TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009
Norges neste folkebil?
Skoda Yeti er en billig og bra kompakt-SUV.
SUVer har lenge vært populære biler her til lands. Høy bakkeklaring og firehjulsdrift har vært tiltalende for mange nordmenn med kronglete vei de siste meterne opp til hytta. De mindre SUVene tok for alvor av da Honda lanserte sin CR-V i 1997. Siden den gang har det gått slag-i-slag, og nå kan du gå inn i nærmest hvilken som helst bilforhandler og finne en komapkt-SUV på utstillingsgulvet.
Skoda Yeti sklir rett inn i dette segmentet, men den gjør det helt klart ikke ubemerket. Med de fleste av VW-gruppens motoralternativer tilgjengelig, samt DSG (foreløpig kun på bensinmotoren) og firehjulsdrift er den klar til å ta opp kampen mot konkurrenter som Ford Kuga og Nissan Qashqai. Når bilen i tillegg er trivelig å kjøre, og prisene er fornuftige, ser vi ingen grunn til at Yeti ikke kommer til å bli en storselger her til lands.
Kjøreegenskaper: 5
Yeti kjører nesten like godt som en personbil. Den minner ikke rent lite om merkebroren Octavia, og det er det absolutt ikke noe feil med. Det er ikke fryktelig inspirerende, men det er trygt, forutsigbart og akkurat passe gøy.
Den understyrer gradvis mer når du presser den gjennom svingene, og den har ingen markert slippgrense.
Når bilen i tillegg klarer alt man kan forvente, og litt til, når man tar den med på dårlige skogsbilveier, kan vi ikke gjøre annet enn å gi den karakter fem.
Motor: 4
Også Yeti har fått den nye dieselmotoren med Common Rail-teknologi. Toliteren på 140 hester i vår testbil støyer mindre enn de gamle pumpedyse-motorene, men det er likevel på langt nær stille. Vi merker fort at støydemping er et av stedene Skoda bruker mindre penger enn de andre merkene i VW-gruppen.
Toliteren er ikke blant de mest kultiverte dieselmotorene på markedet, heller. Ketsjupeffekten er fortsatt påtagelig, men det er ikke så ille at det er plagsomt.
Les også:
Stor oversikt over de beste firehjulstrekkerne
Ytelser: 4
Yeti føles aldri rask, og det viser også våre målinger at den ikke er. 0-100 går unna på drøye 11,5 sekunder, men det er i mellomakselerasjonen toliteren er sterkest. 60-100 går unna på 7,9 sekunder i fjerde gir. Girer du ned enda ett hakk, kommer du deg opp i motorveifart på 6,3 sekunder. Det holder til å gi Yeti det forbikjøringspotensialet den trenger, uten at du har noen overflod av krefter.
Eksteriør: 4
Vi har fått både positive og negative tilbakemeldinger på bilens utseende. De negative går først og fremst på lyktearragementet i fronten, som ikke faller i smak hos alle.
Vi syntes Skoda har fått til et småbarskt utseende, men Yeti skiller seg ikke veldig ut på veien. Den blir en smule anonym, men det er nok mange bilkjøpere som setter pris på den egenskapen.
Interiør: 4
Oversiktlig og enkelt er inntrykket av førerplassen. Både design og materialvalg er likt det vi har sett i forskjellige skoda-modeller tidligere, og gir ikke noe luksusinntrykk.
Baksetene er delt i tre, og kan både skyves frem og tilbake og felles ned individuelt. Dette fører til at man har stor fleksibilitet hva forholdet mellom bagasjeplass og beinplass i baksetet angår.
Bagasjerommet er forholdsvis kort dersom normalt høye personer skal sitte komfortabelt i baksetet, men her har Yeti en fordel av den tredelte seteløsningen. Det er bare å skyve setet som ikke brukes fremover, og man får forholdsvis god plass til oppakning.
Vi vil likevel ikke anbefale Yeti for familier med tre barn som skal på langtur. Da blir nok både bagasje- og beinplass i minste laget.
Les også:
Komfort: 4
Yeti verken hevder seg, eller taper, på dette punktet. Kjørekomforten er gjennomsnittlig på gode og middels dårlige veier, men når asfalten begynner å sprekke opp klarer den ikke å sluke ujevnhetene godt nok.
Alle som har kjørt bilen sier at de sitter godt, og ettersom Yeti er en kompakt-SUV, er det heller aldri noe problem med plassen i høyden.
Dekkstøyen er til tider irriterende, men det kan nok ha sammenheng med at vår bil var utstyrt med Pirrelis sportsdekk P-Zero Rosso. Med et sett mindre sportslige og mykere sommerhjul, og ikke minst på vinterføre, vil nok dekkstøyen avta en hel del.
Sikkerhet: 5
Yeti er ikke krasjtestet av Euro NCAP enda, men det er ingen grunn til å tvile på at bilen kommer til å gjøre det bra der.
På sikkerhetsutstyrsfronten finner vi alle forkortelsene vi kan forvente. ESP er naturlig nok standard, og det samme gjelder de syv kollisjonsputene som er plassert rundt i bilen.
Det er også mulig å få svingbare bi-xenon-lykter som ekstrautstyr, en funksjon som er veldig nyttig på mørke, norske høstveier.
Pris/utstyr: 5
Yeti fåes med en hel rekke forskjellige motoralternativer. Det minste, billigste, og kanskje mest populære valget blir nok en 2-liters dieselmotor på 110 hestekrefter og firehjulstrekk. Da starter prisen på levelige 299 900 kroner.
Vår testbil hadde hakket større motor, med 140 hester under panseret. Denne versjonen starter på 354 900 kroner. Det er omtrent på samme nivå som Nissans Qashqai med diesel og firehjulstrekk, og drøye 10 000 kroner billigere enn Ford Kuga.
Skoda har ikke arvet priskulturen på ekstrautstyr fra merkebrødrene, og dermed skal det være å få en godt utstyrt bil for en levelig pris.