Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

På det norske markedet er Urban Cruiser med turbodiesel den firehjulstrekkeren som har lavest drivstofforbruk.

Først publisert Sist oppdatert

Urban Cruiser, smak litt på navnet. Er det en SUV eller er det en småbil? Er den stor eller er den liten? Litt usikre på hva som ventes oss testet vi Urban Criuser med diesel og firehjulsdrift.

Det skulle vise seg at Toyota Urban Cruiser var en blanding av alt - en liten, småromslig by-SUV eller crossover. Helt klart noe av det artigste vi har sett fra Toyota på en god stund.

Kjøreegenskaper: 5

Toyota Urban Cruiser byr på alt annet enn den ser ut som når kjøreegenskapene skal oppsummeres. Man skulle kanskje tro at en liten og relativt høy bil som dette ikke akkurat ville være den mest spennende å håndtere rundt svingene.

Men jaggu er ikke Urban Cruiser, riktignok med turbodiesel og firehjulsdrift, morsom å kjøre - spesielt på vinterføre. Balansen i bilen er god, og tråkker man litt til i svingene er Urban Cruiser til en viss grad en morsom lekekompis.

Til en viss grad er frem til toyotas strenge ESP-system trår inn og hindrer all sidelengs kjøring. Så fort hekken antyder at den vil ut griper systemet inn. Det piper i dasjbordet, og samtidig kuttes drivstoff-tilførselen - og man blir nærmest stående på stedet hvil. Effektivt ja, men det ødelegger mye av moroa som bor i bilen.

Motor: 5

Den lille firesylindrede turbodieselen Toyota har plassert under panseret kjenner vi fra før. Dette er en fin liten dieselmotor som leverer kraft nok. Faktisk er dette en av de mest kultiverte smådieselene på markedet - den er sterk på lave turtall, relativt lavmeldt og gir Urban Cruiser gode ytelser.

Vi savner riktignok litt mer turtallsvillighet, for over 3800 o/min skjer det svært lite.

SPREK KNERT: Med 90hesters turbodiesel og firehjulstrekk er Urban Cruiser artig å kjøre.
SPREK KNERT: Med 90hesters turbodiesel og firehjulstrekk er Urban Cruiser artig å kjøre. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 4

Testdata: Toyota Urban Cruiser 1,4 D4-D

60-100 KM/T, 3. GIR 8,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 13,5

60-100 KM/T, 6. GIR: 18,7

80-120 KM/T, 3. GIR: 0,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 19,7

STØY TOMGANG, dBA:46,0

STØY 50 KM/T, dBA:60,4

STØY 80 KM/T, dBA:65,2

STØY 100 KM/T, dBA:67,1

TESTFORBRUK, L/MIL:

MISVISNING 50 KM/T: 45

MISVISNING 80 KM/T: 72

MISVISNING 100 KM/T: 92

Turbodieselen yter 90 hester og har et dreiemoment på 205 Nm fra 1800 til 3800 o/min, noe som er nok til å sende den lille SUVen 0-100 km/t på 12,5 sekunder. Ingen oppsiktsvekkende sprinter med andre ord, men har man først fart på bilen føles den sprekere enn tallene tilsier.

I våre egne makselerasjonsmålinger gjør Urban Cruiser det godt i mellomakselerasjonen. Spesielt i området 60-120 km/t har Urban Criuser gode tall å vise til, noe som er fint da de fleste forbikjøringer skjer i nettopp denne hastigheten.

Eksteriør: 4

En bils utseende er og blir en smaksak, og smaken er jo som kjent som baken. Det som er litt spesielt med Urban Cruiser er at under testperioden møter jeg på usedvanlig mange delte meninger om bilens eksteriør.

Noen synes bilen er både, tøff, kul og på en måte trendy, mens andre synes det stikk motsatte - jeg havner et sted midt i mellom.

Det gjelder å venne seg til designen - Urban Cruiser er nemlig en liten bil, kledd i en stor bils klær. Derfor er det fort gjort og tro at dette er en langt større bil enn det den egentlig er, den er bare 3,93 meter lang.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Interiør: 3

MODERNE: Utformingen av dasjbordet er moderne, men preges av overdreven bruk av hardplast.
MODERNE: Utformingen av dasjbordet er moderne, men preges av overdreven bruk av hardplast. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Toyota har tenkt nytt i Urban Cruiser, og godt er det. For Toyota, og japanerne generelt, kan ikke akkurat vise til de mest spenstige interiørene hittil. I Urban Cruiser gjør Toyota et forsøk, selv om de ikke treffer helt blink denne gangen heller.

