Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:
Herlig og kostbar SUV
Vi tester GLK, Mercedes-Benz´ nye kompakt-SUV – en rendyrket nytelse.
Tekniske data
- Motor: V6, 2987 ccm
- Girkasse: Sjutrinns automat
- Effekt: 224 hk v/3800 o/min.
- Dreiemoment:540 Nm v/1600 o/min.
- Forbruk:0,79 l/mil -D
- CO2-utlipp:209 g/km
- 0-100 km/t:7,5 sek.
- Toppfart:220 km/t
- Egenvekt: 1805 kg
- Lengde: 4528 mm
- Bredde: 1840 mm
- Høyde: 1698 mm (Sport: 1678 mm)
- Pris: fra 743 400 kr
GLK er Mercedes-Benz´ nyeste modell, og deres aller første kompakt-SUV. Den skal konkurrere i den mer påkostede avdelingen i segmentet der BMW X3 - som du kan lese tester av her - lenge har regjert alene.
Se video fra GLK-testen over.
Mens de mer ordinære, kompakte SUV-modellene (du kan lese våre tester av dem her: Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail - og nå nylig Ford Kuga og VW Tiguan - har knivet i mange år, har premiummerkene vært så godt som fraværende.
Land Rover Freelander 2 utfordret BMW etter hvert, og først nå kommer "den store bølgen" med blant andre Mercedes-Benz GLK, Audi Q5 og Volvo XC60.
Se videotest av Ford Kuga mot konkurrentene her.
Selv om SUV-er er uglesett i dagens miljødebatt, og ofte tas fram som eksempler på hvor ille biler er for miljøet, og selv om de nyankomne, påkostede SUV-ene kommer samtidig som verden er inne i en større økonomisk krise, er de likevel friske pust.
For de er mindre, lettere, mindre brautende og mindre drivstofftørste enn SUV-ene som vanligvis trekkes fram i debatten. Dette har mange fordeler, også hva kjøreegenskaper angår.
Den eneste ulempen vi kan finne, er at man kanskje må gi slipp på bitte litt bagasjeplass, eventuelt muligheten for å ta med to kortbeinte på bakerste seterad.
Førsteinntrykket av GLK, som vi fikk på presselanseringen og som du kan lese om her, var svært godt. Men nå har vi kjørt den på norsk vinterjord, på tørre, våte, snødekte, isbelagte og ikke minst dårlige veier. Og GLK imponerer.
Hvilken kompakt-SUV i den normale prisklassen skal du velge? Les vår rangering her.
Kjøreegenskaper: 6
Det er imponerende å kjenne hvordan Mercedes-Benz har klart å kombinere svært komfortable og svært presise og underholdende kjøreegenskaper. Test-GLK-en er en Sport-utgave med 19-tommers hjul, noe som i utgangspunktet grenser til idioti her i vårt humpete land.
Men selv på såpass store hjul er bilen en nytelse på god og ikke minst dårlig vei. Den rydder opp i alt underlaget har å by på, og det uten å gi føreren opplevelse av å sitte på et flygende teppe.
Styringen er direkte og følsom, med masser av tilbakemeldinger, uten å være slitsom. Selv i de skarpeste og glatteste svingene er det lett å kjenne hva som skjer med hjulene. Går man på gassen gjennom svingen, hjelper firehjulsdriftssystemet GLK gjennom ved å vri hekken litt ut og dermed snuta litt inn.
Dette uten at det oppleves som noen skremmende sladd, bare som nyttig, velkommen og betryggende hjelp. På mange måter oppleves GLK som en litt høyere personbil, eller en crossover, om du vil. Og dette mener vi bare positivt.
I tillegg har vi tidligere fått kjenne at GLK har anstendige terrengegenskaper, der elektronikk og mekanikk jobber godt sammen for å få bilen forbi hindringer ingen noen gang vil forsøke seg på med en slik bil.
Subaru Forester er en ordentlig crossover, som du finner tester av her. I samme kategori vil vi sette Nissan Qashqai.
Motor: 6
Mercedes-Benz´ tre liter store diesel-V6 er en velkjent maskin. I 320 CDI-utgaven av GLK - som foreløpig er eneste dieselalternativ, en 170-hesters 2,1-liter kommer i mars 2009 - yter den 224 hk og 540 Nm.
Det er mer enn nok, egentlig. For bilen har anstendige fartsressurser å by på, og motoren og sjutrinnsautomaten fungerer glimrende sammen. Resultatet er en nærmest sømløs kraftleveranse, der man hele tiden har overskudd av tilgjengelige krefter.
I tillegg er motoren stillegående uansett turtall, og med et forbruk på 0,79 liter på mila - noe som gir et CO2-utslipp på 209 g/km - er den heller ikke spesielt kostbar å drifte og heller ikke spesielt miljøfiendtlig.
Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her.
Ytelser: 6
GLK 320 CDIs 224 hk og 540 Nm er mer enn nok her i landet. Bilen har et herlig kraftoverskudd uansett turtall og hastighet, og kreftene leveres momentant og uten stress.
