Test: Subaru Forester 2,0D, 2009

Nå en komplett SUV

Subaru Forester har manglet én viktig ting på å bli en suksess i klassen for kompakte SUV-er. Nå har den endelig fått dieselmotor.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data Subaru Forester 2,0D Premium

Motor: B4, turbodiesel

Girkasse: Sekstrinns manuell

Effekt: 147 hester ved 3600 o/min. 350 Nm ved 1800-2400 o/min.

Ytelser: 0-100 km/t på 10,4 sekunder, toppfart 186 km/t

Egenvekt: 1550 kilo

Lengde: 4560 mm

Bredde: 1780 mm

Høyde: 1700 mm

Akselavstand: 2615 mm

Pris: Dieselmodellen fra 354 900 kroner

Kjøreegenskaper: 5

Med symmetrisk firehjulsdrift og god bakkeklaring ligger det meste til rette for avslappende turer på norsk vinterføre. Etter en tur i terrengløypa på Vålerbanens anlegg viser det seg at bilen - til tross for at dieselmodellen mangler lavgirserie - tar seg imponerende godt fram, samtidig som komforten er godt ivaretatt på vanlig vei.

Ellers er egenskapene meget tilfredsstillende. Bilen er retningsstabil, behagelig og lettbeint. Er det ren sportslighet du er på jakt etter, finnes det stivere og mer kontante konkurrenter, men få byr på det samme lave tyngdepunktet og like god balanse som Foresteren.

Dessuten er firehjulsdriften absolutt potent hvis du setter det på prøve.

Motor: 6

Endelig er den her - boxerdieselen som har vært på tegnebordet i mange år! Nå har vi riktignok testet og gitt denne motoren ros i crossoveren Outback, men forskjellen er at i Forester har den fått en sekstrinns kasse å arbeide på lag med - noe vi klart savnet i Outback.

Les våre tester av konkurrentene:

VW Tiguan

Ford Kuga

Nissan X-Trail

Honda CR-V

Toyota RAV4

Boxer-konstruksjonen sørger for både lite vibrasjoner og et svært så behagelig lydbilde, og sammen med gode ytelser og fleksibilitet fremstår dette på mange måter som den beste firesylindrede dieselmotoren på markedet i skrivende stund.

Den nye manuelle girkassen med seks trinn passer motorens momentkurve og karakter meget godt, men siden den er vaier-basert, oppleves den enkelte ganger som litt tyngre å sjalte med enn femtrinnskassen.

Førstegiret er veldig lavt giret, noe som nærmest eliminerer muligheten for "kvelning" ved igangkjøring (noe opplevde med Outbacken), samtidig som det fjerner mye av behovet for lavgirserie.

Ytelser: 5

Boxerdieselen gir med sine 147 hester og 350 Nm bra med krefter til disposisjon i Forester. Spurten til hundre er unnagjort på 10,4 sekunder - ikke dårlig for en dieseldrevet kompakt-SUV - og toppfarten er 186 km/t.

Les vår rangering: De beste folke-SUV-ene

Det beste av alt er at man har en fleksibel og seig motor, med en forholdsvis flat momentkurve som er lett å utnytte til det fulle.

Det skal også sies at motoren i Foresteren har en enda mer fleksibel oppførsel der maksimalt dreiemoment er tilgjengelig over et bredere spekter enn i Legacy og Outback.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Eksteriør: 4

Noe designpris vinner den neppe, men Forester - og spesielt fronten - ser bra ut i våre øyne. Vindusrutenes lave plassering gir kanskje ikke et direkte dynamisk inntrykk, men er med på å gjøre utsikten innenfra langt bedre enn i enkelte konkurrenter.

Bilens form minner vel så mye om en høyreist stasjonsvogn som en SUV, selv om også Foresteren er blitt "SUV-ifisert" utseendemessig de siste årene.

En liten grom detalj som skiller dieselmodellen fra den selvpustende bensinmodellen, er scoopet på panseret.

Interiør: 4

Selv om interiøret er enkelt og lett spartansk, oppleves det ikke som like "billig" som for noen år tilbake. Hardplasten er riktignok dominerende i stor nok grad både på dashbordet og i midtkonsollen, men sett i forhold til bilens prislapp er det ikke plagsomt mye.

På jakt etter mer påkostet SUV? Les vår ferske test av Audi Q5 2,0 TDI.

Setene i vår premium-testmodell er flotte; de er elektrisk justerbare både i lengden og under lårene og byr på meget god sittekomfort.

Forester har god innvendig plass. Undertegnede er 183 centimeter på strømpelesten, og kan sitte komfortabelt og avslappet foran, og samtidig ha rikelig med plass dersom jeg beveger meg bakover i baksetene.

Bagasjerommet er på 450 liter og med det ikke det største i klassen, men likevel stort nok til at man sjelden vil oppleve mangel på plass. Litt av grunnen til at rommet på papiret ikke er større, er måten volumet blir målt på.

Siden utsikten bakover blir vektlagt høyt av Subaru, og bagasjeromstrekket derfor blir plassert langt ned, oppleves bagasjerommet i sin helhet faktisk som større enn de oppgitte 450 literne skulle tilsi.

Komfort: 5

Man skulle umiddelbart tro at sidespeil store som elefant-ører ville bråke i høyere hastigheter, men faktisk imponerte Forester også her. Det er lite støy å snakke om selv i motorveihastighet, og motoren bråker som nevnt ikke noe særlig den heller.

Sittekomforten i vår Premium-modell var det lite å utsette på grunnet godt polstrede seter og gode innstillingsmuligheter. Om man derimot sitter like godt i basisutgaven, der man har færre muligheter for å justere setet etter eget ønske, blir opp til den enkelte å avgjøre.

Bilens oppsett tillater frisk kjøring. Samtidig er Forester komfortabel og snill, og den flyter av gårde på humpete vei på mesterlig vis.

Sikkerhet: 4

I skrivende stund er Subaru Forester ikke kjørt i kollisjonstest hos vårt referanseorgan EuroNCAP. Derimot er den blitt kjørt i flere lignende tester der mye av de samme kriteriene legges til grunn andre steder, blant annet hos ANCAP i Australia. Der fikk bilen fem av fem mulige stjerner for passasjersikkerhet, og samtidig var den skånsom mot fotgjengere den eventuelt måtte treffe.

Forester har bra med både aktivt og passivt sikkerhetsutstyr. Både ABS-bremser, VDC (ESP), kollisjonsputer, kollisjonsgardiner, beltestrammere, aktive hodestøtter og ISOFIX-løsning er blant utstyret som er standard.

Sikkerhet er et kriterium i alle våre biltester.

Pris/ utstyr: 5

Subaru Forester har en startpris på 354 900 kroner for Comfort-modellen, noe som er rimelig sett i forhold til flere andre typiske konkurrenter.

Toppmodellen, med alt tilgjengelig utstyr som skinn, navigasjon, nøkkelfritt adkomstsystem med startknapp og elektrisk soltak, koster fra 399 900 kroner - det gir en meget godt utstyrt bil for pengene.

Når vi i tillegg vet at kvaliteten på Subarus produkter generelt er meget god og at kundene er fornøyde, kan bilholdet bli trivelig.

Helt konkret hvordan annenhåndsverdien på en diesel-Forester blir, er selvsagt umulig å si, men etter alt å dømme blir dette en bil som vil holde seg godt i verdi.