Test: Toyota Land Cruiser First Editon

Grepet er svært vellykket

Et bunnsolid bilkonsept har fått en meget vellykket finpuss. 

Pluss ikon
<b>PÅ HARDANGEVIDDA:</b> Land Cruiser kommer i første omgang i en godt utstyrt First Editon-versjon som skiller seg fra standardversjonen med blant annet runde lykter.
PÅ HARDANGEVIDDA: Land Cruiser kommer i første omgang i en godt utstyrt First Editon-versjon som skiller seg fra standardversjonen med blant annet runde lykter. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det må være misunnelsesverdig å ha en bilmodell som står fjellstøtt i folks oppfatning som ustoppelig og helstøpt, og som nærmest selger seg selv, riktig nok i en stadig engere krets her til lands.

Det er imidlertid ikke uten risiko å skulle forvalte arven til en bilmodell med ikonisk status. Det gjelder å ikke klusse til selve grunnkonseptet slik at man kaster barnet ut med badevannet.

Les også: Test: Toyota Land Cruiser varebil: Det finnes digre SUV-er som gir en langt mer moderne kjøreopplevelse til denne prisen enn Toyota Land Cruiser. Men få kan matche renommeet.

Det har Toyota ikke gjort med nye Land Cruiser. Tvert om. Den er en usedvanlig vellykket videreføring. Grepet Toyota har foretatt ved å hente frem designet til to av de kanskje fineste generasjonene ,60- og 70-seriene, er svært vellykket.

Vi har nå fått testet nye Land Cruiser i First Edition-versjon, og opplevde i testperioden at bilen tiltrekker seg en del oppmerksomhet. Særlig fra personer som eier Land Cruiser fra før.

Et ord som går igjen er at den ser mer elegant ut. Jeg kunne ikke vært mer enig. Den har et strammere og mer kantet design enn den noe mer klumpete og uformelige forgjengeren.

<b>MER ELEGANT:</b> Land Cruiser har fått et elegant retro-preget design, som især sender tankene til 60-serien som kom på 80-tallet. 
MER ELEGANT: Land Cruiser har fått et elegant retro-preget design, som især sender tankene til 60-serien som kom på 80-tallet.  Foto: Martin Jansen

Mer komfort

Utseende er smak og behag. Det som er på det rene er at Land Cruiser er bedre å kjøre. Tradisjonen tro er den fundamentert på en klassisk rammekonstruksjon med stiv bakaksel, men den nye rammen er 50 prosent stivere og den kombinerte karosseri- og rammestivheten er økt med 30 prosent. Det gir seg utslag i bedre kjørekomfort og en LC som oppleves mer kontrollert i svingene.

Les også: Klassiker: Toyota Land Cruiser BJ42: Rolf Barry-Bergs Toyota er den virkelige kultversjonen

Den automatiske sekstrinnskassa er erstattet av en ny åttetrinns Direct Shift automatgirkasse som girer stødig, og for første gang kommer 4x4-ikonet med elektrisk servostyringssystem. Det høres kanskje foruroligende ut, men styringen oppleves som både mer direkte og responsiv enn tidligere. Dessuten reduseres slag gjennom rattet på ujevnt underlag, og åpner for flere elektroniske førerstøttesystemer, som filskifteassistent.

<b>LENGRE:</b> Nye Land Cruiser er åtte centimeter lengre enn forgjengeren. Det kommer fortsatt med 2,8-liters turbodiesel. Mildhybrid med 48-volt hybridteknologi blir tilgjengelig i starten av 2025
LENGRE: Nye Land Cruiser er åtte centimeter lengre enn forgjengeren. Det kommer fortsatt med 2,8-liters turbodiesel. Mildhybrid med 48-volt hybridteknologi blir tilgjengelig i starten av 2025 Foto: Martin Jansen

Som før besørges fremdriften av en 2,8-liters turbodiesel som produserer 204 hestekrefter og 500 Nm. Den gir ikke verdens mest raffinerte kjøreopplevelse og høres godt under press. For øvrig er støynivået beskjedent med piggfrie vinterdekk fra Nokian.

