Test: Nissan GT-R 2009

Se Nissan GT-R i action

Pang! Den ekstremt raske dobbelkløtsjkassen smeller kontant inn et nytt gir, og jeg får tunnelsyn – igjen.

Først publisert Sist oppdatert

Uansett hvilket gir du har inne, uansett hvilket turtallsområde du befinner deg i, har du et solid overskudd med illsinte hestekrefter og et massivt dreiemoment.

Vi snakker om en firehjulsdreven friskus som sparker unna spurten til hundre på 3,8 sekunder - en allerede godt merittert Nissan-versting som tar rotta på det aller meste annet, uansett prislapp.

Tradisjonstro resept

Betegnelsen GT-R er for Nissan-entusiaster det RS er for Audi, Evolution er for Mitsubishi, M er for BMW, AMG for Mercedes - ja, du skjønner greia. Faktisk er det snart 37 år siden den første Skyline GT-R ble lansert, riktignok kun for noen måneder fordi oljekrisa satte en stopper for produksjonen.

16 år senere kom R32 GTR på banen, med en respept som ikke minner så rent lite om dagens modell; seks sylindre, doble turboer og avansert firehjulsdrift. Den gjorde rent bord i racing i flere år, og fikk det barske tilnavnet Godzilla - et navn den bar med rette, noe undertegnede vet etter selv å ha fått smake på en rekke Skyline-modeller de siste årene.

De to neste modellene R33 og R34 utviklet seg ytterligere med mye av de samme elementene som ble utviklet i R32, og har som sitt opphav opparbeidet seg legendestatus i tuning-miljøer. Mye på grunn av ekstreme kjøreegenskaper og svært så trimmingsvillige motorer. Med nye GT-R har Nissan strukket strikken enda lenger - nå snakker vi superbil-egenskaper.

Ønskedrøm

Til tross for en matchvekt på 1800 kilo forbløffer GT-R oss. Den gir inntrykk av å ikke veie et gram mer enn et tonn, og er lettbeint som få. Under vår prøvekjøring på vanlige norske veier er vi milevis fra å få utforsket bilens potensial. Styringen er presis og ekstremt kontant, og kontakten med underlaget er overlegen, spesielt i Race-modus.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Understellet er stivt og dekkene av gateslicks-type, som resulterer i et veigrep og en balanse som nesten framstår som uvirkelig bra. Å si at bilen appellerer til leken kjøring er vel overflødig, men det som er spesielt er at bilen på mange måter er forbausende lettkjørt.

Det gjelder bare å kjøre bilen som en bakhjulsdreven bil, for i utgangspunktet overføres 100 prosent av motorkraften til nettopp bakhjulene ved normal kjøring, derfor kan bilen oppleves som "tailhappy" dersom du provoserer den nok. Godt er det da at bilen er en drøm å rette opp, siden inntil 50 prosent av kraften kjapt og udramatisk overføres til forhjulene når det blir nødvendig - forutsigbart, og ikke minst effektivt som bare det.

Premium på japansk

Turtallsvillig: Rødmerkingen begynner ikke før på 7000 omdreininger!
Turtallsvillig: Rødmerkingen begynner ikke før på 7000 omdreininger!

Interiøret er, til tross for gromme bøtteseter og skinntrukket dashbord, typisk japansk. Kall det gjerne litt spartansk om du vil - men hvem bryr seg? Her er det et hav av knapper og innstillingsmuligheter å leke med, samt en illrød startknapp som fyrer opp moroa når du vil leke.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Man sitter som støpt, med et godt polstret sportsratt mellom hendene, med en enorm turteller dominerende i instrumentpanelet. For ordens skyld er speedometeret gradert til 340 km/t.

Playstation-bilen

Det er ikke uten grunn GT-R går under tilnavnet "Playstation-bilen". Det verdenskjente spillet Gran Tourismo bruker bilen som en slags hovedbil eller maskot i sin siste Prologue-utgave, og samtidig minner opplevelsen bak rattet ikke så rent lite om den virtuelle verdenen.

