Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig

Mercedes-Benz´ stor-SUV M-klasse er stor og kostbar. Og ganske deilig.

Først publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009

  • Motor: V6, 2987 ccm
  • Girkasse: Sjutrinnsautomat
  • Effekt: 190 hk v/4000 o/min.
  • Dreiemoment: 440 Nm v/1400 o/min.
  • Forbruk: 0,94 l/mil -D
  • CO2-utslipp: 249 g/km
  • 0-100 km/t: 9,8 sek.
  • Toppfart: 205 km/t
  • Lengde: 4780 mm
  • Bredde: 1911 mm
  • Høyde: 1815 mm
  • Bagasjerom: 551-2050 liter
  • Egenvekt: 2110 kg
  • Pris: 861 000 kr

Den store M-klasse, eller ML om du vil, fikk nylig en ansiktsløftning. De grunnleggende elementene er fortsatt til stede, samtidig som bilen er blitt mer markant å se på.

I tillegg har den fått et enda finere, mer påkostet og mer innholdsrikt interiør, blitt enda sikrere, og litt snillere hva forbruk angår.

M-klasse er fremdeles en påkostet bil, noe som merkes på de fleste områder. Og den har forholdsvis mange konkurrenter, der biler som BMW X5, Volvo XC90, hybriden Lexus RX 400h, Land Rover Range Rover og Audi Q7 er bestselgerne.

Fellesnevneren her er at bilene er store, kostbare og tunge. Dermed krever de store motorer for å fungere tilfredsstillende - noe som bidrar ytterligere til å dra opp prisen. Men i mange tilfeller er det faktisk slik at dyre biler er fine biler. Dette gjelder til en stor grad også Mercedes-Benz M-Klasse.

Kjøreegenskaper: 4

Det merkes at Mercedes-Benz M-klasse er en høy og tung bil, og at dette har gitt understellsingeniørene visse utfordringer for å få den rette balansen mellom komfort og kontroll.

Med det justerbare understellet i komfortinnstilling blir den lett vaggete og oppleves som litt dvask. I de to fastere innstillingene blir den litt i overkant fast for de brå ujevnhetene vi har så mye av rundt omkring. '

Er det noe du lurer på? Still et spørsmål til torsdagens nettmøte her.

Men bevares, dette er en svært behagelig skyss, og bilen er imponerende kapabel til å ha slike dimensjoner. Firehjulsdriftssystemet er av markedets mest avanserte. I vår offroadpakke-utstyrte testbil med to manuelt låsbare differensialsperrer og alskens elektroniske tilleggshjelpemidler er den i stand til å forsere utfordringer absolutt ingen ML-eiere noensinne vil vurdere å tenke på at går an å takle med en bil.

Men til alle daglige og normale utfordringer, og uansett hvor hytta di ligger, har du i hvert fall mye mer enn det du behøver av potensial for framkommelighet.

SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her.

Her er de beste vinterdekkene.

Motor: 4

Mindre alternativer

Men hva med å snobbe ned en klasse? Da sparer du mye penger, du sparer drivstoffpenger og blir litt snillere mot miljøet, og ikke minst slipper du å drasse rundt på svært mye vekt uten at du har behov for det. De mer kompakte SUV-ene er lettere å håndtere, de er morsommere å kjøre, og de er i en del tilfeller også mer komfortable enn sine storesøsken.

Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes-Benz GLK er svært gode alternativer til de digre SUV-ene. Vi har testet bilene mot hverandre, noe du kan lese og se film av her.

Kompakt-SUV-er selger fortsatt godt her i landet. Og vi har testet alle; du kan for eksempel lese tester av Toyota RAV4 her, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, og Nissan X-Trail. Ford Kuga og VW Tiguan kom sent til festen, men så er de også blitt fine biler. Se videotest av Ford Kuga mot konkurrentene her.

Hvilken kompakt-SUV i den normale prisklassen skal du velge? Les vår rangering her.

Mercedes-Benz M-klasse er tung - egenvekten begynner på 2110 kg for vår test-280 CDI. Dette krever en god del motor. Den dieseldrevne treliters-V6-en er velkjent fra en lang rekke Mercedes-Benz-produkter, og kommer i ulike effektvarianter.

ML 280 CDI har 190 hk og 440 Nm, noe som strengt tatt ikke er mer enn den må ha for å flytte greit på seg. Den oppleves aldri som sprek, bare tilstrekkelig motorisert.

