Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009
Hvor smart kan minibilen bli?
Toyota iQ sender bilgiganten inn i helt nytt territorium. Og gir minibilene en ny dimensjon.
Tekniske data IQ
MOTOR, CCM: R3, 996
EFFEKT, HK VED O/MIN: 68
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 91
EGENVEKT, KG: 845
TILHENGERVEKT, KG: -
LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 298 x 168 x 150
BAGASJEROM, L: -
DEKKDIMENSJON: 175/65-15
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,43
CO2-UTSLIPP, G/KM: 99
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 14,7
TOPPFART, KM/T: 150
PRIS FRA, KR: 155 000
Toyota iQ er liten, men er likevel noe stort for Toyota. Den betyr i følge fabrikken mye for Toyotas image og skal demonstrere nytenkning innen plassutnyttelse og design.
CO2-gris? Sjekk her!
Imidlertid er det aller viktigste at Toyota definerer bilen til å høre hjemme i flere segmenter. Størrelsesmessig er den blant de minste på markedet, men på innvendig plass, ytelse, design og den opplevde kvaliteten, mener Toyota at den skal kunne konkurrere med større og dyrere biler.
Ser vi på de rent ytre målene er det imidlertid ikke så mange konkurrenter å sammenligne seg med. Toyota iQ er snaut tre meter kort, og det er bare Smart ForTwo som er kortere av ordinære biler på det norske markedet.
Mini-Smart'en er nok hovedkonkurrenten for iQ, men folk som kjøper biler av denne typen, bør også skjele til Think City, og ikke minst det teknisk identiske trekløveret Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1.
Les også:
Kjøreegenskaper: 3
Man forventer seg ikke all verden med akselavstand på beskjedne to meter. Men Toyota iQ gjør et forbløffende godt inntrykk - ikke minst sett opp mot den aldrende Smart ForTwo.
Setter man den opp mot sin rimeligere storebror Aygo, virker ikke iQ like fantastisk.
Hovedinntrykket er likevel at bilen kjører tryggere og mer stabilt enn dimensjonene skulle tilsi. ESP hører med i standardpakken, og i unnamanøver eller kritiske situasjoner, er det enkelt å holde kontroll på iQ. Så lenge underlaget ikke er altfor dårlig, kjører den helt fint langs svingete landeveier og er faktisk ganske underholdene.
Motor: 4
Du kan få Toyota iQ med tre motorer, 1,0-liter bensin på 68 hk, 1,33 liters bensin på 100 hk og 1,4-liters diesel på 90 hk. De to bensinmotorene leveres også med trinnløst automatgir.
Vi kjørte den minste bensinversjonen med manuell femtrinns girkasse. Den tre-sylindrete motoren lager en karakteristisk, men på ingen måte sjenerende lyd. Girkassen er lettsjaltet og utvekslingene passer greit til norske kjøreforhold.
Motoren yter best når du lar den få litt turtall, men har en ganske snill og lett utnyttbar kraftutvikling.
Les også:
Ytelser: 3
68 hk høres slett ikke så verst ut på en liten tass som Toyota iQ, men når bilen veier såpass mye (845 kg) i forhold til størrelsen, blir det litt å drasse på. Dreiemomentet er relativt beskjedent (91 Nm) og kommer ikke for fullt før ved 4800 o/m.
I praksis betyr det at du må gire mye og holde motoren på relativt høyt turtall om du vil ha full valuta for motoreffekten.
Det blir litt masete og er ingen naturlig kjørestil i en bil som iQ. Holder du deg lengre ned i turtallsregisteret virker iQ nokså slapp, men holder stort sett følge i trafikken.
Eksteriør: 5
Toyota iQ vekker mye oppmerksomhet når den dukker opp, og det er i det store og hele positive reaksjoner. Selv om bilen er liten, har man unngått at den virker spinkel og puslete når den ruller på veien.
I forhold til lengden er iQ nemlig relativt bred. Smarte designgrep og stilige farger gjør at iQ ikke ser liten og søt ut, men liten og tøff. Det er et viktig pluss.
Interiør: 3
Det er ingen tvil om at Toyota har lykkes godt med å løfte iQ vekk fra minibil-fornemmelsen når det gjelder innvendig kvalitet, materialer og utstyrsnivå. Kjøper du iQ2-pakken som vår bil hadde, får du for eksempel regnsensor og automatisk klimaanlegg.
Føreren og forsetepassasjeren får ingen fornemmelse av at bilen slutter nesten ved nakken, det oppleves som du kjører en større bil - helt til du snur deg og skal lukeparkere.
Det samme inntrykket får ikke eventuelle baksetepassasjerer: Våre testpersoner fikk nok etter ca. 10 minutters kjøretur, og det er bare med baksetene nedslått at du får noen bagasjekapasitet å snakke om.
Les også:
Komfort: 5
Tatt i betraktning hvor liten Toyota iQ faktisk er, blir man forundret over hvor behagelig den er å kjøre. Det gjelder ikke minst støynivået, som er relativt snilt innen norske hastighetsområder.
Med såpass smale og høye dekk som 175/65-15, blir det ikke så mye dekkstøy og dekksidene hjelper nok hjulopphenget med å filtrere ut små ujevnheter.
Vi satt godt i førersetet på langtur og dermed går iQ flere hakk utenpå tilsvarende konkurrenter når det gjelder totalkomforten.
Sikkerhet: 5
Toyota iQ er nylig testet i EuroNCAP og oppnådde meget gode resultater med fem av fem stjerner som totalkarakter, og henholdsvis 91, 71 og 54 % score på beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.
Vi synes det er flott med ESP som standard i en liten bil, og Toyota har virkelig anstrengt seg for at bilen skal være så sikker som mulig. Ni kollisjonsputer, med en verdensnyhet i form av en kollisjonspute i bakvinduet viser det.
Pris/utstyr: 4
Med en startpris for billigste versjon på 155 000 kroner og en fullspekket dieselmodell som foreløpig den dyreste til 211 000,- kan ikke iQ beskyldes for å være billig.
Velger du den større Toyota Aygo, er den i utgangspunktet vesentlig rimeligere enn iQ, men med et lavere utstyrsnivå. Dermed er iQ noe såpass sjelden som en minibil i "luksusformat".
Toyota oppgir blandet forbruk til 0,43 l/mil og et snilt CO2-utslipp på 0,99 g/km.
iQ er langt fra å oppnå det i vår 35 mils forbrukstest. Der viser resultatene at iQ bruker 0,76 l/mil ved bykjøring, og har et totalforbruk i testen på 0,52 l/mil og CO2-utslipp på 121 g/km.
Isolert sett er ikke det dårlig, men nok et bevis på at en liten bil ikke nødvendigvis betyr rekordlavt forbruk. Og at normtallene ikke gir noen god indikasjon på hva du faktisk kan forvente.