Test: Toyota Prius HSD
Prius er avgiftsvinneren
Vi har testet Toyota Prius, bilen som gjør både naturen og lommeboken en tjeneste.
Tekniske data: Toyota Prius
- Lengde: 445 cm
- Bredde: 172,5 cm
- Høyde: 149 cm
- Vekt: 1300 kg
- Forbruk: 0,43 l/mil bl. kjøring
- CO2: 104 gr/km bl. kjøring
- Pris fra: 264 800.-
- Pris testbil: 304 200.-
Toyota Prius er den store avgiftsvinneren, ingen tvil om det. C02-utslippet på lave 104 gram er årsaken.
Vi booket inn en bil til test for å se om en såpass spesiell bil, med spesielle kraftkilder, duger som hverdagsbil i storbyen.
Kjøreegenskaper: 3
Prius er på ingen måte noen kjøremaskin, noe den heller ikke er laget for å være. Fjæringen er myk og god, men underholdningsfaktoren bak rattet er lav.
Som i andre modeller fra Toyota sitter man hele tiden med en følelse av kontroll og trygghet, og i bykjøring er god svingradius kjekt å ha rundt trange hjørner.
Prius er meget retningsstabil og skal provoseres mye for å settes ut av kurs.
Motor: 5
I stedet for "motor" bør vi kanskje si "motorer" her. For det er nettopp det som er det spesielle med Prius. Én bensinmotor, én elektromotor. En kombinasjon som hittil er den beste på markedet.
Kort fortalt opererer Hybrid Synergy Drive (HSD) i praksis på følgende måte: Elektromotoren bistår bensinmotoren ved pådrag, og gir godt dreiemoment og respektable ytelser. Ved nedbremsing, eller regenerativ nedbremsing som Toyota kaller det, lades batteriet opp igjen.
Blir batterinivået for lavt, sørger generatoren i motoren for lading slik at batteriet aldri trenger å lades manuelt.
Bensinmotoren i Prius har såkalt start-stop-funksjon, og ved igangkjøring og akselerasjon opp i lave hastigheter brukes kun elektromotoren. Trengs kraft fra bensinmotoren, dras denne i gang av elektromotoren. Enkelt og genialt.
Ytelser: 4
Den 1,5 liter store bensinmotoren yter ikke mer enn 77 hester, noe de fleste vil kalle snaut i dagens sammenheng. Men vi må ikke glemme elektromotoren som plusser på 68 hester og ikke mindre enn 400 Nm fra første stund.
Motorkombinasjonen sender kreftene gjennom en trinnløs automatisk girkasse, via forhjulene og ned i bakken. Dette sender igjen Prius fra 0-100 km/t på respektable 10,9 sekunder. Det er bra for en miljøbil.
Eksteriør: 2
Prius er kanskje blitt penere enn det den en gang var, men er vel fortsatt ikke det man kan kalle et glansbilde. Vi kan forstå Toyotas forsøk på å virke futuristisk og nytenkende, for under skallet er de jo nettopp det.
Tilbakemeldingene på designen gjennom testperioden gikk stort sett i negativ retning. Synd er det når vi ser på Toyotas mer luksuriøse familemedlemmer Lexus - de kombinerer flott design med hybrid motorisering på en meget elegant måte.
Toyota er best på kvalitet. Se resultatet av den omfattende kvalitetsundersøkelsen her.
Det blir selvfølgelig feil å sammenligne to biler i hver sin ende av prisskalaen. Men Prius er et bra konsept, og vi føler at en friskere og mer spennende design kanskje ville gjort kundene mer oppmerksomme.
Interiør: 3
Grå flater dominerer inne i Prius. Dashbord, ratt, gulvteppe, tak og stoler er alle i forskjellige gråtoner. Praktisk, men også noe kjedelig.
Også på dashbordet går den futuristiske designen igjen, uten at det ser spesielt flott ut. Brukervennligheten er derimot bra, alle knapper og spaker er ryddig satt opp innenfor rekkevidde for føreren. Speedometeret er digitalt og sitter i en liten skjerm helt oppunder frontruten.
En kjørecomputer på toppen av midtkonsollen gir deg den infoen du trenger og litt til. I tillegg til klimaanlegg og navigasjon, vises det til enhver tid forbruk og fra hvilken motor kraften kommer fra. Nesten som et tv-spill; der det fort kan gå konkurranse i å se hvor lavt utslippet egentlig kan gå. Noe som igjen kan føre til mindre fokus på kjøringen, pass på!
Komfort: 4
Komforten i Prius er overraskende bra. Fjæringen er som nevnt tidligere myk og god, og bilen sluker ujevnheter i veien bedre enn langt dyrere biler. Skranglelyder er fraværende, og kvalitetsfølelsen er tilstedeværende hele tiden.
Liker du Toyota? Vi har testet de fleste modellene.
En artikkelforfatter høyere enn snittet savner at førersetet ikke sklir langt nok bakover for riktig sittestilling. Men er man under 185 centimeter lang, vil ikke dette være et problem. Setene er myke og gode, støtten i sidene og under lårene er også tilfredsstillende, men mangelen på lengdejustering av rattet trekker ned.
Prius ser ikke veldig stor ut utvendig, men innvendig er det overraskende mye rom. Både beinplassen og høyden under taket er upåklagelig. Bagasjeromsplassen er derimot noe begrenset på grunn av batteripakkens plassering.
Sikkerhet: 5
EuroNCAP kollisjonstestet Toyota Prius i 2004 med meget godt resultat. Fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem for barna. Fotgjengersikkerheten kan forbedres med sine to av fire stjerner, men alt i alt en god score for hybriden.
Alle moderne elektroniske hjelpemidler er på plass, som igjen bidrar til økt sikkerhet for fører og passasjerer.
Pris/utstyr: 4
Prius har en startpris på 264 800 kroner, og vår testbil strøk så vidt over 300 000-kronersgrensen med sine 304 200. Det er en grei sum for en godt utstyrt bil med god plass, lavt forbruk og god kvalitet.
Toyota krever i tillegg 4100 kroner for metallic lakk og 8100 kroner for frakt med levering i Oslo.