definerte en ny bilklasse da den kom i 1973, og helt siden den gang har den holdt stand som klassens bestselger.
Folkefavoritt
Man trenger ikke doktorgraden i noe som helst for å forstå hvorfor Golf fortsatt er en folkefavoritt. Et velkjent navn, harmonisk design med klare røtter i forgjengerne, og ikke minst et kvalitetsinteriør som fører tankene til Audi, er sterke kort på hånden i salgslokalet.
VW-folket er nok ytterst klar over bilens kvaliteter og markedsmessige styrke, og for å motstå den skjerpede konkurransen vil de dytte Golf enda mer i retning "high class". Kampanjemodellen i 2002 er nemlig utstyrsvarianten Highline navigation.
I tillegg til den i utgangspunktet velutstyrte Highline, får du altså navigasjonssystem "inkludert i prisen". Selv om bruksområdet i Norge foreløpig begrenser seg til Oslo og nærområdet rundt, gir jo den store radioskjermen i seg selv interiøret et mer eksklusivt preg (kartverk for resten av landet er lovet i løpet av året).
Og konkurransen skjerper i videre forstand. Nå er det begrenset hva som kan forandres i løpet en modells levetid, men detaljforbedringer og generell finsliping kan gjøres og blir gjort. Det merkes.
Dette eksemplaret av Golf IV er nemlig det beste vi har kjørt. Små, men viktige detaljer som presisjonen i styringen og følelsen i understellet er bedre enn det vi husker fra tidligere bekjentskaper. Kanskje har oppjusteringen av søstermodellen Audi A3 hatt innvirkning også for Golf.
Likevel er ikke Golf best i klassen på verken kjøreegenskaper eller komfort, eller kombinasjonen av disse for den saks skyld. Der får den grundig bank av så vel Ford Focus som Peugeot 307.
Det er egentlig symptomatisk for hele bilen: De store høydepunktene gir den ikke, men så har den heller ingen graverende feil. Der den virker mest tilårskommen i forhold til de ferskeste konkurrentene, er på plassen i baksetet og bagasjerommet.
Den velkjente 1,6-literen gjør en grei jobb, men oser ikke akkurat av sjarm. Golf-spekulanter kan gjøre lurt i å vente på den nye direkteinnsprøytede FSI 1,6-literen på 110 hk. Kanskje det aller lureste er å vente et år til. Da kommer nemlig femte generasjon Golf på markedet. Så får vi se om vi tar navnet på klassen tilbake fra erkerival Focus...