Full kontroll: Ladetrykk, G-krefter og annen info blir servert på denne skjermen.
Full kontroll: Ladetrykk, G-krefter og annen info blir servert på denne skjermen.

I midtkonsollen er det er skjerm der du kan følge med på alt som har med bilen å gjøre til en hver tid, designet av Polyphony Digital, det samme selskapet som lager Gran Tourismo! Det er jo litt moro å kunne følge med på G-krefter, turbotrykk, eventuelle rundetider på bane, fordelingen av motorkraft foran og bak samt styrevinkel, for å nevne noen muligheter.

At bilen har plass til to barn i baksetene og samtidig har et overraskende rommelig bagasjerom må også nevnes, hvis din bedre halvdel synes ditt neste bilønske er noe egoistisk.

Monstermotor

Til entusiastenes skuffelse er rekkesekseren som tradisjonelt sett har fulgt Skyline-modellen er årrekke, byttet ut til fordel for en V6-er. Men fortvil ikke, på kjøpet får du ytterligere 200 gamp. Denne motoren byr på så vannvittige krefter at det nesten ikke er til å tro, og har en lyd som er sterkt vanedannende.

Vår bil hadde ettermontert et eksosanlegg laget av titan, som i tillegg til å gi bilen en langt grommere lyd enn originalt, også skal hjelpe motoren å yte litt ekstra. Hele dreiemomentet på 588 Nm er disponibelt fra 3200 omdreininger, noe som gjenspeiler litt av lettkjørtheten nevnt innledningsvis.

GT-R: Nissan strukket strikken enda lenger, nå snakker vi superbil-egenskaper.
GT-R: Nissan strukket strikken enda lenger, nå snakker vi superbil-egenskaper. Foto: Andreas Handeland

Heldigvis er kraftpakken glad i turtall også, rødmerkingen begynner nemlig ikke før på 7000 omdreininger! Dobbelkløtsj-girkassen sjalter inn et nytt gir i Race-modus på 0,2 sekunder. For å sette det hele i perspektiv går spurten til hundre med vår testbil unna enda raskere enn de 3,8 sekundene originalen greier, mens moroa ikke stopper før nåla passerer sinnsyke 310 km/t.

Tekniske data: Nissan R35 GT-R

  • Motor: VR38DETT. Håndbygget 3,8-liters V6 med twinturbo.
  • Girkasse: Sekstrinns dobbelkløtsjkasse/ justerbar.
  • Effekt: 480 hester ved 6 400 o/min. 588 Nm ved 3 200 o/min.
  • Ytelser: 0-100 km/t på 3,8 sekunder, toppfart 310 km/t.
  • Egenvekt: 1 815 kilo
  • Lengde: 4 655 mm
  • Bredde: 1 895 mm
  • Høyde: 1 370 mm
  • Akselavstand: 2 780 mm
  • Pris: ca 1 700 000 kr. inkludert norske avgifter

Drepende avgifter

Etter noen timer bak rattet på GT-R er jeg i ekstase. Ikke bare er motoren ekstrem og kjøreegenskapene gode, man merker umiddelbart at hele bilen er så komplett sammensatt for å prestere. Alle komponenter virker perfekt tilpasset hverandre, og det er ingenting ved bilen som virker underdimensjonert på noen måte.

Bremsene er akkurat så gode som du kunne ønske deg, det samme gjelder den presise styringen, stivheten i det justerbare understellet, motoreffekten, dobbelkløtsjkassen og alt annet.

Ja, du skjønner hvor jeg vil, det er vanskelig å ønske seg noe særlig grommere kjøreredskap enn dette. Dersom du får tak i en bil, må du regne med at herligheten koster rundt 1,7 millioner kroner ferdig på veien, der en million er rene avgifter. Det er allerede et par til på vei til Norge i skrivende stund.

Nissan GT-R: Mer brutal og ekstrem enn noen gang.
Nissan GT-R: Mer brutal og ekstrem enn noen gang.
Det kan være lurt å spenne seg skikkelig fast før man trykker på denne knappen.
Det kan være lurt å spenne seg skikkelig fast før man trykker på denne knappen.