Motoren i seg selv er herlig, og fungerer glimrende sammen med den standardmonterte sjutrinnsautomaten. Med tanke på at neste effekttrinn, den 224 hk sterke 320 CDI, koster rundt 90 000 kr mer, er det dette som er det riktige valget i ML.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 3

Med 190 hk ved 4000 o/min og 440 Nm mellom 1400 og 2800 Nm går det greit å bevege 2110 kg bil. Men direkte kjapp, det er den ikke. 0-100-sprinten er oppgitt til 9,8 sekunder, og takket være den flotte sjutrinnsautomaten går forbikjøringer greit for seg.

Men motoren oppleves som litt masete, og siden girkassa bare kan settes i manuelt eller sportslig modus - og ikke i komfort - blir girskiftene lett litt rykkete.

Eksteriør: 5

ML prøver ikke å skjule at den er stor, og særlig ikke med den ansiktsløftede utgavens enda mer markante form. Men like brutal som for eksempel en Audi Q7 er den ikke.

Bilen er prangende, den vekker oppsikt, og vår offroad-stylingpakkebestykkede testbil har også en god del røffe elementer ved seg.

Interiør: 6

Det er lett å merke at Mercedes-Benz-folket har jobbet mye med å få ML til å bli som den er. Både de store elementene og de små detaljene er flotte og gir en utmerket kvalitetsfølelse. Det ser bra ut, det føles svært bra, og gir en deilig aura av luksus, kvalitet og gjennomførthet.

Komforten er også svært god; alskens justeringsmuligheter, god ergonomi og fokus på selv de minste tingene gjør at vi trives svært godt.

Plassmessig har vi lite å krangle på. Foran og bak er det masser av plass, likeså i bagasjerommet. Det eneste må være at lasteterskelen til bagasjerommet er høy, noe som vel er ganske så naturlig.

Komfort: 5

Mercedes-Benz ML 280 CDI er mer komfortabel enn sportslig, men siden det justerbare understellet enten gjør den litt vel gyngende i svinger og over humpene, eller litt i overkant fast, er vi ikke helt fornøyd.

Foto: FOTO: HM Arkiv

Litt mer motorkraft hadde vært flott, det samme litt mykere girskift. Men ellers er dette svært bra. M-klasse er et bevis på at dyre biler er flotte.

Detaljer er mange: Du merker nesten ikke hvor varmeapparatet blåser fra - det bare blir varmt. Det går an å ha på lyset der bak så de små blir glade, uten at det gir gjenskinn i sladrespeilet og ødelegger nattesynet. Cruisekontrollen arbeider glimrende sammen med automatgirkassa og gjør det lett å holde fastsatt hastighet selv når veien stuper nedover.

Ikke minst kan du fylle opp bilen med svært mange elementer for å øke komforten og gleden ytterligere, og det gjør M-klasse til en av klassens deiligste.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP bulket en M-klasse tidligere i år, med fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet, tre av fem for barnesikkerhet - her trekkes det for noen merkelapper - og én av fire stjerner for fotgjengersikkerhet som resultat.

Testen ble gjennomført på en bil uten at PreSafe-systemet, som detekterer om en kritisk situasjon er i ferd med å skje, og som forbereder bilens sikkerhetssystemer, lukker vinduer, strammer setebeltene og slikt, var aktivert. Det sier sitt.

ML er kort sagt en svært sikker bil for dem som sitter inni. Den har alt det vanlige og mye mer av sikkerhetsutstyr, den har et herlig firehjulsdriftssystem som hjelper deg ut av knipa, men vi trekker litt for fotgjengersikkerheten.

En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her.

Pris/utstyr: 4

Mercedes-Benz´ store og påkostede SUV kan aldri anses som billig - testbilens prislapp begynner i skrivende stund på 861.000 kr. Men da får du en V6-bestykket, automatgiret, velutstyrt og luksuriøs stor-SUV, så det er kanskje ikke så ille likevel?

Verditapet anses å være lavt - selv om store SUV-er er en smule uglesett i visse miljø-miljøer. Forbruket til bilen er relativt anstendig, størrelse og vekt tatt i betraktning.

Men ekstrautstyret er - som på alle andre premium-biler - kostbart, og på en bil som dette er det en god del ekstrautstyr som nærmest må anses som standardutstyr du må betale for. Det er lett å se hvordan et par hundre tusenlapper kan forsvinne i utstyr her, uten at det gjør ML til en ekstrembil av den grunn.

Foto: FOTO: HM Arkiv
Foto: FOTO: HM Arkiv