Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene

Mercedes GLK 220 CDI har sine sider. Både gode og ikke fullt så gode.

Først publisert Sist oppdatert

Mercedes GLK er den første kompakt-SUV'en fra Mercedes.Tidligere har Mercedes konsentrert seg om de store og kostbare SUV'ene ML og GL, men nå har man endelig fått en sterk utfordrer til biler som Audi Q5, BMW X3 og Landrover Freelander 2.

Selv om GLK debuterte i 2008, er det først i 2009 at vi har fått den virkelig norgesvennlige modellversjonen på markedet: Mercedes GLK 220 CDI har som modellbetegnelsen avslører, fabrikkens velkjente dieselmotor med 2,15 l slagvolum, en effekt på 170 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Det hele koblet opp til et syv-trinns automatgir av mest moderne sortering.

Ingen skal beskylde Mercedes for å sverge til gjeldende designkonvensjoner; GLK har et originalt utseende i forhold til mange av konkurrentene. Om det påvirker bilens egenskaper finner du ut i vår test:

Kjøreegenskaper: 5

Vårt første møte med GLK var i 320 CDI-versjon på snøføre. Da ble vi regelrett imponert og endte opp med å gi bilen en sekser for kjøreegenskaper. Inntrykket modereres noe på sommerføre. Først og fremst fordi GLK understyrer litt mer enn vil setter pris på i vår unnamanøvertest, men også fordi bilen ikke klarer å opprettholde samme knivskarpe presisjonsfølelse som på vinterføre.

En tur på grusdekke avslører at GLK fortsatt er villig til å slippe ut hekken og la seg styre med gassen når du skrur av ESP'en. Ikke noe stort poeng, men noen synes fortsatt det er moro å leke seg en smule når anledningen byr seg.

Vår testbil sto på 20-tommers felger, noe som selvfølgelig gir bøttevis med veigrep. Imidlertid er det mye som tyder på at GLK fungerer bedre både med ett og to nummer mindre dekk enn på testbilen.

Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Motor: 5

Testdata: Mercedes GLK 220 CDI

0-100 KM/T, SEK.:

9,6

60-100 KM/T, KICKDOWN:

5,6

80-120 KM/T, KICKDOWN:

6,9

STØY TOMGANG, dBA:

44,5

STØY 50 KM/T, dBA:

60,5

STØY 80 KM/T, dBA:

64

STØY 100 KM/T, dBA:

67,3

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,76

Mercedes' standarddiesel er denne fire-sylindrete 2,15-literen som finnes i ulike effektversjoner. Midt på treet ligger 220 CDI-versjonen med 170 hk og 400 Nm. Det er en ryddig og grei arbeidsmaur som ikke er blant verdens supermotorer, men gjør jobben.

I GLK er motoren imidlertid koblet til Mercedes' nye 7-trinns automatgir, noe som gir en helt annen opplevelse enn for eksempel fem-trinns automaten i E 220 CDI. Den girer sømløst, hurtig og har tilsynelatende alltid den rette girutvekslingen til å gjøre mest mulig ut av motorens karakteristikk.

Ytelser: 4

Ved normal kjøring kjennes Mercedes GLK 220 CDI lett på foten og passe frisk i frasparket. Våre testmålinger forteller om en kompakt-SUV av det sprekere slaget, med en kickdown-akselerasjon fra 60-100 km/t på 5,6 sekunder.

Likevel klarer ikke det solide momentet og den presise automatkassen helt å dempe effekten av tunge 1845 kilo egenvekt og noe mer luftmotstand enn en vanlig personbil. Med baksetepassasjerer, litt last i bagasjerommet og en motbakke å tygge på setter det sine spor i fartsressursene.

Eksteriør: 4

Konseptmessig er Mercedes GLK en helt spesiell affære i SUV-verden. Kantete retrodesign har ført til heftige diskusjoner om bilen bare er stygg eller faktisk er kul. Vår testbil i Calcite white og 20-tommers felger understreker det særegne i GLK-designet. Uansett skal Mercedes ha plusspoeng for å våge.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Les også:

Interiør: 3

De fleste SUV-modellene i denne klassen er ikke spesielt plasseffektive, og Mercedes GLK er for eksempel 10 cm kortere og har fem cm mindre akselavstand enn Audi Q5. Dermed blir det snaut med plass i baksetet om personene når noe særlig mer enn voksen gjennomsnittshøyde. I tillegg er bagasjerommet relativt kort, og med lite høyde under trekket. GLK blir dermed glatt parkert på plassfronten av en helt ordinær familiestasjonsvogn. Utformingen av førerplassen er nøktern, men relativt funksjonell.

Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Komfort: 4

Tekniske data: Mercedes GLK 220 CDI

MOTOR, CM3:

2148

EFFEKT, HK VED O/MIN:

170/3200-4800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

400/1400-2800

EGENVEKT, KG:

1845

TILHENGERVEKT, KG:

2000

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

453/184/169

BAGASJEROM, LITER:

450-1550

DEKKDIMENSJON:

F: 235/45-20 B: 255/40-20

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,67

CO2-UTSLIPP, G/KM:

176

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

8,8

TOPPFART, KM/T:

205

PRIS FRA, KR:

566 000,-

Mercedes GLK 220 CDI lider litt under det temmelig ekstreme dekkvalget på vår testbil. Egentlig er det imponerende at fjæringskomforten kommer relativt levende unna 20-tommere med 45-profil foran og 40-profil bak. Det gir håp om at den silkemyke komforten vi opplevde på GLK 320 CDI på vinterføre, vil glede en GLK-eier med mindre ekstreme vaner på dekkfronten.

Tross dampveivalshjulene holder bilen seg på 67,3 dBA i 100 km/t, noe som er akseptabelt, men ikke imponerende for en bil som raskt bikker 600 000 med litt utstyr. Støy fra motor og vind er moderat, og med en god sittekomfort i førersetet holder GLK en grei standard til snobbete kompakt-SUV å være.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP har foreløpig ikke kollisjonstestet Mercedes-Benz GLK, men produsentens øvrige, nyere modeller har alle fått fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet - og vi blir skuffet om GLK ikke vil klare det samme.

Den er utstyrt med det vi forventer av sikkerhetsutstyr, ESP-systemet fungerer flott, og dersom bilens systemer tror det er fare på ferde, forberedes sikkerhetsutstyret på en kollisjon ved å blant annet stramme setebeltene og lukke vinduene.

Pris/utstyr: 3

I utgangspunktet er snaut 570 000 kroner veldig mye penger for en bil, uansett Mercedes-stjerne, automatgir og firehjulsdrift. Basismodellene av BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60 ligger 60-100 000 kroner under Mercedes GLK 220 CDI i pris, da riktignok med noe lavere effekt og manuelt gir.

Uansett er ikke GLK helt komplett uten at du har vært innom utstyrslisten til Mercedes, og slik vi vurderer det vil en "normal" kunde bruke mellom 50-100 000 kroner. I utgangspunktet tror vi 2. håndsverdien på modellen vil være god, med et lite usikkerhetsmoment for at fremtidige designtrender og snaue plassforhold kan påvirke bildet.

Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Miljø: 3

En tung SUV med firehjulsdrift er ikke noe supert utgangspunkt for lave forbrukstall, men GLK 220 CDI klarer seg brukbart. Mercedes lover et normforbruk i EU-miksen på 0,67 l/mil, noe som var noe optimistisk i forhold til vår krevende testløype. Her bruker bilen 0,76 l/mil, noe som likevel er hakket bedre enn tilsvarende biler vi har kjørt på test den siste tiden.

Foto: Egil Nordlien/ HM Foto