Prøvekjørt: Renault Austral E-TECH Full Hybrid
Svært tiltalende, men den har noen utfordringer
Det er veldig mye pent å si om kompakt-SUV-en Renault Austral som kommer til å bli en salgssuksess i Europa. I Norge derimot ser ting litt annerledes ut.
Ok. Den har ikke firehjulstrekk og ikke er den spesielt rask heller. Er man litt hard på gassen er det akkurat som om den hybride drivlinjen må tenke seg litt om før den reagerer.
Kanskje ikke så rart. Girsystemet har 15 kombinasjoner fordelt på den elektriske motoren og den tresylindrete forbrenningsmotoren. Ikke til å undres over at det kan være vanskelig å bestemme seg.
Bremsene kunne også godt vært litt mer resolutte. Til gjengjeld kan du sette opp Austral med ganske kraftig motorbrems som gir tilnærmet enpedalskjøring i lave hastigheter.
Luksusutstyr
Det er i det hele tatt mye pent å si om den 451 centimeter lange SUV-en fra Renault. Dempingen er behagelig og Austral rullet pent av gårde på 20-tommers felger med 235/45-dekk fra Michelin da Vi Menn nylig prøvekjørte den topputstyrte versjonen Espirit Alpine i Spania.
Det lave støynivået imponerer. En motor med lite slagvolum kan ofte avgi en forpint og utrivelig lyd dersom den presses, men ikke i Austral. De store sidespeilene avgir noe vindsus i høyere hastigheter, ellers er det stille og fredelig i cockpiten.
Styringen er presis og i tillegg kan Austral fås med variabel bakhjulsstyring, som må regnes som rene luksusutstyret. Blant de siste bilene vi testet med bakhjulssyring, var Mercedes EQS 580 4Matic.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Mercedes EQS 580 4Matic
Bakhjulene på Austral kan få opptil fem graders utslag, noe som gjør den svært smidig i trange gater og med en imponerende svingradius.
Mer enn man forventer
Materialutvalget i interiøret gir ingen grunn til misnøye. Nappaskinn, elementer med kunststoffet Alcantara, aluminium og mulighet for ekte treverk ligger et stykke over hva vi normalt forventer av en bil i denne klassen.
Det skinnkledde rattet har godt grep og er utstyrt med et utvalg knapper og en bryter for forskjellig kjøremodi: øko, komfort, sport og individuell.
Har du kjørt helt elektriske Renault Megane E-Tech,vil du kjenne igjen det aller mest i Australs førermiljø.
Les også: Dette mente vi etter å ha prøvekjørt Renault Megane E-Tech
Den skarpe og lettbetjente 12-tommers berøringsskjermen har Googles operativsystem. Et digitalt instrumentpanel, også på 12 tommer, gir deg den informasjonen du trenger på ryddig vis og kan blant annet vise trafikkbildet i 3D.
Masse utstyr
I tillegg er bilen utstyrt 9,3-tommers head up-display, musikkanlegg med 12 høyttalere fra Harmon Kardon, og et smart utvalg hurtigknapper for klima og andre funksjoner man gjerne bruker hyppig.
Smart er også armlenet på midtkonsollen som kan beveges i lengderetning over et stort oppbevaringsrom. Også baksetet kan beveges i lengderetning, 16 centimeter.
Et bagasjeromsvolum på opptil 555 liter, avhengig av baksetets posisjon, er også ganske pent. I tillegg kan Renault-en trekke henger på 1500 kilo og plassere 80 kilo på taket.
Vi kan også legge til supre Matrix LED-lys som du garantert vil sette stor pris på i mørketiden, pluss massevis av moderne kjøreassistanse-systemer, som adaptiv cruisekontroll som automatisk holder avstand til kjøretøyet foran, og som kan justere farten etter veiens beskaffenhet basert på GPS-informasjon.
Dominert av Toyota
Dette høres jo gildt ut, så hva er utfordringene? Den er ikke en hybrid som du kan lade i stikkontakt, men en selvladende hybrid. Det er en drivlinje som utgjør et lite marked i Norge, et marked som i tillegg er fullstendig dominert av Toyota.
Les også: Prøvekjørt: Toyota Corolla Cross AWD-i
Hadde Renault Austral vært elbil hadde salgspotensialet vært stort. I mer beskjeden skala dersom den hadde vært en plug in-hybrid.
Som selvladende hybrid er salgspotensialet beskjedent, og når det i tillegg hersker usikkerhet om hva som kommer av avgifter neste år, er Renault Norge avventende i spørsmålet om Austral i det hele tatt kommer til Norge. Den risikerer å bli ganske kostbar.
Synd, for Renault Austral er virkelig en stilig og lettkjørt kompakt-SUV med strøkent interiør og masse flott utstyr.
Tekniske data
Renault Austral E-Tech Full Hybrid
Motor, cm³: 1199
Elmotor, kW: 50
Batterikapasitet, kW: 2
Effekt, kW/hk: 200
Dreiemoment, Nm: 205 (bensinmotor) 205 (elmotor)
Egenvekt, kg: 1517
Lengde/bredde/høyde, cm: 415/183/162
Akselavstand, cm: 267
Bakkeklaring, cm: 18
Bagasjerom, liter: 555-1455
Tilhengervekt, kg: 1500
Taklast, kg: 80
Standard dekkdimensjon: 235/55 R18
Forbruk, l/mil, WLTP: 0,46
CO₂-utslipp, g/km: 104
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,4
Toppfart, km/t: 175
Pris fra, kr: Ukjent
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.
Denne saken ble første gang publisert 02/11 2022, og sist oppdatert 02/11 2022.