Test Subaru Outback 2,0D 2009

Norgesbilen er endelig god nok

Subaru Outback har banket på døren til det gode prestisjeselskap i mange år. Først nå er den virkelig god nok.

Først publisert Sist oppdatert

Det er 20 år siden Subaru Legacy kom på markedet i Norge, og 12 år siden Outback så dagens lys. Nå er det duket for en splitter ny versjon av Legacy og Outback. Begge modellene har blitt vesentlig større enn forgjengeren.

Vi har kjørt nye Outback på test i dieselutgaven, en versjon importøren regner med il stå for hovedtyngden av salget.

Grunnkonseptet til Outback er det samme som tidligere; en litt høyere bakkeklaring enn en normal stasjonsvogn gjør at den havner i samme kategori som Volvo XC70 og Audis Allroad-modeller.

En fin kombinasjon av tradisjonell stasjonsvogn og nymotens SUV.

Forrige generasjoner av Subaru Outback har manglet det ekstra som kreves for å utfordre de mer prestisjetunge, høye og røffe stasjonsvognene, så er spørsmålet om den nye endelig har det som trengs.

Kjøreegenskaper: 4

Den nye Subaru Outback har forbedret seg merkbart når det gjelder oppførselen ute på veien. Den kjennes større, har mer pondus, men er likevel forunderlig lettkjørt og enkel å manøvrere tross store ytre mål.

Outback kjører trygt og forutsigbart, med moderat krengning og tiltagende understyring som varsler i god tid før det går for fort. Styringen er lett, men sørger for tilstrekkelig veifølelse. I unnamanøvertesten oppfører bilen seg bra og konsekvent, med ESP som trer inn når det trengs.

Du får ingen utpreget sportslig kjørefølelse, men det savner man heller ikke så veldig i en bil av denne typen.

Motor: 4

Nytt på Outback er at bensinmotorene kan leveres med trinnløs automatkasse. Vi kjørte bilen med den etter hvert velkjente 2,0-liters bokserdieselen.

Nå har også Legacy/Outback fått sekstrinn manuell kasse, mens kombinasjonen diesel og automatgir dessverre ikke blir tilgjengelig. Motoren kjenner vi godt fra før; den er smidig, sterk og kultivert, og minner faktisk på mange måter om Subarus egne bensinturbomotorer.

Litt lang utveksling i 6. gir, et vel bratt turboinnslag på lave turtall og turtallsvilje som blir borte litt over 4000 o/m trekker ned i forhold til de aller beste.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 4

Tekniske data: Subaru Outback 2,0D

  • MOTOR, CM3:1998
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:150/3600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:350/1800
  • EGENVEKT, KG:1646
  • TILHENGERVEKT, KG:1700/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:478/182/161
  • BAGASJEROM, LITER:549
  • DEKKDIMENSJON:225/60R17R XL
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,64
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:167
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,7
  • TOPPFART, KM/T:195
  • PRIS FRA, KR:444 900
  • PRIS TESTBIL, KR:489 900

På tross av at den skal dra på en 1650 kilo tung og ganske voluminøs bil, har Subarus bokserdiesel bra punch med sine 150 hk og 350 Nm dreiemoment. 3. gir er det beste om det haster litt i forbikjøringene, med 60-100 km/t på akseptable 6,4 sekunder.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Også 4. gir sørger for godt drag, her tar samme øvelse 8,4 sekunder. Bilen trekker greit i 5. og 6. gir, men du tjener mye i akselerasjonskraft ved å bruke girspaken aktivt. Vi kikket også på testdata fra den forrige Subaru Outback som vi hadde på langtest i 2008, og alt i alt er den nye og gamle omtrent like kjappe.

Det på tross av at den nye er ca. 150 kg tyngre.

Eksteriør: 3

Subaru har etter vår mening ikke helt fått det til å sitte på designsiden, verken med Impreza eller den nye Outback/Legacy.

Fronten har en svært markert grill, og kraftige frontlykter som trekker oppover mot skjermene og understreker den allerede høye og relativt rette karosseriformen.

Det fungerer bedre fra siden, men på dieselmodellene bryter luftinntaket på panseret opp en ellers fin linje. Bakfra ser bilen firkantet og enkel ut, men mer ryddig enn i fronten.