Automatgirkassa har noen ganger litt problemer med å gire ned raskt nok - særlig i bratte bakker der man bremser ned mye før svingen, før man så skal akselerere brått igjen - men dette er sjeldne tilfeller i helt spesielle situasjoner.
Girkassa veksler mykt og nesten umerkelig mellom de sju trinnene, og utnytter hele tiden motorkreftene. 0-100-sprinten er oppgitt til å ta 7,5 sekunder, mens toppfarten er 220 km/t.
GLK kan trekke 2000 kg etter seg. Se en skikkelig kul campingvogn her!
Eksteriør: 5
Mercedes-Benz GLK er en særegen kompakt-SUV, med kantete og nesten gammeldagse former. Den minner mer om gode, gamle Geländewagen enn Mercedes-Benz´ andre SUV-er M-klasse og GL, noe ikke alle setter pris på.
Vi synes det er forfriskende å se en bilprodusent komme med noe nytt i et segment der bilene blir stadig mer like. Den rette fronten og hekken gjør dessuten at bilen er oversiktlig og lett å manøvrere, og den stående frontruta bidrar til at taket blir høyt og at A-stolpen dras langt fram. Dette bidrar også til å gjøre bilen oversiktlig.
Men de kompakte formene har sin pris. Bagasjerommet er i knappeste laget for de av oss som liker å ha med en del ting på tur.
Vår Sport-utstyrte GLK har 19-tommers hjul, noe som i våre øyne ser bra ut. Og i motsetning til i så mange andre biler, fungerer det faktisk svært godt med såpass store hjul på GLK.
SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her.
Her er de beste vinterdekkene.
Interiør: 4
Førermiljøet i GLK er velkjent for alle som har vært i en Mercedes-Benz. Ergonomien er god, og plassen foran det samme. Baksetet er et trivelig sted å være, og både foran og bak har man masser av plass over hodet - på tross av testbilens store soltak.
Den temmelig stående frontruta gir også et helt annet utsyn fra førerplassen enn det vi er blitt vant med. Veldig bra!
Interiøret har en smak av tidligere tiders terrengbiler ved seg, med kort dashbord, rette flater og et litt spartansk utseende. Selv om kvaliteten føles god, ser det kanskje litt billig og gammeldags ut.
Men det mest kritiske med GLK er at bagasjerommet er i knappeste laget. Det tar unna 450 liter, eller 1550 om du legger ned baksetet. Det er ikke mer enn man absolutt må ha, i hvert fall ikke for småbarnsforeldre som trenger barnevognplass.
Komfort: 6
At en bil skal fungere så godt med 19-tommers hjul på, og det attpåtil på dårlige, humpete, svingete og ikke minst svært glatte vinterveier i våre vakre daler, imponerer oss. Mercedes-Benz GLK har et helt konvensjonelt fjæringssystem, men kombinasjonen av gledelig kjørbarhet, herlige tilbakemeldinger og suveren komfort er det per i dag ingen som kan matche. GLK rydder opp i det som er, uten at den oppleves som ullen og flytende.
I tillegg gjør sittestilling og ergonomien ellers til at det er lett å trives i bilen. En basisutstyrt GLK har mindre hjul, men i akkurat dette tilfellet går det an å snobbe litt uten å forsake noe særlig.
Sikkerhet: 5
EuroNCAP har foreløpig ikke kollisjonstestet Mercedes-Benz GLK, men produsentens øvrige, nyere modeller har alle fått fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet - og vi blir skuffet om GLK ikke vil klare det samme.
Den er utstyrt med det vi forventer av sikkerhetsutstyr, ESP-systemet fungerer flott, og dersom bilens systemer tror det er fare på ferde, forberedes sikkerhetsutstyret på en kollisjon ved å blant annet stramme setebeltene og lukke vinduene.
GLK er tilgjengelig med frontlys som varierer lysbildet etter situasjon og kjøreforhold, og bilens firehjulsdriftssystem - samt den butte formen på karosseriet - bidrar også til å gjøre kjøreturen trygg.
En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.
Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.
Pris/utstyr: 4
Mercedes-Benz GLK er en premium-SUV. Den virker påkostet, og er det også. I hvert fall tyder prislappen på det: med testbilens avgiftsstraffede diesel-treliter under panseret begynner prislappen på 743 400 kr i 2008.
Testbilen har i tillegg ekstrautstyr for nær 200 000 kr. Men om vi fjerner alt ekstrautstyr, står vi fortsatt igjen med en anstendig utstyrt bil. Firehjulsdrift og automatgir er dessuten standard på alle modellene.
Mer fornuftig blir det i mars 2009, når 220 CDI-utgaven kommer. Denne er priset til 559 000 kr før man begynner å plukke i ekstrautstyrslista, noe som strengt tatt ikke er mer enn man må gi for en godt utstyrt "vanlig" kompakt-SUV med automatgir.
Da begynner GLK å være et ordentlig godt alternativ.