Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009
Skummel nykommer
VW Golf 6 ser ikke så forferdelig mye nyere ut, men er likevel klart bedre enn forgjengeren 5.
Tekniske data Volkswagen Golf 2,0 TDI Highline
- MOTOR: R4, 1968 ccm, 16V
- EFFEKT hk, o/min: 140 v/4200
- DREIEMOMENT Nm, o/min: 320 v/1750
- EGENVEKT, kg: 1299
- BAGASJEROM, l (VDA): 350
- FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,49
- CO2-UTSLIPP, g/km: 129
- 0-100 KM/T, sek: 9,3
- TOPPFART, km/t: 209
- DEKK: 205/55 R16
- PRIS, fra kr: 289 400
Vi var ikke de eneste som følte en viss skuffelse over den nye versjonen av Volkswagen Golf, som ligner veldig på forgjengeren. Men det var før den første prøvekjøringen og den påfølgende testen. Med forbedringene bilen har fått, er det lite som tyder på at Golf vil bli vippet ned fra salgstronen i Norge, hvor den har ligget i årevis - selv i forgjengerens siste år. Ved utgangen av oktober var Golf soleklar salgsleder i kompaktklassen, med 4453 solgte ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Hele 3384 av dem var dieseldrevne.
I kompaktklassen, som så langt i år har stått for nøyaktig 1/3 av bilsalget, heter de argeste konkurrentene Toyota Auris (3145), Ford Focus (2515) og Peugeot 308 (1707). Nissan Qashqai blander seg også inn med 2575 solgte. 538 av dem var firehjulsdrevne, dermed har den også en plass i kompakt-SUV-segmentet.
Les rangeringen av våre kombifavoritter her. I framtidige vurderinger er det ikke umulig at Golfen vil gjøre det enda bedre enn sist.
Kjøreegenskaper: 5
Volkswagen Golf er utvilsomt en trivelig bil å kjøre, og klart bedre enn forrige utgave. Vår testbil hadde ikke det nye justerbare understellet (DCC), som lar deg velge mellom normal, sport og komfort, men fungerte likevel utmerket. Med tanke på at DCC er ekstrautstyr, gir det grunn til å vurdere om justeringsmuligheten er verdt pengene. Golf-understellet framstår som godt avstemt, med et fint kompromiss mellom sport og komfort som minner mye om klassekonkurrenten Ford Focus. Kvikk styrerespons, som fører bilen dit du vil, bidrar til lettkjørtheten.
Her er de beste vinterdekkene.
Motor: 5
Omtrent 75 prosent av alle Golf-modeller som er solgt i Norge i år, har vært utstyrt med dieselmotor. En høy andel av disse har vært 1,9-litersutgaven med 105 hestekrefter som nå er tatt ut av salg i Golf. Toliteren i testbilen, en 140-hester med common rail-teknologien, er imidlertid en bedre motor på de aller fleste måter. Da vi testet VW Tiguan, var vi umiddelbart litt skuffet over at støybildet ikke var bedre. I Golf virker motoren mer kultivert, og er både støysvak og sterk under kjøring. Som turbodieselmotorer flest, har den sine styrker i mellomregisteret, fra 2000 til 4000 omdreininger, men har i tillegg litt å fare med i bunnen. Maksimalt dreiemoment på 320 Nm finnes fra 1750 omdreininger, det fjerner det meste av kvelningstendenser. Sekstrinnsgirkassa er fast i overføringen, og vi synes det er fornuftig at femte og sjette trinn har såpass høy utveksling at nøysom kjøring blir enklere å få til.
Vi er landets største motorredaksjon. Se hvem som tester bilene her.
Ytelser: 5
0-100-tiden på 9,3 sekunder forteller at toppdieselen gir Golfen over gjennomsnittlige ressurser. Kreftene er tilgjengelige i et forholdsvis bredt register, fra 1750 til opp mot 4500 omdreininger. Motoren profiterer tydelig på et harmonisk forhold til girkassa med seks trinn, noe som muliggjør både inspirert og relativt økonomisk kjøring. Denne kombinasjonen er med andre ord lett å like uansett hva du vil ha ut av kjøreturen.
