Prøvekjørt: Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain
Noen år for sent
For første gang kan Mercedes C-klasse fås som All-terrain-versjon, men i Norge er den minst fem år for sent ute.
I forbindelse med en prøvekjøring av Mercedes EQB i Stuttgart i november (Vi Menn uke 49 2021) fikk vi også muligheten til å prøve helt nye Mercedes C-klasse All-Terrain, som betyr en C-klasse stasjonsvogn med firehjulstrekk, fire centimeter høyere bakkeklaring, større hjulbuer, beskyttelseslister og SUV-pynt.
Svært populær i Norge
Dette er en type bil som har vært svært populær i Norge. Interessen for slike stasjonervogner med offroad-image skjøt fart med Subaru Outback på midten av 90-tallet samt Volvos V70 XC, senere erstattet av XC70 og de nyere Cross Country-modellene.
Les også: Turen med Volvo V70 XC ble en minnerik affære
Fra 2000 kom Audi på banen med Allroad. Det er også verdt å nevne VW Passat Alltrack og Skoda Octavia Scout.
Felles for disse modellene var at de alle var populære i Norge, alle primært med dieselmotor. Mercedes kom sent til dette markedet. E-klasse All-terrain kom først i 2016.
Når C-klasse nå kommer som All-terrain til Norge, der 64,5 prosent av alle nye biler som ble solgt i 2021 var helt elektriske, er det minst fem år for sent. Kanskje ti. Audi A4 Allroad ble introdusert allerede i 2009.
Silkemyk
Noen dårlig bil er dette ikke. 200-hesters diesel med et dreiemoment på 440 Nm, nitrinns silkemyk automat, lavt støynivå, super sittekomfort og et luksuriøst interiør, sørger for en kjøreopplevelse i toppklasse. Modellen har ikke luftfjæring som storebror E-klasse All-terrain, men understellet er likevel behagelig justert mellom sport og komfort.
Klønete knapper
C-klasse har det siste innen Mercedes’ førermiljøutforming og betjeningsteknologi. Det innebærer blant annet en stor og klar multimedieskjerm (introdusert med S-klasse) som er vippet seks grader mot førerplassen.
Mye kan betjenes med knappene på rattet som har sveipe-funksjon. Vi har blandet erfaring med disse knappenes funksjonalitet. Forsøk å betjene dem med seige fingre fra type skismøringen eller solkrem. Lykke til.
Offroad-lys
Instrumentpanelet har en egen Offroad-seksjon, spesialdesignet for All-Terrain. Det inneholder informasjon om for eksempel stigning og styrevinkel, i tillegg til geokoordinater og kompass.
Bilen kommer standard med svært gode lys, men oppgraderer du til Digital Light-lys inkluderes et spesielt terrenglys som sørger for bred belysning, slik at føreren kan se hindringer tidligere, selv i svinger. Så snart terrengkjøremodus er aktivert, slås terrenglyset på. Den kommer også med mange støttesystemer, som Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av blinklyshendelen.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1933
Effekt, hk ved o/min: 200/3600
Dreiemoment, Nm v. o/min: 440/1800-2800
Egenvekt, u/fører, kg: 1875
Tilhengervekt, maks, kg: 1800
Lengde/bredde/høyde, cm: 476/182/149
Akselavstand, cm: 287
Bakkeklaring, cm: ca. 13,5
Bagasjerom, liter: 490 – 1510
Standard dekkdimensjon: 225/55 R17
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,56
CO₂-utslipp, g/km: 147
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,8
Toppfart, km/t: 231
Pris fra, kr: 701.000 (C 220 d) og 694.000 (C 200 d)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2022