Test: Volvo XC90 T8
Liten facelift, stor forbedring
Det er ingen store fakter over lanseringen av Volvo XC90 i facelift-versjon. Men på flere viktige områder presterer bilen bedre enn tidligere.
Da andre generasjon Volvo XC90 kom på markedet som 2015-modell, bar den en tung bør på sine skuldre.
Ikke bare skulle den erstatte forgjengeren – en suksessmodell med godt over 12 års produksjonstid bak seg – den representerte også første modell i det vi kan kalle nye Volvo.
Med historieboken som fasit kan vi konstatere at det meste har gått bra – både for XC90 og øvrige nye Volvo-modeller. Her i Norge har strategien med ladehybriden T8 slått svært godt ut på resultatene. De siste tre årene har T8-versjonen stått for over 90 % av salget, og toppåret kom i 2017 med drøyt 2000 biler. Ikke verst for en modell som fort vipper rundt en million ferdig utstyrt.
De designmessige endringene på faceliftmodellen er så subtile at du knapt registrerer dem hverken inn- eller utvendig. Den nye modellen har fått siste nytt i sikkerhetsdetaljer og kjøresystemer, og du kan bestille flere ulike setekonfigurasjoner der 4- og 6-seters utgaver er nytt.
Dessuten kommer det også en XC90 i B5-versjon med det Volvo kaller Kinetic Energy Recovery Braking System. Det skal gi inntil 15 % drivstoffbesparelse i vanlig bruk.
Den modellen var ennå ikke tilgjengelig da vi kjørte faceliftutgaven på test, og derfor ble det – som vanlig de siste årene – T8-versjonen som fronter nye XC90. Dieselutgaver ser du nå nemlig forgjeves etter.
Bedre på viktige områder
Da vi kjørte Volvo XC90 T8 i test mot nye BMW X5 for et snaut år siden, viste det at XC90 hadde et forbedringspotensial mot det som er blitt toppstandard blant luksus-SUV-ene.
Faceliftutgaven viser at Volvo har respondert på noen av de viktigste svakhetene. Først og fremst virker komfortnivået høyere. Det merkes best på støyen.
Normal sett måler vi 2–3 dBA lavere støynivå på en bil med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk. På tross av store, 21-tommers sommerdekk ligger støynivået likt med forgjengeren vi målte på vinterdekk.
Og de 66 dBA vi registrerer i 100 km/t tåler sammenligning med både BMW X5 og Mercedes GLE (66,5 og 64 dBA).
Dessuten har den nye versjonen av XC90 T8 merkbart lavere forbruk og bedre elektrisk rekkevidde.
Batterikapasiteten har gått opp fra 10,4 til 11,6 kWh. Vi kommer 31 km med kun elmotoren i drift mot 22 km med forrige utgave. Også testforbruket er merkbart lavere: 0,7 mot 0,8 liter per mil.
I tillegg fungerer den adaptive cruisekontrollen og filholdersystemet tilsynelatende bedre enn tidligere. Særlig sistnevnte var en kilde til uro.
MILD-HYBRID
Volvo er nå klar med nye såkalte kalte mild hybrider og de blir en del av motorutvalget i tillegg til eksisterende bensin- og dieselversjoner. De nye drivlinjene med B-emblem kommer først på plass i diesel- og bensinutgaver av XC90 og XC60. Et regenerativt bremsesystem er koblet sammen med bilens eksisterende forbrenningsmotor og lager med det en integrert og elektrifisert drivlinje, sier Volvo.
Den hadde en tendens til å klemme seg opp mot midtlinjen og møtende trailere. Legg til en lett nervøs søking etter referansepunkter og du skjønner hvorfor den ble mer av enn på.
I vår testbil virker systemet nå roligere og tryggere på seg selv. Dermed forsvinner usikkerheten ved at du må passe på at systemet gjør de rette valgene.
DOMMEN
Noen ganger handler en såkalt midtlivsoppgradering mest om farger og utstyr. Men i dette tilfellet har Volvo tatt seg bryet med å gjøre en del viktige tekniske endringer på XC90. Det løfter egenskapene på noen meget viktige områder.
TEKNISKE DATA: Volvo XC90 T8
Motor, cm³: 1969+EL
Effekt, hk ved o/min: 390
Dreiemoment, Nm ved o/min: 640
Egenvekt, m/fører, kg: 2308
Tilhengervekt, kg: 2400/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 495/192/178
Bagasjerom, liter: 262–1816
Standard dekkdimensjon: 235/55-19
Batterikapasitet, kWh: 11,6
Rekkevidde, WLTP km: 46
Rekkevidde i 200 km test: 31
Forbruk, NEDC, kWh/mil l/mil: 0,23
CO₂-utslipp, g/km: 50
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,8
Toppfart, km/t: 230
Pris fra, kr: 921 000
TESTDATA: Volvo XC90 T8
0–100 km/t, sek: 6,4
60–100 km/t, kickdown: 3,2
80–120 km/t, kickdown: 4,1
Støy 50 km/t, dBA: 58,5
Støy 80 km/t, dBA: 63,5
Støy 100 km/t, dBA: 66,0
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,7
Denne saken ble første gang publisert 06/11 2019, og sist oppdatert 09/05 2022.