Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut

C250 CDI er en dieseldreven lyskrysskonge

Først publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere kjørt flere utgaver av Mercedes C-Klasse, både i diesel- og i bensin-versjon. Om ikke den er helt på linje med Audi A4 og BMW 3-Serie når det gjelder sportslighet, tar den mye igjen på god komfort og gedigen premiumfølelse. Det spesielle med vår testbil denne gangen, er at den skjuler en skatt under panseret - i form av en firesylindret dieselmotor som går på anabole steroider.

Kjøreegenskaper: 4

Med unntak av noen heftige verstingmodeller fra hustrimmeren AMG, er dette en av de mer underholdende Mercedes-modellene vi har vært borti. Det senkede sportsunderstellet kommer til sin rett på svingete vei, og bilen med stjerna i grillen evner til å underholde overraskende bra. Litt synd er det at ikke ESP-systemet kan deaktiveres helt, siden det ofte går inn og struper motoreffekten i sving - selv om veigrepet er upåklagelig. Balansen i bilen virker god og den opptrer forutsigbart, men i forhold til sine argeste konkurrenter fra Tyskland kjennes den litt tung.

Motor: 6

Ja, du leste riktig i ingressen - bilen har en firesylindret dieselmotor på 500 Nm under panseret. Dette kan kanskje virke som galskap, men framstår som alt annet enn det. Det maksimale momentet er nemlig tilgjengelig nede fra 1 600 omdreininger, og gjør motoren derfor svært fleksibel og lettkjørt. Samtidig har Mercedes-ingeniørene sørget for at den også er glad i turtall, slik at den gir sportslige assosiasjoner. For en motor!

I praksis oppleves den som svært sterk og rask, og sender tankene i retning spreke sekssylindrede dieselmotorer. Vanligvis utstyrer Mercedes alt av testbiler med automatgir, men denne hadde heldigvis manuell kasse. Spesielt presis eller tettsteget er den ikke, men utvekslingen kler motorkarakteristikken godt.

Ytelser: 6

På grunn av dieselmotorens fleksibilitet er C250 CDI kruttsterk i alle hastigheter og i alle turtallsområder. Bilen spurter til 100 km/t på 7 sekunder, og det butter ikke før ved 250 km/t. Men på typisk diesel-vis er det draget i mellompartier som imponerer mest, og her virker den langt sprekere enn tallene skulle tilsi, og den klarer seg med 0,52 liter på mila ved pen kjøring.

Les mer om våre AMG-opplevelser her

Eksteriør: 5

Vår testbil ser også like grom ut som den er rask. Den tidsriktige hvite lakken tiltrekker seg mye oppmerksomhet, og det samme gjør den sportslige utvendige utstyrspakken. På mange måter ser bilen ut som en AMG-light, noe som passer bra til vår opplevelse bak rattet.

En annen lekkerbisken fra Mercedes

Interiør: 4

Interiøret i C-Klassen står ikke mye tilbake for det gromme utseendet. Det litt kantete designet blir opp til den enkelte å like eller ikke, men det skal hardt gjøres å ikke oppleve solid premiumkvalitet. Setene er av beste sort og holder deg godt på plass når det går unna - for det har det en tendens til med denne motoren under panseret.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Det er helt greit med plass i baksetet, for C-Klassen har blitt større enn sin forgjenger. Likevel er bilen neppe noe førstevalg for deg med "bakovervendte barneseter-barn" og store krav til bagasjeplass.

Les om bilredaksjonens bruktbilfavoritter

Komfort: 5

For mange er stjerna i grillen synonymt med god komfort, slik kan det fortsette å være. Som nevnt er sittestillingen i de skinntrukne sportssetene meget bra, og ergonomien er gjennomtenkt. Til tross for at sportsunderstellet er stivere enn standardunderstellet, lider ikke komforten voldsomt av det. Den takler ujevnheter godt. Når det gjelder vei-, vind- og motorstøy klarer C250 CDI seg også godt, og komfortinntrykket generelt er tilfredsstillende - selv sett i Mercedes-sammenheng.

Sikkerhet: 5

Mercedes C-Klasse ble kjørt i kollisjonstest da den kom i 2007, og resultatene var meget gode. Bilen fikk fem av fem stjerner for voksensikkerheten, tre av fem for barnesikkerheten og to av fire for fotgjengersikkerhet.

Alt tenkelig sikkerhetsutstyr er på plass som standard, mens ting som PRE SAFE-system, sidekollisjonsputer bak og automatisk barneseteregistrator kan kjøpes mot tillegg i pris.

Pris/ utstyr: 3

Den billigste C-Klassen koster fra 403 800 kroner, uten iberegnet ekstrautstyr selvsagt. Da er selvsagt 700 000 kroner mye penger for en bil som tilsynelatende ser lik ut. På den annen side er familiebiler med tilsvarende ytelser som regel enda mer kostbare. C-Klassen har et rikt utvalg av tilleggsutstyr, alt fra navigasjon- og skinnpakker, til store hjul og sportspakker. Vår bil hadde det aller meste. Kostbar ja, men så er trivselsfaktoren deretter.