<b>PÅ TRONE:</b> Skinnseter er standard. I First Edition har de elektriske justerbare forsetene både varme og kjøling. Sittekomforten er upåklagelig. Du sitter som en konge med godt utsyn over det digre panseret.
PÅ TRONE: Skinnseter er standard. I First Edition har de elektriske justerbare forsetene både varme og kjøling. Sittekomforten er upåklagelig. Du sitter som en konge med godt utsyn over det digre panseret. Foto: Martin Jansen

Om motoren virker noe rustikk, så dreier det seg om en velprøvd og effektiv maskin. Etter å ha kjørt 1269 kilometer, mye på landevei, viser kjørecomputeren et forbruk på 0,87 liter per mil. Ikke dårlig for en bil på 2,4 tonn.

<b>60-serien: </b>Ble lansert i 1984 og var første Land Cruiser som tok i bruk spiral­fjærer i stedet for tradisjonelle bladfjærer. Først kom den korte versjonen med en 2,4 liters bensinmotor og en 72-hesters diesel. I 1986 kom den første turbo­dieselen, som året etter fikk volumet økt til 3,4 liter. 70-serien ble meget populær, og den solgte bra i Norge inntil varebilreglene ble endret.
60-serien: Ble lansert i 1984 og var første Land Cruiser som tok i bruk spiral­fjærer i stedet for tradisjonelle bladfjærer. Først kom den korte versjonen med en 2,4 liters bensinmotor og en 72-hesters diesel. I 1986 kom den første turbo­dieselen, som året etter fikk volumet økt til 3,4 liter. 70-serien ble meget populær, og den solgte bra i Norge inntil varebilreglene ble endret. Foto: Produsenten

Knappetett

Innvending er LC blitt mer luksuriøs. Fra det komfortable førersetet, som sågar har sitteputeforlenger, ser man ut over det digre panseret, med forhøyninger på hver side, uansett hvor lavt man justerer setet. Det er en spesiell og tilfredsstillende opplevelse.

<b>BRUKERVENNLIG:</b> Store knapper og rikelig med 4x4-funksjoner som nedkjøringsassistent. 
BRUKERVENNLIG: Store knapper og rikelig med 4x4-funksjoner som nedkjøringsassistent.  Foto: Martin Jansen

Store deler av cockpiten er kledd med myke og fine materialer, mens plast gjør seg gjeldende fra nedre halvdel av dørene. Simpel, blank plast glimrer med sitt fravær. Land Cruiser kommer med en ny 32 centimeter bred berøringsskjerm som er plassert høyere enn forgjengerens enklere variant. I tillegg har LC fått head up-display som viser hastighet, girtrinn og cruisekontrollen.

Les også: Test: Toyota Land Cruiser 3,0D-4D (150), 2014: Hva er det med denne Toyotaen som gjør at naboene glor og lange blikk kastes på bensinstasjonen?

Foretrekker du et minimalistisk førermiljø tuftet på berøringsskjerm og stemmestyringen, er ikke LC bilen for deg. Visst har den begge deler, men også en rikelig mengde knapper. Store knapper. De skal tross alt kunne betjenes med hansker. Rattvarme? Trykk på en knapp. Ferdig. Ingen evinnelig trykking på en skjerm for selv de enkleste ting.

Selv rattet er utstyrt med ordentlige knapper, ikke dysfunksjonelle berøringspaneler. Knappene til venstre er for telefon, betjening av instrumentpanel og lydvolum - i tillegg finnes en tradisjonell volumbryter på senterkonsollen. Rattknappene til høyre er for lydkilde samt cruisekontrollen.

<b>PIGGFRITT:</b> Mange vil nok foretrekke Land Cruiser med piggdekk om vinteren, men på høyst variabelt underlag i testperioden fungerer den helt utmerket med piggfrie vinterdekk fra Nokian. 
PIGGFRITT: Mange vil nok foretrekke Land Cruiser med piggdekk om vinteren, men på høyst variabelt underlag i testperioden fungerer den helt utmerket med piggfrie vinterdekk fra Nokian.  Foto: Martin Jansen

Den adaptive cruisekontrollen fungerer fint, men litt sludd eller grisete vær og den slutter å fungere fordi radaren i grillen tilsmusses. Nye LC har heller ikke spesielt avanserte hovedlys. Her er ingen LED Matrix.

