Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 2009-modell

Skoda Octavia har alt

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 byr på full pakke, firehjulsdrift inkludert, til drøye 350.000 kroner.

Først publisert Sist oppdatert

Skodas populære familietralle Octavia er tilbake i ny drakt, med delvis nytt utseende og flere tekniske forbedringer. Vi har kjørt den lekne versjonen med bensinturbo og firehjulsdrift, og skjønner godt hvorfor enkelte dropper dieselmotoren og heller betaler noen øre ekstra på mila.

Kjøreegenskaper: 5

Produkter fra VW-konsernet har generelt både ryddige, komfortable og presise kjøreegenskaper. Octavia er intet unntak, og med firehjulsdriften er den enda bedre.

Det Haldex-baserte systemet er ikke like lekent og potent som permanent firehjulsdrift, men bidrar likevel med imponerende godt grep. Kjøreegenskapene blir også mer stabile, siden det også sørger for mindre sporing med forhjulene ved pådrag.

Til tross for at firehjulstrekkerutgaven har litt høyere bakkeklaring enn normalversjonen, får man ikke inntrykk av at tyngdepunktet er høyere eller at understellet er bløtere satt opp. Faktisk opplever vi bilen som ganske sporty, og dessuten er den overraskende leken på snø - bare den blir provosert nok.

Motor: 5

Innimellom alle dieselmodellene er det herlig å kjøre en sprek bensindrevet turbobil. 1,8-literen under panseret byr på 160 hester og 250 Nm. Om ikke effekten direkte skremmer noen, er det den jevne leveransen som imponerer.

Fullt dreiemoment er nemlig tilgjengelig helt nede ved 1500 omdreininger, og det holder seg på maks helt til nåla passerer 4500. Med det er motorens kurve svært jevn, og dertil enkel å utnytte. Samtidig tåler også motoren litt turtall når den blir presset.

Lydmessig matcher den ikke tolitersturboen vi kjenner fra Octavia RS, for TSI-motoren er stillegående som få, men den gir litt av den samme kjøreopplevelsen.

Ytelser: 5

Ikke bare er motoren behagelig og sterk, men det går unna også. Spurten til hundre tar beskjedne 8,1 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 218 km/t.

Også i mellomregisteret akselererer bilen bra grunnet den fleksible momentkurven. Faktisk så bra at vi ikke savner de 70 ekstra Nm tolitersdieselen byr på.

Eksteriør: 4

FUNGERER BRA: Haldex-systemet er særdeles effektivt, og leker gjerne dersom du tar i litt
FUNGERER BRA: Haldex-systemet er særdeles effektivt, og leker gjerne dersom du tar i litt

Octavia er blitt ny utenpå, med nye frontlykter som den største forandringen. Det er ikke voldsomme forandringer som er gjort på facelift-modellen ellers, men det holder for å distansere den fra forgjengeren.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Det er lett å like Octavias utseende, og mye av grunnen er sikkert at tsjekkeren har visse likheter med langt mer kostbare Volkswagen- og Audi-produkter. Dessuten er ikke bilens ytre mål så voldsomme, til tross for at den innvendige plassen er særdeles god.

Interiør: 5

Skoda skal være det billige alternativet i VW-konsernfamilien, men det er ikke mye som sladrer om det på innsiden. Litt enklere og hakket mer spartansk enn i en Audi A4 eller en Passat er det riktignok, men i forhold til prisen er følelsen meget god.

Octavia har i forbindelse med faceliften fått en oppgradering også innvendig. Vår bil er en påkostet Elegance-modell som også har en god del ekstrautstyr, så den føles selvsagt ekstra flott.

Når det gjelder innvendig plass stiller Octavia sterkt. Selv voksne passasjerer sitter greit i baksetet, og det dype bagasjerommet på 580 liter rommer det meste du måtte trenge på tur.

Komfort: 5

Det som først og fremst skiller den oppdaterte Octaviaen fra sin forgjenger, er arbeidet Skoda har gjort med å redusere hjulstøy - noe modellen har fått kritikk for de siste årene. Forbedringen er betydelig.

GODE SETER: Sportssetene er herlige, og dashbordet er langt mindre spartansk enn prislappen skulle tilsi.
GODE SETER: Sportssetene er herlige, og dashbordet er langt mindre spartansk enn prislappen skulle tilsi.

Når det gjelder motorstøy, er fordelen med en stillegående bensinmotor at man slipper knatring og vibrasjoner.

Sittekomforten i vår bil er førsteklasses. Sportssetene i stoff er godt polstret og gir solid støtte både i sidene og under lårene. Rattet er fireveis regulerbart, så det er enkelt å finne seg godt til rette, selv på langtur.

Ellers er betjening av paneler og brytere enkel og oversiktelig.

Sikkerhet: 5

Den nåværende modellen ble testet hos EuroNCAP i 2004. Fire av fem stjerner holder ikke mål i en klasse hvor de aller fleste har fått fem stjerner.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr, har bilen derimot det meste som forventes - og litt til. Alt er standard på alle utstyrsmodeller, blant annet ting som ESP-system, ABS-bremser, DSR (styringsanbefaling), TSA (tilhenger-stabilisator), ISOFIX-løsning, dekktrykkskontroll og aktive beltestrammere.

Pris/ utstyr: 6

Begrepene "Skoda" og "mye bil for pengene" skal jo helst gå hånd i hånd. Om ikke akkurat vår modell er noe utpreget billigbil, får man mye for pengene sett i forhold til de fleste konkurrentene.

Hvis du klarer deg med drift på to hjul og en mikroskopisk 1,4-liters bensinmotor, kan du faktisk bli Octavia-eier for 203.500 kroner. Billigste dieseldrevne stasjonsvogn koster fra 251.200 kroner.

Vår bil, en 1,8-liters turbomodell med 4x4 og Elegance-pakke, begynner på 353.700 - testbilen havner på 386.640 kroner inkludert ekstrautstyr.

Tradisjonelt sett holder de firehjulsdrevne Octavia-modellene seg godt i pris, men de aller fleste har dieselmotor. Men når bensinmotoren både er sterk og gjerrig, ser vi ikke bort fra at også denne vil takle bruktmarkedet godt.