Range Rover TDV6 2013
Herlig luksus-SUV
Nye Range Rover er den mest behagelige SUV-modellen på markedet.
Den første Range Rover kom på markedet i 1970 og er dermed stamfaren til det som kan krype og gå av luksuriøse SUV-modeller i dag.
Siden den gang har Range Rover kommet to generasjoner til. Den andre går man gjerne forbi i stillhet, mens den tredje - utviklet under BMWs eierskap - totalt sett var en vellykket modell.
I SUV-motens tegn er det avleggeren Range Rover Sport som har blitt den mest populære i Norge. Og for alle som synes Sport-versjonen er den man skal ha, blir den nye versjonen presentert 26. mars på bilutstillingen i New York.
Omfattende bruk av aluminium skal sørge for å holde vekten på den nye Range Rover-modellen nede. Men vi snakker likevel om en svær bil; 5 meter lang og med egenvekt fra 2160 kilo for modellen med 3,0-liters turbodiesel på 258 hk.
Med den maskinen under panseret, starter prisen på drøyt 1,3 millioner kroner. I tillegg får du Range Rover med 4,4-liters V8 diesel på 339 hk og 5,0-liters kompressormatet V8 bensin med 510 hk.
Kjøreegenskaper: 3
Den nye Range Rover er en stor, tung bil. Det merkes spesielt godt på snø og is. Da skal det ikke mye til før du begynner å skli på testbilens piggfri vinterdekk. Er du av typen som ofte stikker til fjells, er dette en av de få bilene vi ville ha satt piggdekk på.
Nå skal det sies at Range Rover oppfører seg ganske konsekvent på glatta, med et jevnt slipp på alle fire hjulene en hekk som svinger litt utover.
Utfordringen er at når det sklir, så er det ikke gjort i en håndvending å hente bilen inn igjen. Stabilitetskontrollen fungerer godt og bidrar vesentlig til at du ikke lager et stort hull i første og beste snøfonn.
Om du forsøker deg med aktiv kjøring med tørr asfalt under hjulene, gir Range Rover tydelig beskjed: Man kan da umulig kan ha det så travelt?
Dermed avpasser man kjørestilen til det bilen egentlig er laget for: Avslappet cruising.
Motor: 5
Testdata
Range Rover TDV6
- 60-100 km/t, 5. gir: 5,8
- 60-100 km/t, 6. gir: 7,6
- 60-100 km/t, kickdown: 4,6
- 80-120 km/t, 5. gir: 6,5
- 80-120 km/t, 6. gir: 7,9
- 80-120 km/t, 7. gir: 10,0
- 80-120 km/t, kickdown: 6,2
- Støy tomgang, dBA: 48,0
- Støy 50 km/t, dBA: 59,4
- Støy 80 km/t, dBA: 62,7
- Støy 100 km/t, dBA: 65,4
- Testforbruk, l/mil: 0,84
Land Rover og Jaguar har en fin dieselmotor i sin treliters V6. Den går pent, med et passe potent brum når du gir litt gass.
Kraftutviklingen holder også mål til en så tung bil som Range Rover. 258 hk og 600 Nm gir en komfortabel kjøreopplevelse.
Med åttetrinns automatgir blir inntrykket enda bedre, siden motor og girkasse alltid finner et riktig turtallsområde. Selve girskiftet er akkurat så mykt og umerkelig som det bør være i en komfortbil av dette kaliberet.
Ytelser: 4
Vi har kjørt mange firehjulsdrevne biler med sterke treliters dieselmotorer, fra Audi A6 Allroad og BMW 5-serie med xDrive, til Mercedes-Benz ML 350 CDI. Og selv om Range Rover-motoren er kraftig, klarer den likevel ikke å holde følge med mindre og lettere biler.
Samtidig er det mer enn nok kraft til trygge forbikjøringer og godt driv på motorveien:
Range Rover bruker 4,6 sekunder fra 60-100 km/t med kickdown, og 6,2 sekunder fra 80-120 km/t. Da er den litt kvikkere enn hovedkonkurrent Mercedes-Benz GL 350 CDI. Den gjør samme øvelser på 5,2 og 6,6 sekunder. Det viktigste i praktisk bruk er at bilen har dreiemoment nok til uanstrengt fartsøkning, selv om du har lastet opp med folk og bagasje.
Eksteriør: 5
Range Rover har en visuell magi uansett hvor den ruller frem. Folk legger merke til bilen. Enten det er i Oslos snobbestrøk eller en bensinstasjon langt ute på landet.
