Prøvekjørt: Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain

Noen år for sent

For første gang kan Mercedes C-klasse fås som All-terrain-versjon, men i Norge er den minst fem år for sent ute.

<b>FIREHJULSTREKK:</b> 4Matic-systemet fordeler opptil 45 prosent av motor­effekten til for­aksel­en og opptil 55 prosent til bak­ akselen.
FIREHJULSTREKK: 4Matic-systemet fordeler opptil 45 prosent av motor­effekten til for­aksel­en og opptil 55 prosent til bak­ akselen. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

I forbindelse med en prøvekjøring av Mercedes EQB i Stuttgart i november (Vi Menn uke 49 2021) fikk vi også muligheten til å prøve helt nye Mercedes C-klasse All-Terrain, som betyr en C-klasse stasjonsvogn med firehjulstrekk, fire centimeter høyere bakkeklaring, større hjulbuer, beskyttelseslister og SUV-pynt.

Svært populær i Norge

Dette er en type bil som har vært svært populær i Norge. Interessen for slike stasjonervogner med offroad-image skjøt fart med Subaru Outback på midten av 90-tallet samt Volvos V70 XC, senere erstattet av XC70 og de nyere Cross Country-modellene.

Les også: Turen med Volvo V70 XC ble en minnerik affære

Fra 2000 kom Audi på banen med Allroad. Det er også verdt å nevne VW Passat Alltrack og Skoda Octavia Scout.

<b>LYSENDE:</b> Som standard leveres C-Klasse med LED High Performance-lys, men du kan oppgradere til den svært avanserte Digital Light-teknologien, som først ble introdusert med S-Klasse.
LYSENDE: Som standard leveres C-Klasse med LED High Performance-lys, men du kan oppgradere til den svært avanserte Digital Light-teknologien, som først ble introdusert med S-Klasse. Foto: Martin Jansen

Felles for disse modellene var at de alle var populære i Norge, alle primært med dieselmotor. Mercedes kom sent til dette markedet. E-klasse All-terrain kom først i 2016.

Når C-klasse nå kommer som All-terrain til Norge, der 64,5 prosent av alle nye biler som ble solgt i 2021 var helt elektriske, er det minst fem år for sent. Kanskje ti. Audi A4 Allroad ble introdusert allerede i 2009.

Silkemyk

<b>LUKSUS:</b> Nydelig førermiljø. Vi kan styre vår begeistring for rattbetjeningen.
LUKSUS: Nydelig førermiljø. Vi kan styre vår begeistring for rattbetjeningen. Foto: Martin Jansen

Noen dårlig bil er dette ikke. 200-hesters diesel med et dreiemoment på 440 Nm, nitrinns silkemyk automat, lavt støynivå, super sittekomfort og et luksuriøst interiør, sørger for en kjøreopplevelse i toppklasse. Modellen har ikke luftfjæring som storebror E-klasse All-terrain, men understellet er likevel behagelig justert mellom sport og komfort.

Klønete knapper

C-klasse har det siste innen Mercedes’ førermiljøutforming og betjeningsteknologi. Det innebærer blant annet en stor og klar multimedieskjerm (introdusert med S-klasse) som er vippet seks grader mot førerplassen.

Mye kan betjenes med knappene på rattet som har sveipe-funksjon. Vi har blandet erfaring med disse knappenes funksjonalitet. Forsøk å betjene dem med seige fingre fra type skismøringen eller solkrem. Lykke til.

Offroad-lys

<b>KLARING:</b> Bakkeklaringen på All-terrain-utgave er løftet fire centimeter sammenlignet med en standard C-klasse. Likevel bakkeklaringen ganske beskjeden. 
KLARING: Bakkeklaringen på All-terrain-utgave er løftet fire centimeter sammenlignet med en standard C-klasse. Likevel bakkeklaringen ganske beskjeden.  Foto: Produsent

Instrumentpanelet har en egen Offroad-seksjon, spesialdesignet for All-Terrain. Det inneholder informasjon om for eksempel stigning og styrevinkel, i tillegg til geokoordinater og kompass.

Bilen kommer standard med svært gode lys, men oppgraderer du til Digital Light-lys inkluderes et spesielt terrenglys som sørger for bred belysning, slik at føreren kan se hindringer tidligere, selv i svinger. Så snart terrengkjøre­modus er aktivert, slås terreng­lyset på. Den kommer også med mange støttesystemer, som Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av blinklyshendelen.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1933

Effekt, hk ved o/min: 200/3600

Dreiemoment, Nm v. o/min: 440/1800-2800

Egenvekt, u/fører, kg: 1875

Tilhengervekt, maks, kg: 1800

Lengde/bredde/høyde, cm: 476/182/149

Akselavstand, cm: 287

Bakkeklaring, cm: ca. 13,5

Bagasjerom, liter: 490 – 1510

Standard dekkdimensjon: 225/55 R17

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,56

CO₂-utslipp, g/km: 147

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,8

Toppfart, km/t: 231

Pris fra, kr: 701.000 (C 220 d) og 694.000 (C 200 d)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2022