Test: Mercedes-Benz GLE 350 de
Lade-SUVen setter ny rekkevidderekord
Mercedes har laget det mest seriøse forsøket på ladehybrid så langt. Den går langt på strøm og billig på diesel. Og er i tillegg en formidabel komfortekspress.
Det er en blanding av forundring og misnøye å spore hos BMW i3-eieren når vedkommende triller inn foran en opptatt hurtiglader. Der står det nemlig en bil uten de obligatoriske EL-, EV- eller EB-skiltene. Først blir jeg nok tatt for en usedvanlig sløv feilparkering, siden konstateres det hoderystende at jo, den lader faktisk. Uten at humøret blir mye bedre av den grunn.
Heldigvis for den småputrende elbileieren tar det ikke så lang tid å fylle opp batteriet på en av de få ladehybridene med hurtigladekapasitet. For GLE lader raskere enn mange elbiler vi har testet, og selv om 31 kWh brutto batterikapasitet er enormt for en ladehybrid, er det moderat etter dagens elbilstandard.
Skal du hurtiglade?
I dagens situasjon, med knapphet på hurtigladekapasitet i noen sammenhenger, er det et interessant spørsmål om en hurtigladbar hybrid skal likestilles med elbiler som må lade. I prinsippet er jo enhver utslippsfri kilometer like verdifull for miljøet, men i praksis tror jeg de fleste GLE 350 de-eiere ser an ladetravelheten før de tar plassen på hurtigladeren.
Det er jo egentlig ingen grunn til å gjøre det av økonomiske hensyn. Tar vi utgangspunkt i vårt forbruk, samt priser på hurtiglading og diesel i testperioden, er det ca. 4 kroner dyrere per mil å kjøre på hurtiglader-strøm enn på diesel. Lader du hjemme, blir regnestykket et helt annet: Da kan du heller se fram til å spare 5-6 kroner per mil når du kjører på strøm.
Uansett - kjøper du deg en Mercedes-Benz GLE 350 de, handler det neppe så mye om å spare penger. Bilen koster fra 873 000 kroner, og finnes i to ferdigkonfigurerte utstyrsversjoner: AMG Edition og Edition Plus, med prislapp på 1 036 00 og 1 086 000 kroner. Enten du går for en slik løsning, eller velger å plukke utstyret selv, havner nok de fleste på en million eller mer om GLE skal vise seg fra sin beste side. Det er svøpen for de fleste premiummerkene.
Leverer som forventet
Legger du slike summer ned i bilholdet krever de fleste en temmelig komplett bilopplevelse. Det får du i denne Mercedes-en, selv om karakteren er litt annerledes enn hos konkurrentene, der BMW X5 og Volvo XC90 framstår som de viktigste. Vår testtur foregår for anledningen på det meste av det norske veier kan by på, fra snorrette motorveier til krøtterstier mellom bakkar og berg. Med det sedvanlige drittværet furet værbitt kan by på som en ekstra bonus.
Det er slikt som skiller gutter fra menn, og de ekstraordinære bilene fra de mer ordinære. GLE havner naturlig nok i førstnevnte gruppe, der en typisk Mercedes-dyd er det mest framtredende plusspunktet: Vi snakker om totalkomfort, den udefinerbare, men svært merkbare følelsen av å være pakket inn og tatt vare på i alle trafikklivets faser.
Noen hovedelementer er svært enkle å legge merke til. Aller først handler det om fjæringskomfort. Vår testbil har AMG Edition-pakke, der Airmatic luftfjæring er en av de viktigste årsakene til å skaffe seg en slik. I stedet for comfort kunne innstillingen vært kalt silkepute med englevinger, for det er slik det føles når du svever over alle uregelmessigheter norsk veistandard har å by på. Selv når du legger inn sport-programmet føles det egentlig ikke slik. Ja, du får bedre respons i styring og understell, men ukomfortabelt blir det aldri.
Innebygget fysio
Mercedes har alltid vært kjent for å ta vare på kroppen din. I GLE når medmenneskeligheten nye høyder, der svært gode seter og perfekt justerbar sitteposisjon for en lang rekke kroppstyper sørger for basiskvalitetene. I utgangspunktet kan energizing komfort høres ut som en orgie i eteriske oljer og svevende musikk, men sørg for at du får med deg massasjesetene. De er kanskje ikke en fullgod erstatning for fysioterapeuten, men når du sitter bak rattet på sjette timen mellom Ådneram og Fidjestad, utgjør de et svært velkomment alternativ.
