Prøvekjørt: Renault Austral E-TECH Full Hybrid

Svært tiltalende, men den har noen utfordringer

Det er veldig mye pent å si om kompakt-SUV-en Renault Austral som kommer til å bli en salgssuksess i Europa. I Norge derimot ser ting litt annerledes ut. 

<b>AUSTRAL:</b> Med sine 451 centimeter er Renault Austral like lang som Audi Q3 og BMW X1. 
AUSTRAL: Med sine 451 centimeter er Renault Austral like lang som Audi Q3 og BMW X1.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Ok. Den har ikke firehjulstrekk og ikke er den spesielt rask heller. Er man litt hard på gassen er det akkurat som om den hybride drivlinjen må tenke seg litt om før den reagerer.

Kanskje ikke så rart. Girsystemet har 15 kombinasjoner fordelt på den elektriske motoren og den tresylindrete forbrenningsmotoren. Ikke til å undres over at det kan være vanskelig å bestemme seg.

Bremsene kunne også godt vært litt mer resolutte. Til gjengjeld kan du sette opp Austral med ganske kraftig motorbrems som gir tilnærmet enpedalskjøring i lave hastigheter.

Luksusutstyr

Det er i det hele tatt mye pent å si om den 451 centimeter lange SUV-en fra Renault. Dempingen er behagelig og Austral rullet pent av gårde på 20-tommers felger med 235/45-dekk fra Michelin da Vi Menn nylig prøvekjørte den topputstyrte versjonen Espirit Alpine i Spania.

<b>DELIKAT:</b> Nydelig førermiljø med utstyrsnivå Espirit Alpine. Materialvalgene gir en opplevelse av tilnærmet luksuskvalitet. 
DELIKAT: Nydelig førermiljø med utstyrsnivå Espirit Alpine. Materialvalgene gir en opplevelse av tilnærmet luksuskvalitet.  Foto: Produsent
<b>OPPDATERT:</b> Austral benytter Qualcomms tredje generasjon Snapdragon Automotive Cockpit-plattform og Octa-core prosessor som driver skjermene, online-tjenestene og teknologien bak kjøreassistanse-systemene. OpenR Link-systemet er basert på Android Automotive OS, som simpelthen er det samme operativsystemet som brukes i mer 75 prosent av alle mobiltelefoner og oppdateres trådløst. Systemet er utviklet av Google og gir flere fordeler som Google Maps, Google Assistant og Google Play, pluss at du kan personifisere med din egen Google-konto. 
OPPDATERT: Austral benytter Qualcomms tredje generasjon Snapdragon Automotive Cockpit-plattform og Octa-core prosessor som driver skjermene, online-tjenestene og teknologien bak kjøreassistanse-systemene. OpenR Link-systemet er basert på Android Automotive OS, som simpelthen er det samme operativsystemet som brukes i mer 75 prosent av alle mobiltelefoner og oppdateres trådløst. Systemet er utviklet av Google og gir flere fordeler som Google Maps, Google Assistant og Google Play, pluss at du kan personifisere med din egen Google-konto.  Foto: Martin Jansen

Det lave støynivået imponerer. En motor med lite slagvolum kan ofte avgi en forpint og utrivelig lyd dersom den presses, men ikke i Austral. De store sidespeilene avgir noe vindsus i høyere hastigheter, ellers er det stille og fredelig i cockpiten.

Styringen er presis og i tillegg kan Austral fås med variabel bakhjulsstyring, som må regnes som rene luksusutstyret. Blant de siste bilene vi testet med bakhjulssyring, var Mercedes EQS 580 4Matic.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Mercedes EQS 580 4Matic

Bakhjulene på Austral kan få opptil fem graders utslag, noe som gjør den svært smidig i trange gater og med en imponerende svingradius.

<b>SKYVES:</b> Armlenet på midtkonsollen er også et håndtak som gjør at du kan skyve dekslet, som har trådløs ladeplate i lengdretning. 
SKYVES: Armlenet på midtkonsollen er også et håndtak som gjør at du kan skyve dekslet, som har trådløs ladeplate i lengdretning. 

Mer enn man forventer

Materialutvalget i interiøret gir ingen grunn til misnøye. Nappaskinn, elementer med kunststoffet Alcantara, aluminium og mulighet for ekte treverk ligger et stykke over hva vi normalt forventer av en bil i denne klassen.

Det skinnkledde rattet har godt grep og er utstyrt med et utvalg knapper og en bryter for forskjellig kjøremodi: øko, komfort, sport og individuell.

Har du kjørt helt elektriske Renault Megane E-Tech,vil du kjenne igjen det aller mest i Australs førermiljø.

Les også: Dette mente vi etter å ha prøvekjørt Renault Megane E-Tech

Den skarpe og lettbetjente 12-tommers berøringsskjermen har Googles operativsystem. Et digitalt instrumentpanel, også på 12 tommer, gir deg den informasjonen du trenger på ryddig vis og kan blant annet vise trafikkbildet i 3D.