Eksteriør: 4
Her finner vi den kanskje største Golf-skuffelsen. De som hadde forhåpninger om mer sportslige Scirocco-likheter, fikk i stedet en noe oppdresset utgave av forgjengeren. Men ikke dermed sagt at Golf ikke tar seg ut. Innvendingen handler mest om at Golf-evolusjonen tradisjonen tro går temmelig tregt. Ytre sett er karosseriprofilene noe skarpere langs sidene enn på forgjengeren, i tillegg til at oppsynet i fronten er noe mer aggressivt. Enkelte konkurrenter tør mer med sin designstrek, men det er kanskje nettopp forutsigbarheten som gjør Golf til en vinner.
Interiør: 5
Golf? Det var den første innskytelsen da vi satte oss inn i bilen før den første testturen. Om eksteriøret var en liten skuffelse, er interiøret en positiv overraskelse. Der dashbord og generell formgivning tidligere har virket litt for enkelt og greit, er det en ganske annen kvalitetsopplevelse nå, og totalinntrykket er vesentlig bedre. Vi har dog i mente at testbilen hadde det høyeste utstyrsnivået, kalt Highline. Det betyr blant annet sportsseter med regulerbar korsryggstøtte, og dertil god ergonomi. Men det treeikede sportsrattet får du uansett utstyrsnivå. Det trekker opp kjøreopplevelsen. I baksetet er det god plass til to voksne. Bakerst er det et bagasjerom på 350 liter. Det er noen prosenter mindre enn i konkurrenter som Ford Focus og Toyota Auris.
Les test av den gamle versjonen, Golf 5, her.
Komfort: 5
Golf-kjøregleden er nevnt, men når bilen i tillegg er komfortabel å kjøre, er det slett ingen ulempe. Testbilen var utstyrt med piggfrie vinterdekk i den relativt høye dimensjonen 205/55-16, noe som åpenbart bidrar til å eliminere ujevnheter i veibanen. Kort sagt er dette den mest komfortable Golfen vi har kjørt. Det tar bort noen prosenter knivskarp styring, men kompromisset er flott. Med justerbart understell blir dette trolig enda bedre, men standardunderstellet gjør helt klart jobben. Støynivået inne i kupeen er dessuten meget bra, og løfter Golf opp mot det såkalte premiumnivået når det gjelder komfort.
Sikkerhet: 5
Golf har lenge vært en av de sikrere bilene i kompaktklassen. Da den forrige utgaven ble kollisjonstestet hos EuroNCAP i 2004, oppnådde den fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire for beskyttelse av barn og tre for fotgjengerbeskyttelse. I kollisjonstesten av den nye var antall stjerner identisk, mens poengtallet ble marginalt høyere. ESP med styreassistent og tilhengerstabilisator, hydraulisk bremseassistent, seks kollisjonsputer og Isofix-fester for barnesete er blant standard sikkerhetsutstyr.
Pris/utstyr: 5
Volkswagen Golf koster fra 208 540 kroner med aller minste motor og enkleste utstyrsnivå. Da er det en 1,4-liters bensinmotor med 80 hestekrefter under panseret. Opp til vår bil i denne testen, er det imidlertid et stort sprang på alle måter. Highline-versjonen, som topper utstyrsrekka, koster fra 289 400 kroner. Da er bilen allerede brukbart utstyrt. I tillegg hadde bilen blant annet parkeringssensorer foran og bak (4850 kroner) og navigasjon (19 000 kroner). Med alt havner prisen på drøye 330 000 kroner. Alt tatt i betraktning står Golfen seg dermed godt når den måles mot typiske konkurrenter. Når bilen faktisk lar seg kjøre på godt under halvliteren på langkjøring og statistisk har lavt verditap, blir regnestykket enda bedre.