Tekniske data
Range Rover TDV6
- Motor, cm3: 2993
- Effekt, hk ved o/min: 258/4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/2000
- Egenvekt, kg: 2366
- Tilhengervekt, kg: 3500/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 500/198/184
- Bagasjerom, liter: 909-2030
- Standard dekkdimensjon: 255/65-20 H
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,75
- CO2-utslipp, g/km: 196
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,9
- Toppfart, km/t: 210
- Pris fra, kr: 1 335 000
- Pris testbil, kr: 1 500 000
Oppmerksomheten er ikke ubehagelig, men anerkjennende. Range Rover har helt siden den første modellen kom på markedet hatt en temmelig jordnær image. Det kan vi ikke si om en del av de store snobbe-SUV-ene som har kommet til etter hvert.
Det tar nye Range Rover godt vare på. Du er ikke tvil om at du ser på en Range Rover. En solid designprestasjon når det er over 40 år siden den første generasjonen så dagens lys.
Interiør: 6
Om utseendet er lekkert og elegant, fungerer det bare som en forsmak på hva som venter deg innvendig.
Her er det en nydelig kombinasjon av klassisk britisk interiørdesign og moderne, stilrene linjer.
Et fint utformet dashbord med digital visning av analoge instrumenter, gir et elegant inntrykk. Touchskjermen i midtkonsoll har bra betjeningslogikk, mens norske menyer og norsk stemme på navigasjonen gir plusspoeng.
Med solide ytre dimensjoner kommer det ikke som noen overraskelse at du har et hav av plass. Her får du dyttet inn hele familiebagasjen, mens det i baksetene er boltreplass du nesten ikke finner maken til i personbilklassen.
Komfort: 6
Her er vi fristet til å finne frem en terning med syv sider. For Range Rover er uten sammenligning den mest komfortable bilen vi har kjørt. Det avanserte luftfjæringssystemet tilpasser seg underlaget og kjøresituasjonen. Dermed forseres selv de mest telehiv-ødelagte veier som på et flygende teppe.
Komfortfølelsen understrekes av fantastiske seter, både foran og bak. I Autobiography-versjonen vi kjørte er setene foran utstyrt både med massasje og ventilasjon. Fysioterapi og Spa-besøk ble med ett overflødig.
I tillegg er støynivået behagelig lavt. Med 65 dBA ved 100 km/t hører Range Rover til de mest stillegående bilene vi har testet.
Vår bil var utstyrt med full bakseteunderholdningspakke med skjermer i nakkestøttene (20 200 kroner) og adaptiv cruisekontroll (18 900 kroner). Ytterligere to elementer som gjør reisen til en avslappende opplevelse både for store og små.
Sikkerhet: 5
Range Rover ble testet av EuroNCAP i 2012. Den fikk fem av fem stjerner og 91 % score for beskyttelse av voksne, 84 % for beskyttelse av barn og 63 % for fotgjengerbeskyttelse.
I kommentarene til testen får Range Rover skryt på de fleste områder, men beskyttelsen i brystområdet kunne ifølge EuroNCAP vært bedre ved sidekollisjon med stolpe. Også nakkestøttene foran og bak burde gitt bedre beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra, sier EuroNCAP.
Pris/utstyr: 3
Med en startpris på 1 330 000 kroner og runde 1,5 millioner for Autobiography-versjonen, er dette kostbar vare. Men både i volum og innhold sitter du igjen med en følelse at dette tross alt er mye bil for pengene.
En av de viktigste årsakene er at grunnmodellen Vogue er velutstyrt, mens Autobiography har en nær komplett luksuspakke.
Forbruk: 3
Det koster selvfølgelig drivstoff å dra rundt på snaut 2,4 tonn bil. Normforbruket ifølge EU-miksen ligger på 0,75 l/mil, med et CO2-utslipp på 196 g/km og NOx på 155 mg/km.
I vår testrunde bruker Range Rover TDV6 0,84 l/mil. Det ligger rundt 0,1-0,15 l/mil over det vi har av resultater på mindre SUV-modeller med treliters diesel, men er samtidig 0,1 l/mil lavere enn testresultatet med Mercedes-Benz GL 350 CDI.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Range Rover er dyr og diger. Men om du først skal ha en bil av et slikt kaliber, er dette vår favoritt.
Årsaken er enkel: Range Rover tør å være det en slik bil er best: Komfortabel.
Er bilen fem meter lang, 1,9 meter høy og veier rundt 2,5 tonn med litt last, kan det likevel aldri handle om kjøredynamikk.
I tillegg forvalter og foredler man de beste elementene i Range Rover-tradisjonen. Da kan du kjøre kostbar bil, uten at du virker skryte-rik.