Test: Toyota Land Cruiser First Editon
Grepet er svært vellykket
Et bunnsolid bilkonsept har fått en meget vellykket finpuss.
Det må være misunnelsesverdig å ha en bilmodell som står fjellstøtt i folks oppfatning som ustoppelig og helstøpt, og som nærmest selger seg selv, riktig nok i en stadig engere krets her til lands.
Det er imidlertid ikke uten risiko å skulle forvalte arven til en bilmodell med ikonisk status. Det gjelder å ikke klusse til selve grunnkonseptet slik at man kaster barnet ut med badevannet.
Det har Toyota ikke gjort med nye Land Cruiser. Tvert om. Den er en usedvanlig vellykket videreføring. Grepet Toyota har foretatt ved å hente frem designet til to av de kanskje fineste generasjonene ,60- og 70-seriene, er svært vellykket.
Vi har nå fått testet nye Land Cruiser i First Edition-versjon, og opplevde i testperioden at bilen tiltrekker seg en del oppmerksomhet. Særlig fra personer som eier Land Cruiser fra før.
Et ord som går igjen er at den ser mer elegant ut. Jeg kunne ikke vært mer enig. Den har et strammere og mer kantet design enn den noe mer klumpete og uformelige forgjengeren.
Mer komfort
Utseende er smak og behag. Det som er på det rene er at Land Cruiser er bedre å kjøre. Tradisjonen tro er den fundamentert på en klassisk rammekonstruksjon med stiv bakaksel, men den nye rammen er 50 prosent stivere og den kombinerte karosseri- og rammestivheten er økt med 30 prosent. Det gir seg utslag i bedre kjørekomfort og en LC som oppleves mer kontrollert i svingene.
Les også: Klassiker: Toyota Land Cruiser BJ42: Rolf Barry-Bergs Toyota er den virkelige kultversjonen
Den automatiske sekstrinnskassa er erstattet av en ny åttetrinns Direct Shift automatgirkasse som girer stødig, og for første gang kommer 4x4-ikonet med elektrisk servostyringssystem. Det høres kanskje foruroligende ut, men styringen oppleves som både mer direkte og responsiv enn tidligere. Dessuten reduseres slag gjennom rattet på ujevnt underlag, og åpner for flere elektroniske førerstøttesystemer, som filskifteassistent.
Som før besørges fremdriften av en 2,8-liters turbodiesel som produserer 204 hestekrefter og 500 Nm. Den gir ikke verdens mest raffinerte kjøreopplevelse og høres godt under press. For øvrig er støynivået beskjedent med piggfrie vinterdekk fra Nokian.
Om motoren virker noe rustikk, så dreier det seg om en velprøvd og effektiv maskin. Etter å ha kjørt 1269 kilometer, mye på landevei, viser kjørecomputeren et forbruk på 0,87 liter per mil. Ikke dårlig for en bil på 2,4 tonn.
Knappetett
Innvending er LC blitt mer luksuriøs. Fra det komfortable førersetet, som sågar har sitteputeforlenger, ser man ut over det digre panseret, med forhøyninger på hver side, uansett hvor lavt man justerer setet. Det er en spesiell og tilfredsstillende opplevelse.
Store deler av cockpiten er kledd med myke og fine materialer, mens plast gjør seg gjeldende fra nedre halvdel av dørene. Simpel, blank plast glimrer med sitt fravær. Land Cruiser kommer med en ny 32 centimeter bred berøringsskjerm som er plassert høyere enn forgjengerens enklere variant. I tillegg har LC fått head up-display som viser hastighet, girtrinn og cruisekontrollen.
Foretrekker du et minimalistisk førermiljø tuftet på berøringsskjerm og stemmestyringen, er ikke LC bilen for deg. Visst har den begge deler, men også en rikelig mengde knapper. Store knapper. De skal tross alt kunne betjenes med hansker. Rattvarme? Trykk på en knapp. Ferdig. Ingen evinnelig trykking på en skjerm for selv de enkleste ting.
Selv rattet er utstyrt med ordentlige knapper, ikke dysfunksjonelle berøringspaneler. Knappene til venstre er for telefon, betjening av instrumentpanel og lydvolum - i tillegg finnes en tradisjonell volumbryter på senterkonsollen. Rattknappene til høyre er for lydkilde samt cruisekontrollen.
Den adaptive cruisekontrollen fungerer fint, men litt sludd eller grisete vær og den slutter å fungere fordi radaren i grillen tilsmusses. Nye LC har heller ikke spesielt avanserte hovedlys. Her er ingen LED Matrix.
