Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008
Praktisk for sju
Toyota Verso er småbarnsfamilienes hverdagshelt. Her er testen.
Plass for inntil sju personer, god kvalitet og fleksible løsninger er Toyota Versos våpen i MPV-kampen. Bilen har vært på markedet i noen år, og sterke konkurrenter har kommet til. Evner Verso å holde tritt med konkurrentene?
Kjøreegenskaper: 3
Kjøreglede er mangelvare i Toyota Verso, likevel oppleves kjøreegenskapene som stabile og gode. Til å være en høyreist sjuseter er den bra med på notene, og oppleves som forholdsvis presis. Den understyrer på typisk vis slik mange setter pris på at en relativt stor familiebil skal, uten at det er dramatisk på noen måte.
Den oppleves som litt stram i bakhjulsopphenget, noe den må være siden den i enkelte tilfeller skal ha fem passasjerer bak de to foran, men ikke så mye at det blir ukomfortabelt.
Motor: 4
Motoren er en 2,2-liters dieselfirer vi kjenner godt fra før. Denne utgaven byr på 136 hester og 310 Nm, sistnevnte tilgjengelig for fullt ved 2000 omdreininger per minutt. Motoren gir Verso gode ytelser; det er sjelden man føler behov for mer dreiemoment enn man har til rådighet, og forbikjøringer går unna som bare det.
Riktignok føles motoren litt gammeldags i forhold til de mer silkemyke konkurrentene, og momentkurven er ikke like jevn som på en del andre diesel-kraftpakker på markedet. Sekstrinns-girkassen fungerer godt og er enkel og behagelig å sjalte med siden girspaken er plassert godt oppe i midtkonsollen.
Naturlige konkurrenter:
Ytelser: 4
136 hester og 310 Nm er nok til å sette bra med fart på Verso, den oppleves både som kvikk og sterk når det er behov for det. Motoren er som sagt ikke like fleksibel som de mest moderne maskinene på markedet, men er trivelig å ha med å gjøre.
Bilen når 100 km/t på ti blank, og har en toppfart på 195 km/t. Med denne motoren er den oppgitt til å bruke 0,66 liter per mil ved blandet kjøring - et tall som ikke imponerer i dag.
Eksteriør: 3
Verso ser ut som akkurat det den er: en sjuseters MPV fra Toyota. Den er ikke spesielt spennende, men det er noe med bilens utseende som er tiltalende likevel. Den har noen tøffe elementer med blant annet utbygde skjermer, men samtidig er den nokså anonym i trafikkbildet.
Bilen sladrer ikke spesielt mye om sine praktiske egenskaper når du ser den utvendig, men sannheten er at en Verso kan være en rommelig drøm for en småbarnsfamilie.
Interiør: 5
Bilen har svært så fleksible bakseteløsninger. Baksetet har tre individuelle seter som både kan justeres fram og tilbake samt felles ned - alene eller alle tre samtidig - hvis lange ting skal fraktes i bagasjerommet.
Dessuten finnes det to seter helt bakerst som kan felles opp ved behov. Disse er riktignok forbeholdt mindre barn, men kan være fine å ha som en backup-løsning når fotballaget skal hjem fra kamp.
Ellers er interiøret typisk Toyota, med ikke altfor forseggjorte detaljer, men funksjonelt og fint. Sittestillingen er god til tross for litt korte sitteputer under lårene, og plasseringen av girspaken og justeringsmulighetene på rattet sørger for god ergonomi.
I midtkonsollen er det pyntet opp med en gjennomsiktig blå plate over klimaanlegget, og det er plenty av små rom og koppholdere som forenkler ting ved daglig bruk.
Komfort: 5
Det Verso ikke tilbyr av kjøreglede, tar den definitivt igjen på komfort, for dette er en overraskende behagelig bil å befinne seg i. Sittestillingen er som nevnt god, og plassløsningene svært praktiske.
Understellet er fint satt opp og takler ujevnheter i veien på en god måte, samtidig er den verken hengslete eller dvask i oppførselen.
Når det gjelder støy, er det ikke spesielt mye å legge merke til, bortsett fra en motor som oppleves som noe mer høyrøstet enn hos mer moderne konkurrenter.
Sikkerhet: 5
Euro NCAP testet Toyota Corolla Verso i 2003, med glimrende resultater. Corolla-navnet har den riktignok kvittet seg med her til lands, men sikkerheten er den samme. Bilen fikk full pott med fem av fem mulige stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, mens den fikk fire av fem for sikkerheten til barn i bilen.
Derimot er den litt mindre skånsom mot fotgjengere den måtte treffe, og får tildelt to av fire mulige stjerner.
Verso har bra med både aktivt og passivt sikkerhetsutstyr; vi kan nevne ting som ni kollisjonsputer, ABS-bremser, EBD (elektronisk bremsekraftfordeler), ISOFIX-løsning, VSC og barnesikring på dørlåser.
Pris/ utstyr: 4
Toyota Verso er ingen billigbil, for med en startpris på 336.200 kroner legger den seg over eksempelvis Mazda 5, en sterk konkurrent som tilbyr både skyvedør og enda bedre innvendig plass enn Toyotaen gjør.
Ellers ligger de fleste andre konkurrentene i samme prisleie, men Verso har et godt kort i ermet med sitt gode kvalitetsrykte. Det skiller drøyt 42.000 kroner mellom laveste og høyeste utstyrsnivå, med ting som eksempelvis navigasjonsanlegg, fartsholder, to-sone klimaanlegg, ryggekamera, 16-tommers felger og tonede ruter.
Det øverste utstyrsnivået "X" er kun tilgjengelig med den 177 hester sterke utgaven av den samme 2,2-literen. Den koster fra 429.000 kroner.