Neste punkt er støydempingen. Vi er som kjent utstyrt med en temmelig grov asfalttype de fleste steder i Norge, aller mest merkbar i form av kraftig hjulstøy på motorveier med 100-110 km/t fartsgrense. I en vanlig bil kan noen timer på slik vei sammenlignes med å ha hodet i en tørketrommel, men heldigvis har Mercedes tatt ansvar og sørget for at det hele er dempet til en myk rumling.
I noen tilfeller kan den gode støydempingen bli et tveegget sverd. I moderat hastighet og med ekstra motorbelastning dukker den firesylindrete dieselmotoren opp for å hilse på. Da blir du minnet om det relativt sett svakeste punktet i verdikjeden til GLE. Den firesylindrete toliteren har den typiske, markerte gangen når en slik motor må ta i litt. Avstanden er ikke så stor til Volvos firesylindrete bensinmotor i XC90, men den er absolutt følbar mot BMWs silkemyke bensinrekkesekser i X5.
Selve drivlinjen er det ikke mye å sette spørsmålstegn ved: Dieselmotoren sørger for 194 hk og 400 Nm, mens elmotoren stiller med 136 hk/100 kW og 440 Nm dreiemoment. Til sammen blir det imponerende 700 Nm og 320 hk. Resultatet er best når begge jobber sammen, for når du prøver å kjøre helelektrisk, er det ikke fritt for at elmotoren kan få det en smule tungt med over 2,6 tonn bil i motbakkene.
Selv om GLE 350 de mangler litt på å matche den lynraske akselerasjonen til X5 45e, er den likevel mer enn kvikk nok til husbruk. Du kan sammenligne dataene i tabellen for testdata, men 0-100 km/t på 7,1 sekunder og forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t på 3,8 sekunder er fortsatt kraftig kost. Der Mercedes har et merkbart overtak på BMW er på plass i baksetet, et rommeligere bagasjerom og en hengervekt på hele 3500 kilo.
Går langt, lader fort
Mercedes har stålkontroll på alt som gjelder lading, rekkevidde og forbruk. På vår faste 20 mils forbruksrunde setter GLE 350 de ny standard: Vi kommer 98 km på strøm og oppnår et forbruk på 0,35 l/mil. I løpet av våre snaut 1500 testkilometer starter vi opp med fullt batteri tre ganger til, og kommer da 70, 80 og 83 km på strøm.
På lynlader ser vi 62 kW på maks, og fullader fra 0-100 % på 24 minutter. På en normal 50 kW-lader tar samme øvelse 34 minutter med maks 43 kW. Snittforbruket for hele testperioden ligger på 0,53 l/mil og på et langtursstrekk uten lading bruker bilen 0,65 l/mil.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr
Vi Menn Bil mener:
Mercedes-Benz har sitt på det tørre når det gjelder å lage en nøysom luksus-SUV med lang elektrisk rekkevidde. Hvis det er noen som tar opp diskusjonen om ladehybrider som tomt miljøalibi, kan man legge den ballen død med ordene "GLE 350 de". Og om det ikke er viktigste argument for å velge en millionbil, så har selvsagt ingeniørene i Stuttgart orden på de egenskapene også.
TEKNISKE DATA
Mercedes-Benz GLE 350 de sammenlignet med BMW X5 45e xDrive
Bilmerke Mercedes-Benz BMW
Modellbetegnelse GLE 350 de X5 45e xDrive
Motor, cm3: 1950 2998
Effekt, hk: 320 394
Dreiemoment, Nm: 700 600
Egenvekt, m/fører, kg: 2665 2510
Tilhengervekt, kg: 3500/750 2700/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 492/202/177 492/200/175
Bagasjerom, liter: 630-1915 500-1720
Standard dekkdimensjon: 255/50-19 265/50-19 Y
Batterikapasitet, kWh: 31,2 24
Rekkevidde, WLTP km: 99 87
Rekkevidde i 200 km test: 98 70
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,11 0,27
CO2-utslipp, g/km: 19 40
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,8 5,6
Toppfart, km/t: 210 220
Pris fra, kr: 873 000 877 800
TESTDATA
0-100 km/t, sek.: 7,1 5,9
60-100 km/t, kickdown: 3,8 3,2
80-120 km/t, kickdown: 4,9 3,9
Støy 50 km/t, dBA: 58,0 58,0
Støy 80 km/t, dBA: 63,5 62,0
Støy 100 km/t, dBA: 66,0 64,5
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,35 0,58
Støymålinger på BMW er med vinterdekk og ca. 2 dBA lavere enn med sommerdekk.
Denne saken ble første gang publisert 24/08 2020, og sist oppdatert 10/09 2020.