Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell
Deilig dovenskap
Med bensinmotor og trinnløst automatgir frir Toyota Avensis Multidrive til de som er bedagelig anlagt.
Den nye Toyota Avensis er på plass med mange varianter i det norske markedet, og har allerede rukket å sette seg i respekt på salgsstatistikkene.
Vi har tidligere testet Toyota Avensis stasjonsvogn 2,0D-4D og Toyota Avensis T-Sport. Denne gangen er det stasjonsvognsversjonen med to-liters bensinmotor og trinnløst automatgir vi setter på prøve.
Du kan også få den med 1,8-liters bensinmotor og trinnløs automat. Da starter prisen på 349 000 kroner. Med toliter må du ut med minimum 394 000 kroner.
Det betyr tøffe konkurrenter; andre bensinalternativer med automatgir i denne prisklassen spenner fra BMW 320i Touring, via Ford Mondeo 2,3 og Subaru Legacy 2,0 til VW Passat 1,8 TSI.
Kjøreegenskaper: 4
Veiegenskapene til Toyota Avensis har forbedret seg vesentlig i den nye modellen. Den er trygg og lettkjørt, samtidig som den kjennes vesentlig større og stødigere enn tidligere.
Selv på vanskelig vinterføre imponerer bilen med stabilitet og velfungerende ESP. Den mangler sportslig kjørefølelse og engasjement, men ikke alle synes det er like viktig i en familiebil.
Motor: 4
Den to liter store bensinmotoren gjør en grei figur, stillegående og lite påtrengende ved normal kjøring. Den trinnløse girkassen holder turtallet lavt og sørger for smidig kjørefølelse under normal kjøring.
Siden bensinmotoren trenger mer turtall enn en diesel for å yte sitt beste, blir inntrykket mer masete hvis du forsøker å kjøre dynamisk. Da er det bedre å benytte girkassens "manuelle" funksjon og styre turtallet selv.
Ytelser: 4
Med sine 152 hk er det ikke noe å utsette på effekten i drivlinjen. Det tar litt tid å venne seg til det trinnløse automatgiret, men når du lærer deg å utnytte det best mulig, glemmer du "strikkfølelsen" som melder seg de første gangene.
Automatgiret gjør det enkelt for selv uøvete sjåfører å utnytte motorkreftene best mulig.
Flere konkurrenter:
Eksteriør: 4
Toyota Avensis er blitt en langt friskere modell enn forgjengeren og ser moderne ut blant sine viktigste europeiske konkurrenter.
Etter noen år med designmessige gjesp, har endelig Toyota tatt fram motet igjen.
Interiør: 4
Innvendig er det som vanlig konservativt, men velfungerende hos Toyota. Materialvalget og designløsningene gir mer kvalitetsinntrykk enn vi har vært vant til.
Bakseteplassen er stor og bagasjerommet mer enn tilstrekkelig, så det er helt uproblematisk å bruke Avensis som fullverdig familiebil.
Komfort: 5
Det er en stillegående og behagelig pakke Toyota byr på, understreket av en støysvak bensinmotor og girkassen som du bare setter i "drive" og glemmer.
Bilen klarer seg bra på ulike typer underlag, slik at komfortinntrykket sjelden utfordres av ujevnheter.
Enkelte klager litt over sittestillingen i Avensis, men i kombinasjon med automatgir er ikke det like tydelig.
Sikkerhet: 5
EuroNCAP har testet den nye Toyota Avensis. Resultatet var som forventet fem av fem mulige stjerner. Men poengmessig scorer ikke Avensis like høyt som for eksempel Renault Laguna. Av 37 oppnåelige poeng scorer Avensis 32.
Sikkerheten til barn i bilen er målt til 86 prosent, og det er bra i forhold til konkurrentene.
Les også:
Slik er de nye kriteriene til EuroNCAP - med nye Avensis som eksempel.
Pris/utstyr: 5
Vår testbil med største bensinmotor, automatgir og Premium utstyrspakke koster betydelige 428.600 kroner, men da er det ikke mye du behøver å savne på utstyrsfronten.
Normforbruket er oppgitt til 0,7 l/mil ved blandet kjøring, som resulterer i et ganske snilt CO2-utslipp på 165 g/km. Det beste økonomiaspektet ved Toyota Avensis er nok likevel god annenhåndsverdi og et tradisjonelt sett svært pålitelig bilhold.
Denne saken ble første gang publisert 13/04 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.