Fjernlysene blender ned automatisk, men bruker litt for lang tid på å blende opp igjen. Senterkonsollen er utstyrt med et oppbevaringsrom med kjølefunksjon, svært gode koppholdere og trådløs ladeplate. Rett over den finnes tre USB-C-kontakter og en HDMI-kontakt. Alt gjennomtenkt og brukervennlig.
Les også: Test: Vi dro på tur med nye Land Cruiser. Og en 1986 Afrika-modell.
Frikoble stab-stag
Solide evner til ta seg frem i ulendt landskap er blant Land Cruisers varemerker og knappene for offroad-funksjonene er naturlig nok sentralt plassert på senterkonsollen. Lavserie er selvsagt på plass i tillegg til sperre på senter- og bakdifferensial. I det avanserte 4x4-utvalget inngår også en Crawl-funksjon, en cruisekontroll for terrengkjøring.
LC kommer som før med to såkalte Multi-Terrain-systemer. Multi-Terrain Monitor sender et klart bilde av området rundt og under kjøretøyet til berøringsskjermen. Et nyttig verktøy i krevende terreng. Multi-Terrain Select-systemet omfatter en rekke kjøreprogrammer som tilpasser bilen etter underlaget.
I lavserie kan du velge mellom programmer for gjørme, sand og stein samt et automodus der systemet automatisk justerer ytelse etter forholdene. I høyserie finnes programmer for gjørme, sand, jord, dyp snø og auto. For første gang kan også stabilisatorstagene foran frikobles elektronisk ved å trykke på en knapp på dashbordet merket SDM – Stabiliser with Disconnection Mechanism. Frikoblingen muliggjør enda mer kontakt med underlag når forholdene blir ekstreme.
Les også: Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010: Bilen som kommer frem overalt
Syvseter
Med en lengde på 492 centimeter er nye LC åtte centimeter lengre enn forgjengeren. Den fås med syv eller fem seter, og som varebil. Det er begrenset med beinplass og sittebehag på tredje seterad i syvseteren, men ellers mangler det ikke på komfort. Seteryggen kan justeres elektronisk og du har tilgang til to koppholdere og USB-C-port. Både andre og tredje seterad har sine dedikerte luftventiler i taket og solide håndtak å holde seg fast i dersom turen går ut i terrenget.
Andre seterad kan ikke lengdejusteres, men beinplassen og sittehøyden er super. Baksetene i testbilen har perforert midtparti med både varme og kjøling. Egen temperaturstyring og tilgang på to USB-C-porter og 12V er der også. Bakerste seterad kan felles ned elektronisk mens andre seterad legges ned manuelt. Med tredje seterad i bruk er bagasjeplassen på 104 liter opp til vinduene. Felles setene ned, øker volumet til 974 liter.
Land Cruiser kommer i første omgang i en rikelig utstyrt First Edition-utgave som skiller seg fra standardversjonen med blant annet runde hovedlys. Kun 3000 versjoner av First Edition kommer til Europa.
TEKNISKE DATA
Toyota Land Cruiser D-4D GX 7-s First Edition
Motor, cm³: 2755
Effekt, hk: 204
Dreiemoment, Nm: 500
Girkasse: 8-trinns automat
Egenvekt, kg: 2370
Tilhengervekt, kg: 3500
Nyttelast, kg: 705
Lengde/bredde/høyde, cm: 493/198/193
Akselavstand, cm: 285
Bakkeklaring, cm: 23
Vadedybde, cm: 70
Bagasjerom, liter: 104/974/1833
Standard dekkdimensjon: 265/65 18
Forbruk, WLTP l/mil: 0,96
CO₂-utslipp WLTP, g/km: 288
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,9
Toppfart, km/t: 175
Pris, fra kr: 1 778 700
Priser standardversjon og varebil
First Edition er utsolgt. Det kom kun 10 biler til Norge. Standardversjonen for personbilen har allerede vært tilgjengelig for bestilling en stund. Den blir i Norge tilgjengelig i GX-utstyrsgrad. Denne har i tillegg til varebilutgaven 20-tommers alufelger og stabilisatorstag som kan frikobles.. Innvendig vil personbilutgaven utstyres med et JBL audioanlegg med 14 høyttalere og automatisk klimaanlegg med tre soner. Skinnseter er også standard, og begge forsetene har elektrisk justering med minne. Personbilen får også head up-display og kjøleboks mellom setene, samt varme i baksetene.
Priser
Land Cruiser GX 5-seter kr 1 725 200
Land Cruiser GX 7-seter kr 1 778 600
Etter planen åpner Toyota for bestilling av varebilen i januar, med en prisantydning på én million kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2025