Test: Mitsubishi Lancer Sportback Instyle+ 1,8 CVT 2008

Lancer med lite plass

Lancer Sportback har friske og trygge kjøreegenskaper, men noen komfort- og plassmester er den ikke.

Først publisert Sist oppdatert
Mitsu Lancer
Mitsu Lancer Foto: Nordlien, Egil

Mitsubishi har manglet en bil i den attraktive kompaktklassen. Lancer Sport Sedan tar seg av de få som velger sedan i dette segmentet, og nå skal Sportback fri til det store flertall som fortsatt går for femdørs kombikupé.

Lancermodellene er bygd på den rommelige Outlander-plattformen, det betyr blant annet at de breier seg godt. Sportback er derfor en av de største modellene i klassen, men uten å være noen utfordrer til de mindre mellomklassebilene. Mitsubishi har nemlig ikke vart spesielt opptatt av plassutnyttelse - og det straffer seg.

Kjøreegenskaper: 5

Sportback Instyle+ har et sportslig og stramt understell og 18-tommers hjul er standard. Det gir frisk og direkte styring. Den var vesentlig dempet på vår testbil som sto på Nokians nye Hakkapeliitta R piggfrie vinterdekk, men selv med de myke vinterdekkene avslørte Lancer god styrerespons, konsekvent svingoppførsel, direkte kontakt med veien og trygge og sportslige kjøreegenskaper.

Motor/girkasse: 4

Mitsubishis 1,8-liters bensinmotor er per i dag eneste motoralternativ i Sportback. Toliters diesel er underveis, men foreløpig er det bare Outlander som har dieselmotoren Mitsubishi kjøper fra Volkswagen. Bensinmotoren er imidlertid ikke noe dårlig alternativ. Den har ikke dieselmotorens trøkk på lave turtall, men er turtallsvillig og stillegående, og i kombinasjon med CVT-girkassen er også motorvibrasjonene svært beskjedne.

Girkassen er trinnløs, men har også en manuell funksjon som gir sekstrinns utveksling. Du kan velge om du vil sjalte med hendlene på rattet eller med girspaken. Kjører du CVT-kassen i automatmodus, legger den seg på den til enhver tid høyest anvendelige utveksling, og er dessuten tilbakeholden når det gjelde å endre utveksling. Den oppleves derfor som treg. Vil du ha litt kvikk respons, som for eksempel for å holde jevn hastighet inn i en bakke, kan overstyring og manuelt valg av en kortere utveksling lett bli en vane. Med en prisforskjell på 13 000 kroner ville vi nok ikke velge CVT-kassen hvis vi ikke måtte ha automatgir.

Mitsu Lancer
Mitsu Lancer Foto: Nordlien, Egil

Ytelser: 4

1,8-literen har krefter i massevis, og kjører du CVT-kassen manuelt, er det ikke noe å si på akselerasjonen og det er superlett å finne et perfekt gir for enhver bakke. Selv om CVT-kassen gir litt svak akselerasjon fra stillestående, vil de fleste oppdage at det går kvikkere enn med manuell girkasse. Her er det bare å legge foten på gasspedalen og resten ordner elektronikken.

Eksteriør: 4

Lancer-modellene har fått en aggressiv front, og linjene er friskere enn vi har vært vant til fra Mitsubishi. Den kraftige takspoileren er litt overdreven, mens 18-tommers hjul kler Sportback bedre enn 16-tommerne som vår testbil var utstyrt med.

Interiør: 3

Mitsubishi har ikke spart på utstyret i Instyle+. Skinnseter, påkostet stereoanlegg med totalt 9 høyttalere inkludert subwoofer, samt navigasjon hører med i standardpakken. Finishen er god og designen trygg, men materialkvaliteten ligger på et nivå de europeiske produsentene nå går bort fra i småbilklassen.

Plassen i kupeen er god, uten å imponere. Blant annet er takhøyden i baksetet begrenset. Og bagasjerommet er lite; 344 liter holder ikke mål mot konkurrenter som Focus (396 liter) og Astras (380 liter). Golf har 350 liter, men er til gjengjeld hele 39 cm kortere enn Sportback.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Komfort: 3

Her kommer vi til Sportbacks akilleshæl. Det sportslige understellet straffer seg i form av dårlig fjæringskomfort på humpete vei. De store ujevnhetene takler den uten problemer, men det blir for mye småristing over trikkeskinner, på hullete grusvei og på brosteinbelagte gater. Dessuten har Mitsubishi en vei å gå når det gjelder støydemping. Selv med myke vinterdekk er støynivået ubehagelig høyt; i 50 km/t får du 6,5 dBA mer støy i kupeen når du går fra fin til grov asfalt. Du sitter godt, men vi savner mulighet til å trekke rattet til oss.

Mitsu Lancer
Mitsu Lancer Foto: Nordlien, Egil

Sikkerhet: 5

Lancer Sportback er ikke kollisjonstestet av Euro-NCAP, men Outlander - som den bygger på - har fire stjerner i Euro-NCAP-testen. Ikke full pott med andre ord. Men Sportback har trygge kjøreegenskaper, effektiv stabilitetskontroll og full pakke når det gjelder kollisjonsputer.

Pris/utstyr: 4

Lancer Sportback Instyle+ har masse utstyr, noe som også gjenspeiles i prisen. 330 400 kroner er en god pris med tanke på utstyrsnivå, og skal du ha xenonlys, og det bør alle biler ha i dag, da har du ikke noe alternativt utstyrsnivå. Men du kan spare 13 000 kroner ved å droppe CVT-kassen.

Mitsu Lancer
Mitsu Lancer Foto: Nordlien, Egil
Mitsu Lancer
Mitsu Lancer Foto: Nordlien, Egil