SKYVES: Baksetene kan skyves i lengderetning med et justeringsmonn på 16 centimeter.
SKYVES: Baksetene kan skyves i lengderetning med et justeringsmonn på 16 centimeter. Foto: Martin Jansen
IKKE HELT FLATT: Austral har ikke skiluke, men setene kan legges ned 60:40.
IKKE HELT FLATT: Austral har ikke skiluke, men setene kan legges ned 60:40. Foto: Produsent

Masse utstyr

I tillegg er bilen utstyrt 9,3-tommers head up-display, musikkanlegg med 12 høyttalere fra Harmon Kardon, og et smart utvalg hurtigknapper for klima og andre funksjoner man gjerne bruker hyppig.

Smart er også armlenet på midtkonsollen som kan beveges i lengderetning over et stort oppbevaringsrom. Også baksetet kan beveges i lengderetning, 16 centimeter.

Et bagasjeromsvolum på opptil 555 liter, avhengig av baksetets posisjon, er også ganske pent. I tillegg kan Renault-en trekke henger på 1500 kilo og plassere 80 kilo på taket.

TILPASSES: Austral kan gås med Matrix LED. Det innebærer blant annet at du kan kjøre med fjernlysene på hele tiden i mørket. Lysene sørger selv for å blende ned for møtende trafikk.
TILPASSES: Austral kan gås med Matrix LED. Det innebærer blant annet at du kan kjøre med fjernlysene på hele tiden i mørket. Lysene sørger selv for å blende ned for møtende trafikk. Foto: Produsent
GOD SVINGRADIUS: Opptil fem graders utslag på bakhjulene. Kan justeres i 13 nivåer - avhengig av hvilket kjøremodus du bruker.
GOD SVINGRADIUS: Opptil fem graders utslag på bakhjulene. Kan justeres i 13 nivåer - avhengig av hvilket kjøremodus du bruker. Foto: Produsent

Vi kan også legge til supre Matrix LED-lys som du garantert vil sette stor pris på i mørketiden, pluss massevis av moderne kjøreassistanse-systemer, som adaptiv cruisekontroll som automatisk holder avstand til kjøretøyet foran, og som kan justere farten etter veiens beskaffenhet basert på GPS-informasjon.

PRØVEKJØRT: Vi prøvekjørte nylig Renault Austral E-Tech Full Hybrid i Spania.
PRØVEKJØRT: Vi prøvekjørte nylig Renault Austral E-Tech Full Hybrid i Spania. Foto: Martin Jansen

Dominert av Toyota

Dette høres jo gildt ut, så hva er utfordringene? Den er ikke en hybrid som du kan lade i stikkontakt, men en selvladende hybrid. Det er en drivlinje som utgjør et lite marked i Norge, et marked som i tillegg er fullstendig dominert av Toyota.

Les også: Prøvekjørt: Toyota Corolla Cross AWD-i

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Hadde Renault Austral vært elbil hadde salgspotensialet vært stort. I mer beskjeden skala dersom den hadde vært en plug in-hybrid.

USIKKERT: Det er usikkert om Renault Austral kommer til Norge. Gjør den det, vil den møte knallhard konkurranse fra den litt kortere Toyota Corolla Cross Hybrid som har variabelt firehjulstrekk. Vi synes dog Renault-en er vesentlig flottere og byr på en bedre kjøreopplevelse.
USIKKERT: Det er usikkert om Renault Austral kommer til Norge. Gjør den det, vil den møte knallhard konkurranse fra den litt kortere Toyota Corolla Cross Hybrid som har variabelt firehjulstrekk. Vi synes dog Renault-en er vesentlig flottere og byr på en bedre kjøreopplevelse. Foto: Martin Jansen

Som selvladende hybrid er salgspotensialet beskjedent, og når det i tillegg hersker usikkerhet om hva som kommer av avgifter neste år, er Renault Norge avventende i spørsmålet om Austral i det hele tatt kommer til Norge. Den risikerer å bli ganske kostbar.

Synd, for Renault Austral er virkelig en stilig og lettkjørt kompakt-SUV med strøkent interiør og masse flott utstyr.

Tekniske data

Renault Austral E-Tech Full Hybrid

Motor, cm³:  1199

Elmotor, kW:  50

Batterikapasitet, kW: 2

Effekt, kW/hk: 200

Dreiemoment, Nm: 205 (bensinmotor) 205 (elmotor)

Egenvekt, kg:  1517

Lengde/bredde/høyde, cm:  415/183/162

Akselavstand, cm:  267

Bakkeklaring, cm:  18

Bagasjerom, liter:  555-1455

Tilhengervekt, kg:  1500

Taklast, kg:  80

Standard dekkdimensjon:  235/55 R18

Forbruk, l/mil, WLTP:  0,46

CO₂-utslipp, g/km:  104

0–100 km/t, fabrikk, sek:  8,4

Toppfart, km/t:  175

Pris fra, kr:  Ukjent

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.