Teniske data: Toyota Urban Cruiser 1,4 D4-D

MOTOR, CM3: 1364

EFFEKT, HK VED O/MIN: 90

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205

EGENVEKT, KG: 1315

TILHENGERVEKT, KG: 800/550

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 393/173/154

BAGASJEROM, LITER: 305

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/60-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,49

CO2-UTSLIPP, G/KM: 130

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,5

TOPPFART, KM/T: 170

PRIS FRA, KR: 231 700

PRIS TESTBIL, KR: 283 200

Hardplasten dominerer i dører og dasjbord, og spesielt midtkonsollen - som skal etterligne børstet aluminium - er ikke akkurat noe å skrive hjem om. Utenom det er det et oversiktlig interiør vi er vitne til.

Plassen innvendig er helt grei, førerplassen er god nok selv om høye personer ikke sitter optimalt. Firehjulstrekk-systemet stjeler verdifulle liter bagasjeromsvolum, og etterlater kun 305 liter.

Komfort: 4

God takhøyde men begrenset med plass i lengderetningen kjennetegner den lille Toyota-SUVen. Dessverre er sittestillingen igjen litt for japansk, som så ofte tidligere. Er man over 185 cm høy sliter man nemlig med å sitte korrekt i Urban Cruiser.

Positivt er det at den har fått dybdejustering av rattet, men de få centimeterne man får trukket rattet mot seg hjelper ikke stort - noen centimetere til hadde gjort saken mye bedre.

Som så ofte før er også sitteputen hakket for kort for at folk med høyde over snittet skal få nok støtteunder lårene. Den er bedre enn Yaris, men fortsatt ikke helt der vi vil ha den.

Fjæringskomforten er så som så, dette er jo tross alt en litt høyreist småbil. Fjæringen oppleves som relativt stram men svelger unna det meste av trikkeskinner og fartdumper.

Sikkerhet: 2

Urban Cruiser har syv kollisjonsputer, nakkeslengbeskyttelse og gode elektroniske hjelpere til alt fra bremsing og skrensing til hvilke bakseter som har glemt setebeltene.

EN TRØKK: Urban Cruiser fikk ikke god score i krasjtesten i EuroNCAP. Spesielt i sidekollisjonen var skadene for store.
EN TRØKK: Urban Cruiser fikk ikke god score i krasjtesten i EuroNCAP. Spesielt i sidekollisjonen var skadene for store. Foto: EuroNCAP

Men, det hjelper ikke så veldig mye, Urban Cruiser scorer nemlig bare tre av fem mulige stjerner i EuroNCAPs krasjtest. Nå har riktignok denne testen blitt tøffere, men fire stjerner burde være et minimum når de beste fortsatt scorer fem stjerner.

Pris/utstyr: 4

Toyota Urban Cruiser er i utgangspunktet en rimelig bil, med tohjulstrekk starter prisen på 231 700 kroner. Med firehjulstrekk, diesel og det meste av tilgjengelig utstyr montert blir prisen en helt annen.

Prisen på firehjulstrekk og dieselmotor starter på 269 100 kroner, mens testbilen (Elegant utstyrsnivå) koster 283 200 kroner. Da har man det man trenger av utstyr, og det er kun plastdekor for 4wd og DVD-basert satelittnavigasjonsanlegg som er å få utenom.

Miljø: 5

Toyota Urban Cruiser kan, så vidt vi vet, smykke seg med å være verdens gjerrigste firehjulstrekker. På det norske markedet er det ingen firehjulstrekkere som kan vise til lavere forbruk.

Med et oppgitt forbruk på 0,49 l/mil kan lommeboken juble hele veien til bensinstasjonen. I vår til dels krevende testrute må Urban Cruiser til gjengjeld opp på 0,59 l/mil, uten at dette forbruket er skremmende høyt.

TAPER PLASS: Firehjulstrekksystemet stjeler verdifull plass og etterlater kun 305 liter bagasjeromsvolum.
TAPER PLASS: Firehjulstrekksystemet stjeler verdifull plass og etterlater kun 305 liter bagasjeromsvolum. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Urban Cruiser må se seg slått med noen skarve gram av Audi A3 2,0 TDI Quattro når det gjelder CO2-utslipp, men Toyota kan være godt fornøyd med 130 gr/km.