Les også:

Interiør: 5

Legacy og Outback er blitt lengre, høyere og bredere, og dermed har den innvendige plassen vokst ganske betydelig. Eksempelvis har ifølge Subaru benplassen i baksetet økt med 62 millimeter, mens bredden foran har økt med 30 millimeter.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det merkes svært godt, og bakseteplassen er formidabel. Det gjelder spesielt takhøyde og benplass, mens baksetet ikke er av de bredeste.

Det kompenseres imidlertid av de rette karosserisidene, som sørger for at sidevinduene ikke er like i veien i hodehøyde som på en del moderne SUV-modeller.

Bagasjeromsplassen er oppgitt til 526 liter, men utspring ved hjulhusene gjør at den varierer noe i bredden. Også lengden er noe kortere enn på de beste modellene i klassen, og er for eksempel mellom 3-10 cm kortere enn på Volvo V70.

Førermiljøet er bra, med mer moderne design enn vi er vant med fra Subaru. Hardplasten er fortsatt til stede på typisk japansk vis, men jevnt over ser cockpiten både fancy og sportslig ut. Endelig begynner det å lukte premium også av interiøret.

Komfort: 5

Den nye Subaru Outback har gjort store fremskritt på fjæringskomfort. Den sluker humper og ujevnheter imponerende bra. Den er fortsatt småstram på korte ujevnheter, men ikke på samme irriterende måte som forgjengeren.

Noe av dette kan forklares ved at Subaru har valgt å bruke en hjelperamme under bilens front. Ved å feste motor og girkasse til denne reduseres støy og vibrasjoner inne i bilen, samtidig som kjørestabiliteten skal bli bedre.

Våre støymålinger viser at Subaru Outback holder er bra nivå i forhold til konkurrentene. I 100 km/t målte vi 67 dBA, noe som er godkjent. Dessuten har Outback et meget behagelig førersete og sittestilling.

Rikelig fireveisjustering av rattet hjelper på, og de elektrisk justerbare setene kan innstilles i så mange posisjoner at de fleste vil sitte godt.

Sikkerhet: 4

Den nye Subaru Legacy er testet i EuroNCAP, og siden det først og fremst er bakkeklaring som skiller Legacy og Outback, er resultatene også aktuelle for Outback. Bilen får fem av fem stjerner, men det er fortsatt ting som kan forbedres, ifølge EuroNCAP.

Bilen har en stabil struktur, men deler av dashbordet utgjør en fare for skader i knær og lår for passasjer og fører. I sidekollisjon mot barriere, klarer bilen seg bra, men i den mer krevende sidekollisjonen mot stolpe blir det store påkjenninger mot krasjdukkens brystområde.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Heller ikke beskyttelse mot whiplash ved kollisjon bakfra er så bra som ønskelig. Kollisjonsbeskyttelse for barn og fotgjengere får godkjent.

Testdata: Subaru Outback 2,0D

  • 0-100 KM/T, SEK.:10,8
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:12,4
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:18,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:9,1
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:12,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:15,3
  • STØY TOMGANG, dBA:46,5
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,5
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:67
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,64

Pris/utstyr: 5

Utstyrsnivået er bra, og en rekke nye detaljer er på plass, som for eksempel elektronisk håndbrekk, McIntosh-lydanlegg og ryggekamera. Subaru har en enkel utstyrsfilosofi, med få utstyrspakker. Den dyreste er Premium og inneholder alt tilgjengelig utstyr bortsett fra metallic-lakk, som kan kjøpes i tillegg.

Den rimeligste Outback koster fra 444 900 kroner med 2,0D og Classic-pakke. Ikke direkte billig, men sett ut fra at man får en Volvo XC70-konkurrent til 80 000 kroner lavere pris, er det ikke ille.

For å få Premium-pakken kan du legge til 45 000 kroner på startprisen, og da får du utstyr absolutt verdt merprisen, blant annet elegant skinninteriør. Outback har vært populær som brukt, og Subaru har et godt kvalitetsrykte.

Miljø: 5

Det er godt samsvar mellom hva Subaru lover oss i normforbruk i EU-miksen og hva bilen faktisk bruker på vår forbruksrunde.

I begge tilfelle er tallet 0,64 l/mil, noe som er pent tatt i betraktning at bilen både er stor og utstyrt med permanent firehjulsdrift. Subaru kan ikke by på start/stopp-anlegg eller andre smarte løsninger, men dieselmotoren oppfyller avgasskravene i EURO5-normen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto
Foto: Egil Nordlien HM Foto