Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Slik er bilen som erstatter Norges mest solgte plug in-hybrid

Salgssuksessen Mitsubishi Outlander PHEV er antagelig historie for Norges del. I stedet kommer den mindre og like ladbare Mitsubishi Eclipse Cross, som vi har testet.

Pluss ikon
<b>SNILL:</b> Ingen sportslig bil, deri­mot er komforten god. Japaner­ens toppfart er 162 km/t. 
SNILL: Ingen sportslig bil, deri­mot er komforten god. Japaner­ens toppfart er 162 km/t.  Foto: L. Willigalis
Sist oppdatert

De første versjonene av Mitsubishi Eclipse Cross PHEV har akkurat kommet til Norge. Tidligere i år fikk vi en eksklusiv test av bilen.

Facelift pleier å bety følgende: Nye LED-lys i fronten, en finere skjerm innvendig og litt generell pynt i form av nye felger og lakkfarger. Slik er det også hos Mitsubishi, men samtidig annerledes.

SUV-coupeen har ikke bare gjennomgått utvendig kirurgi, den er i tillegg blitt operert innvendig. Lengden har økt med 14 centimeter til 455 centimeter, og den er blitt en ladehybrid. I salg kommer den fra tidlig på våren.

Men først en liten omvei. Hvordan går det egentlig med Mitsubishi? Det ble registrert 3259 Outlander i hele 2020, noe som gjorde den til Norges 10. mest solgte bil. i 2019 var den Norges mest solgte plug in-hybrid. Over 5000 biler ble registrert.

Outlander forsvinner imidlertid fra det norske markedet, og da er det den nye ladehybrid-utgaven av Eclipse Cross Mitsubishi må feste sin lit til. Den forrige versjonen var en salgsmessig parentes, ettersom den kun kom med konvensjonelle motorer.

<b>MER ELEGANT:</b> I første utgave hadde Eclipse Cross delt bak­rute. Det ser bedre ut med normalt vindu bak.
MER ELEGANT: I første utgave hadde Eclipse Cross delt bak­rute. Det ser bedre ut med normalt vindu bak. Foto: L. Willigalis

Tre motorer

Nyheten har fått en mer dynamisk front, og bak er den todelte bakruten fra forgjengeren erstattet av en vanlig bakrute. Bilen fremstår som langt mer elegant, men fortsatt er innstigningen bak trang. Vi kjører en prototyp som kanskje skal gjennomgå en liten finpuss før den er klar. I alle fall klaprer sikkerhetsselene bak mot plasten i C-søylen.

<b>OVERSIKT:</b> En cockpit som i gode, gamle dager – herlig med ekte og enkle taster i stedet skjermtrykking.
OVERSIKT: En cockpit som i gode, gamle dager – herlig med ekte og enkle taster i stedet skjermtrykking. Foto: L. Willigalis

Hardplasten i bagasjerommet vil det ikke bli endret på, og den er det lett å ripe opp. Dessverre er rommet i midtkonsollen der mange av oss legger fra oss mobilen, for lite for en stor smarttelefon.

<b>NORMALT:</b> Delt bakseterygg, bagasjevolumet kan økes fra 359 liter til 1108 liter. Helt flatt blir gulvet dessverre ikke.
NORMALT: Delt bakseterygg, bagasjevolumet kan økes fra 359 liter til 1108 liter. Helt flatt blir gulvet dessverre ikke. Foto: L. Willigalis

Du bør ikke forvente material­kvalitet som i en tysk premiumbil, men i stedet se på alle fordelene Eclipse Cross likevel byr på. For eksempel firehjulsdriften som skapes av i alt tre motorer: En bensinmotor på 2,4 liter med 98 hestekrefter og en elmotor med 82 hestekrefter som sammen driver forhjulene, og ytterligere en elmotor med 95 hestekrefter som gir kraft til bakhjulene. Samlet systemeffekt er 188 hestekrefter.

Les også (+): Vi har testet Toyota RAV4 som plug in-hybrid: Rekkevidde-knockout

Rekkevidde og lading

Rekkevidden på strøm er 61 kilometer, mens ladingen tar fire til seks timer fra veggkontakt. Ved hurtiglading nås åtti prosent lading på 25 minutter.

<b>NESTEN NY:</b> Her kommer Eclipse Cross, en SUV-coupé som kan komme til å selge godt. Nyheten er 14 centimeter lengre enn forgjengeren.
NESTEN NY: Her kommer Eclipse Cross, en SUV-coupé som kan komme til å selge godt. Nyheten er 14 centimeter lengre enn forgjengeren. Foto: L. Willigalis

Strømbank

Ladingen er faktisk toveis: Med en passende veggboks kan du bruke bilen som strømbank og tappe strøm fra den når den ikke er i bruk. Om du liker tanken på å være selvforsynt, kan du altså lade bilen med solceller om dagen, og bruke den som strømkilde til boligen din om kvelden.

<b>CHADEMO:</b> Toveis strømflyt er mulig – bilen kan forsyne hjemmet ditt med strøm.
CHADEMO: Toveis strømflyt er mulig – bilen kan forsyne hjemmet ditt med strøm. Foto: L. Willigalis

Til sammen gjør dette Eclipse Cross til en ny husvenn som gir ganske mye bil for pengene. Den fås i fire utstyrsversjoner for fra 449 900 til 499 900 kroner, der de øvre versjonene på typisk Mitsubishi-vis har mye å friste med. Varme også i baksetene og TomTom-navigasjon med talestyring er kun to eksempler.

DOMMEN

Eclipse Cross byr på moderne fremdriftsteknologi i en tiltalende innpakning. Se ikke bort fra at Mitsubishi har en ny storselger på gang.

TEKNISKE DATA

Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid

Motor: Fire sylindre, turbo, tverrstilt foran, elmotor med 82 hestekrefter foran og elmotor med 95 hestekrefter bak

Effekt, totalt: 188 hestekrefter

Drivlinje: Firehjulsdrift, automat

Batterikapasitet: 13,6 kWt

Lengde/bredde/høyde: 455/181/169 mcm

Egenvekt: 2008 kg

Hengervekt: 1500 kg

Bagasjevolum: 359–1108 liter

0–100 km/t: 10,9 sekunder

Toppfart: 162 km/t

Forbruk (oppgitt): 1,93 l/mil (NEDC)

CO₂: 41 g/km

Elektrisk rekkevidde: 61 km

Pris: fra 449 900 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2021

Denne saken ble første gang publisert 16/02 2021, og sist oppdatert 24/02 2021.

Les også