Fjernlysene blender ned automatisk, men bruker litt for lang tid på å blende opp igjen. Senterkonsollen er utstyrt med et oppbevaringsrom med kjølefunksjon, svært gode koppholdere og trådløs ladeplate. Rett over den finnes tre USB-C-kontakter og en HDMI-kontakt. Alt gjennomtenkt og brukervennlig.

Les også: Test: Vi dro på tur med nye Land Cruiser. Og en 1986 Afrika-modell.

<b>70-serien:</b> Kom i 1980 med mer komfort selv med bladfjærer både foran og bak. Den ble en enorm suksess både i Amerika og Europa. LC 60 hadde større akselavstand og den kunne leveres med motorer opp til 4,0 liter med 137 hk. Samtidig som Toyota i Norge begynte å ta inn LC 60 Wagon i 1981, tok de også inn 40-serien som hard-top. Den hadde en firesylindret diesel med 90 hk. LC 60 Wagon er en meget ettertraktet bruktbil. Vi hadde gleden av å prøvekjøre en 86-modell av 70-serieni 2014.
70-serien: Kom i 1980 med mer komfort selv med bladfjærer både foran og bak. Den ble en enorm suksess både i Amerika og Europa. LC 60 hadde større akselavstand og den kunne leveres med motorer opp til 4,0 liter med 137 hk. Samtidig som Toyota i Norge begynte å ta inn LC 60 Wagon i 1981, tok de også inn 40-serien som hard-top. Den hadde en firesylindret diesel med 90 hk. LC 60 Wagon er en meget ettertraktet bruktbil. Vi hadde gleden av å prøvekjøre en 86-modell av 70-serieni 2014. Foto: Petter Handeland

Frikoble stab-stag

Solide evner til ta seg frem i ulendt landskap er blant Land Cruisers varemerker og knappene for offroad-funksjonene er naturlig nok sentralt plassert på senterkonsollen. Lavserie er selvsagt på plass i tillegg til sperre på senter- og bakdifferensial. I det avanserte 4x4-utvalget inngår også en Crawl-funksjon, en cruisekontroll for terrengkjøring.

<b>VISSTE DU AT ...:</b> Oppmuntret av salgstallene for Hilux begynte Toyota i Norge å ta inn Land Cruiser i 1981?  Det dreide seg om LC 60 Wagon, altså den store versjonen. Den kom med en sekssylindret diesel med 105 hk. Som varebil hadde den en prislapp rundt 100 000 kroner. 
VISSTE DU AT ...: Oppmuntret av salgstallene for Hilux begynte Toyota i Norge å ta inn Land Cruiser i 1981?  Det dreide seg om LC 60 Wagon, altså den store versjonen. Den kom med en sekssylindret diesel med 105 hk. Som varebil hadde den en prislapp rundt 100 000 kroner.  Foto: Martin Jansen

LC kommer som før med to såkalte Multi-Terrain-systemer. Multi-Terrain Monitor sender et klart bilde av området rundt og under kjøretøyet til berøringsskjermen. Et nyttig verktøy i krevende terreng. Multi-Terrain Select-systemet omfatter en rekke kjøreprogrammer som tilpasser bilen etter underlaget.

<b>LANGTUR:</b> Vi tok LC med på langtur til Vestlandet, og etter 1269 kilometer viste kjørecomputeren et forbruk på 0,87 liter per mil. 
LANGTUR: Vi tok LC med på langtur til Vestlandet, og etter 1269 kilometer viste kjørecomputeren et forbruk på 0,87 liter per mil.  Foto: Martin Jansen

I lavserie kan du velge mellom programmer for gjørme, sand og stein samt et automodus der systemet automatisk justerer ytelse etter forholdene. I høyserie finnes programmer for gjørme, sand, jord, dyp snø og auto. For første gang kan også stabilisatorstagene foran frikobles elektronisk ved å trykke på en knapp på dashbordet merket SDM – Stabiliser with Disconnection Mechanism. Frikoblingen muliggjør enda mer kontakt med underlag når forholdene blir ekstreme.

