Prøvekjørt: Volvo v90 cc Ocean race

Volvos flotteste

Motorutvalget har en åpenbar mangel for det norske markedet. Fordelen er mer tradisjonelt firehjulstrekk.

Pluss ikon
PRØVEKJØRT: Volvo V90 Cross Country Ocean Race med oransje detaljer og bensinmotor.
PRØVEKJØRT: Volvo V90 Cross Country Ocean Race med oransje detaljer og bensinmotor. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: V90 Cross Country er arvtakeren til XC70, den høyreiste versjonen av V70 som kom med beskyttelseslister og dieselmotorer, og som var svært så populært blant nordmenn med barn i huset, ski i garasjen og hytte på fjellet. Ved overgangen til den nye V90-generasjonen bestemte Volvo at bokstavene XC skulle forbeholdes merkets SUV-er. Derfor fant de frem betegnelsen Cross Country igjen, men endringene fra den vanlige stasjonsvogna er de samme: Firehjulsdrift, mer bakkeklaring (21 cm) og pynt i SUV-stil. Den ser dyr ut, og det er den også.

Versjonen vi har prøvekjørt er en Ocean Race-versjon med 250-hesters bensinmotor. Ocean Race innebærer at den har enkelte design-særtrekk som detaljer i matt grå og kraftig oransje. Dette er designgrep som ble introdusert med XC Coupé-konseptet i 2014. Ocean Race-utgaven har Crystal White-eksteriørfarge, samt spesielle sømmer og felger.

CROSS COUNTRY: Bakkeklaringen er på 21 centimeter.
CROSS COUNTRY: Bakkeklaringen er på 21 centimeter. Foto: Martin Jansen

Vi synes CC-versjonen er den fineste av V90-versjonene. Den ekstra bakkeklaringen kler den godt. Designen på baklyktene gjør at V90 ser litt sigen ut bakfra. Den høyere bakkeklaringen tar vekk mye av inntrykket av bil som er litt tung sessen. De oransje Ocean Race-detaljene gjør at den ser ekstra sporty og spenstig ut.

DELIKAT: Lyst og lekkert førermiljø med oransje Ocean-race detaljer. Sitterkomforten er prima.
DELIKAT: Lyst og lekkert førermiljø med oransje Ocean-race detaljer. Sitterkomforten er prima. Foto: Martin Jansen

HØYDEPUNKTER PÅ INNSIDEN: Det lyse interiøret er særdeles innbydende. Det gir en lett, luftig og behagelig følelse i cockpit, og er et lyst alternativ til den mer dunkle stemningen som er ganske typisk hos tyske konkurrenter. Setene er blant de beste vi har sittet i, og du kan kjøre både lenge og vel uten å bli sliten. Den behagelige luftfjæringen (18 900 kroner ekstra) gjør enda mer for komforten. Det eneste vi har å utsette på cockpiten er at skjermen sitter litt for lavt og at grensesnittet allerede begynner å virke litt gammelt.

SMART: Bagasjeromsnett holder gjenstander trygt på plass og hindrer at de sklir rundt.
SMART: Bagasjeromsnett holder gjenstander trygt på plass og hindrer at de sklir rundt. Foto: Martin Jansen

Kanskje er ikke det lyse interiøret verdens mest praktiske dersom småunger er hyppige passasjerer, men luksusbilen er full av smarte og brukervennlige detaljer. Som lyset nederst på bakluka, en liten detalj man setter svært pris på i mørk garasje. Det samme med lommelykten, V12-uttaket og USB-porten i bagasjerommet. Derfra kan du også felle ned ryggen på baksetene. Enkelt og smart.

ORANSJE: Sittekomforten i både for- og bakseter er av høy klasse.
ORANSJE: Sittekomforten i både for- og bakseter er av høy klasse. Foto: Martin Jansen

ER DEN MORSOM Å KJØRE: Bilen vi prøvekjørte hadde en T5-bensinmotoren med 250 hestekrefter. Den skal greie 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Den føles verken spesielt rask eller sportslig. Og når du gasser på, begynner den firesylindrede motoren å mase. Den spinkle og skarpe lyden tar bort noe av luksusfølelsen. For dette er en luksusbil. Komforten er helt prima og støynivå lavt så lenge du ikke presser motoren. Ocean Race-versjonen kan også fås som D4 og D5 diesel med henholdsvis 190 og 235 hester. Vil du ha firesylindret bensin med mer effekt, blir valget T6 med 320 hester.

