Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften

Mercedes E 250 CDI blander mer motorkraft i en allerede suksessfull bilresept.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2149

EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1600-1800

EGENVEKT, KG: 1735

TILHENGERVEKT, KG: 1900

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM 487/185/147

BAGASJEROM, LITER: 540

DEKKDIMENSJON: 225/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 162

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,2

TOPPFART, KM/T: 240

PRIS FRA, KR: 639 500

PRIS TESTBIL, KR: 940 000

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.: 9,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,8

STØY TOMGANG, dBA: 43

STØY 50 KM/T, dBA: 61,9

STØY 80 KM/T, dBA: 64,1

STØY 100 KM/T, dBA: 66

TESTFORBRUK, L/MIL 0,72

Tidligere i år lot vi oss imponere av den nye Mercedes E-klasse i 220 CDI-versjon med 170 hk. Denne gangen har vi kjørt E 250 CDI som bringer 23 hk og 100 Nm ekstra i forhold til "lillebror". Her kan du lese om virkningene av hestekraft-kuren.

Kjøreegenskaper: 5

Den nye Mercedes E-klasse skilter med mer engasjerende kjøreegenskaper enn forgjengeren. Vi har tidligere kjørt test av E 220 CDI, og selv om motoren er større her, blir ikke den grunnleggende kjørefølelsen endret av den grunn.

E 250 CDI går en fin balansegang mellom det sportslige, harmonisk lettkjørte og det Mercedes-trygge. Vi liker at bilen virker direkte og ivrig når du angriper svingene aktivt. Det kraftige dreiemomentet gjør at bilen blir litt livligere i hekken med bestemt gasspådrag. Spesielt på våt eller glatt vei, blinker det ofte i antispinn-lampen.

Les også:

Ny E-klasse stasjonsvogn

Test Mercedes E 220 CDI

Prøvekjørt: Mercedes E-klasse coupé

Motor: 4

På tross av modellbetegnelsen, bruker E 250 CDI den samme 2,1-liters fire-sylindrete dieselmotoren som de to mindre 220 og 200 CDI. Her pumper imidlertid maskinen ut hele 204 hk og 500 Nm ved henholdsvis 4200 og 1600-1800 o/m.

Selv om kraftutviklingen er imponerende, blir ikke motoren noe mer stillegående eller kultivert av den grunn. Jo, det er en bra fire-sylindret turbodiesel, men med dette effektuttaket og denne prislappen, slåss den mot seksere både fra BMW og Audi. Fem-trinns automat er heller ikke "state of the art" i denne klassen. Standard er for øvrig en seks-trinns manuell kasse.

Ytelser: 5

Det skyver ordentlig når høyrefoten nærmer seg gulvet. Da vi målte akselerasjonen var det regnvær og våt asfalt, så årsaken til at spurten fra 0-100 km/t tok 9,5 sekunder mot de fabrikkmålte 7,2, ligger for det meste i dårlig grep i starten.

Da er det viktigere å se på mellomakselerasjonen fra 60-100 og 80-120 km/t (se tabell for testdata) som E 250 CDI avvikler raskt og effektivt. Du behøver sjelden å bruke full kickdown, siden dreiemomentet er kraftig nok til sikre forbikjøringer uten gassen i bunn.

Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

Mens den forrige E-klasse var rundt, myk og lett forglemmelig i formene, har den nye modellen fått en kvadratisk, kantete og mer markert linjeføring. Det er etter vår mening et vellykket sprang fra Mercedes noe konservative designpreg, og over i en mer moderne og fremtidsrettet verden.

Interiør: 5

Vi kjørte med fire voksne i bilen på en lengre tur, og ingen har noe å utsette på plassen eller sittekomforten. Det er først om du skal presse inn en tredje person i baksetet den gode stemningen fordufter. Den slags egner seg kun på kortere turer.

Foran kan sjåføren glede seg over en behagelig sittestilling, og et instrumentbord som både gir luksuspreg og er oversiktelig på samme tid.

Bagasjeromsmålet sier 540 liter, men høyden er noe lav til at det er helt enkelt å utnytte det maksimalt. Men nå er jo stasjonsvognsversjonen rett rundt hjørnet, og er det klare alternativet for dem med stort plassbehov.

Les også:

Lansering ny Mercedes E-klasse m/video

Test Audi A6 2,0 TDI-e

Test BMW 520 dA Touring

Komfort: 6

Vi opprettholder toppkarakteren på komfortområdet også for E 250 CDI, selv om den med dekkdimensjon 245/40-18 ikke er like silkefin fjæringskomfort som den E 220 CDI vi kjørte tidligere i år. Til forskjell fra lillebroren er ikke motorstøy under hard belastning noe stort problem, rett og slett fordi den ekstra motorkraften gjør at du sjelden trenger "full pakke".

Utover disse forskjellene, er E 250 CDI sin lillebror opp av dage, med gedigen kvalitetsfølelse. Ikke minst fordi hjuloppheng, fjæring eller interiørdetaljer gir fra det minste kny på røft underlag.

Sikkerhet: 5

Foto: Terje Bjørnsen

Den nye Mercedes E-klasse er ennå ikke testet i EuroNCAP-testen, men har en solid tradisjon for passiv sikkerhet og er godt utstyrt på sikkerhetsfronten. Blant annet PRE-SAFE sikkerhetssystem med ni kollisjonsputer, aktivt panser for å beskytte fotgjengere, aktive hodestøtter foran og automatisk barnesete-registrering.

I tillegg har Mercedes gått langt når det gjelder ulike aktive sikkerhetssystemer. Vår bil hadde cruisekontroll med avstandsradar og sikkerhetsbrems, blindsonevarsler i speilene og filvarsler. Den var også utstyrt med Intelligent Light System og Adaptive Highbeam Assist som automatisk blender opp og ned, og regulerer lyssøylen foran bilen progressivt i forhold til møtende trafikk.

Hovedinntrykket av disse systemene er at de øker sikkerheten, men at den adaptive cruisekontrollen og filvarsleren kunne hatt godt av en finjustering i virkemåten.

Pris/utstyr: 3

640 000 er noe dyrere basispris enn det Audi skal ha for A6 2,7 TDI og BMW for 525d. Vår testbil var et utstillingsvindu for ny Mercedes-teknologi, og utstyrslisten bikket akkurat 300 000 kroner. Overkill, selvsagt, men det er fort gjort å bli kvitt 100 000 til for en bra utstyrt E-klasse.

E-klasse har slitt de siste årene med en unormalt svak bruktbilverdi, noe som preger totaløkonomien negativt. Det virker som om nye E-klasse kan snu denne utviklingen, men det kan ta tid.

Mercedes lover et forbruk ved blandet kjøring på 0,61-0,63 l/mil med automatgir. Det gir CO2-utslipp på 159-164 g/km. I vår forbrukstest bruker automatversjonen 0,72 l/mil. Det er respektabelt med tanke på bilens vekt og ytelser. Mercedes' innebygde forbruksmåler avviker minimalt fra det oppnådde forbruket.

Foto: Terje Bjørnsen