Les også: Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010: Bilen som kommer frem overalt

Syvseter

Med en lengde på 492 centimeter er nye LC åtte centimeter lengre enn forgjengeren. Den fås med syv eller fem seter, og som varebil. Det er begrenset med beinplass og sittebehag på tredje seterad i syvseteren, men ellers mangler det ikke på komfort. Seteryggen kan justeres elektronisk og du har tilgang til to koppholdere og USB-C-port. Både andre og tredje seterad har sine dedikerte luftventiler i taket og solide håndtak å holde seg fast i dersom turen går ut i terrenget.

<b>BEKVEMT:</b> Bakseter med både varme og ventilasjon. De kan felles ned manuelt slik at man oppnår et digert lasterom med tilnærmet flatt gulv. 
BEKVEMT: Bakseter med både varme og ventilasjon. De kan felles ned manuelt slik at man oppnår et digert lasterom med tilnærmet flatt gulv.  Foto: Martin Jansen

Andre seterad kan ikke lengdejusteres, men beinplassen og sittehøyden er super. Baksetene i testbilen har perforert midtparti med både varme og kjøling. Egen temperaturstyring og tilgang på to USB-C-porter og 12V er der også. Bakerste seterad kan felles ned elektronisk mens andre seterad legges ned manuelt. Med tredje seterad i bruk er bagasjeplassen på 104 liter opp til vinduene. Felles setene ned, øker volumet til 974 liter.

<b>FLERE SETER:</b> Land Cruiser kan fås med fem eller syv sitteplasser. Varebil kommer selvsagt også. 
FLERE SETER: Land Cruiser kan fås med fem eller syv sitteplasser. Varebil kommer selvsagt også.  Foto: Martin Jansen

Land Cruiser kommer i første omgang i en rikelig utstyrt First Edition-utgave som skiller seg fra standardversjonen med blant annet runde hovedlys. Kun 3000 versjoner av First Edition kommer til Europa.

TEKNISKE DATA

Toyota Land Cruiser D-4D GX 7-s First Edition

Motor, cm³:   2755

Effekt, hk:   204

Dreiemoment, Nm:  500

Girkasse:   8-trinns automat

Egenvekt, kg:  2370

Tilhengervekt, kg:  3500

Nyttelast, kg:   705

Lengde/bredde/høyde, cm:  493/198/193

Akselavstand, cm:  285

Bakkeklaring, cm:  23

Vadedybde, cm:   70

Bagasjerom, liter:  104/974/1833

Standard dekkdimensjon:  265/65 18

Forbruk, WLTP l/mil:  0,96

CO₂-utslipp WLTP, g/km:  288

0–100 km/t, fabrikk, sek:  9,9

Toppfart, km/t:   175

Pris, fra kr: 1 778 700

Priser standardversjon og varebil

First Edition er utsolgt. Det kom kun 10 biler til Norge. Standardversjonen for personbilen har allerede vært tilgjengelig for bestilling en stund. Den blir i Norge tilgjengelig i GX-utstyrsgrad. Denne har i tillegg til varebilutgaven 20-tommers alufelger og stabilisatorstag som kan frikobles.. Innvendig vil personbilutgaven utstyres med et JBL audioanlegg med 14 høyttalere og automatisk klimaanlegg med tre soner. Skinnseter er også standard, og begge forsetene har elektrisk justering med minne. Personbilen får også head up-display og kjøleboks mellom setene, samt varme i baksetene.

Priser

Land Cruiser GX 5-seter kr 1 725 200

Land Cruiser GX 7-seter kr 1 778 600

Etter planen åpner Toyota for bestilling av varebilen i januar, med en prisantydning på én million kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2025