ULEMPEN: Plug in-hybridene utgjør en svært stor andel av Volvo-modellene som selges. Den store ulempen med Cross Country er at du ikke får den som ladbar hybrid som den vanlige V90-modellen. Hvorfor? Ifølge Volvo skyldes det; "omprioriteringer i modellprogrammet". At Cross Country-utgavene av verken V60 eller V90 vil bli produsert som plug-in hybrid (Twin Engine), er et økonomisk spørsmål. Det er for få store markeder hvor slike høyreiste stasjonsvogner er så populære som i Norge.

ALUMINIUM: Flotte detaljer som dørhåndtaket i ett stykke aluminium.
ALUMINIUM: Flotte detaljer som dørhåndtaket i ett stykke aluminium. Foto: Martin Jansen

Men fremover kommer V60 og V90 Cross Country (og alle andre modeller) også som såkalt "Mild Hybrid". Først ut er diesel- og bensinvariantene til XC90 og XC60. De milde hybridene kommer for første gang med Volvos regenerative bremsesystem (Kinetic Energy Recovery Braking System). Det nye bremsesystemet samarbeider med regenereringssystemet og reduserer drivstoff og utslipp ved å gjenopprette kinetisk energi når føreren bremser. Systemet er koblet sammen med bilens eksisterende forbrenningsmotor. Denne litt elektrifiserte drivlinjen skal gi opp til 15 prosent drivstoffbesparelse og utslippsreduksjon i reelle kjøresituasjoner.

LUKSUSBIL: Cross Country-versjonen er den fineste V90-versjonen.
LUKSUSBIL: Cross Country-versjonen er den fineste V90-versjonen. Foto: Martin Jansen

FORDELEN: Ok, så kommer ikke V90 CC som ladbar hybrid. Fordelen er bedre firehjulstrekk, slik vi oppfatter det. I 2018 ble det registrert 60 924 firehjulsdrevne biler på det norske markedet. 9770 av disse var fra Volvo, noe som gir merket en markedsandel på 16 prosent. Mange av disse AWD-versjonene er plug in-hybrider med en elmotor på bakakselen som driver bakhjulene. Vi har i tidligere tester ikke vært overbegeistret for denne typen firehjulstrekk. Firehjulstrekket på V90 CC derimot er fra Haldex og overfører krefter til bakhjulene med en lamellkobling. Enkelt fortalt innebærer det at firehjulstrekket oppstår ved at to plater presse sammen. I tester av SUV-en XC90 har vi funnet dette systemet mer tilfredsstillende enn det elektriske systemet som T8-versjonen benytter.

KULHETSFAKTOR: V70 var en folkebil, V90 er en luksusbil og en bil som vekket oppmerksomhet da den kom. Man snur seg ikke lenger etter en V90, til det er det for mange av den på veien.

FLOTT VOGN: V90 CC er en staselig herregårdvogn.
FLOTT VOGN: V90 CC er en staselig herregårdvogn. Foto: Martin Jansen

EKSTRAUTSTYR: Bilen vi prøvekjørte hadde ekstrautstyr for 178 625 kroner. Det inkluderer blant annet et Bowers & Wilkins-anlegg til 29 900 kroner, panoramatak til 14 000 kroner og semi-elektrisk hengerfeste til 10 900 kroner. Med teknikkpakken til 26 900 kroner følger head up-display, 360-graders parkeringskamera, svingbare LED-hovedlys og ekstra sikkerhetsutstyr.

Volvo V90 T5 Cross Country Ocean Race

Motor, cm³: 3982

Effekt, hk ved o/min: 250/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1800-4800

Egenvekt, kg: 1759

Tilhengervekt, kg: 2400

Nyttelast, kg: 566

Lengde/bredde/høyde, cm: 494/190/154

Akselavstand, cm: 294

Bakkeklaring, cm: 21

Bagasjerom, liter: 560/1526

Standard dekkdimensjon: 245/45R20

Forbruk, NEDC l/mil: 0,76

CO₂-utslipp, g/km: 176

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,4

Toppfart, km/t: 230

Pris fra, kr: 870 000

Pris testbil, kr: 1 048 625