Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI
Den aller største
Mercedes GL-klasse banker selv voldsomme Audi Q7 på ytre mål.
Tekniske data Mercedes-Benz GL 320 CDI
MOTOR: V6, 2987 ccm, 24V
EFFEKT hk, o/min: 224 hk v/3800
DREIEMOMENT Nm, o/min: 510 Nm v/1600-2800
EGENVEKT, kg: 2505
BAGASJEROM, l (VDA): 620/2300
FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 1,0
CO2-UTSLIPP, g/km: 264
0-100 KM/T, sek: 9,5
TOPPFART, km/t: 210
DEKK: 275/55 R20
PRIS, fra kr: 1 118 500
Sannelig var det ikke nok for Mercedes å ha en G-, en R- og ML-klasse. Neida, de var verken store eller mektige nok.
Det var her GL-klasse kom inn i 2006, en bil som er så enorm at den kan måle seg med amerikanske trucks i dinosaurklassen.
Hele 5088 millimeter lang og 2,5 tonn tung er den. Med disse monsterdimensjonene er GL to centimeter lengre enn nevnte Q7. Mange hevder at disse bilene er noe av det mest naturstridige som noensinne er lagd, og salgstallene kan tyde på at også en stor andel bemidlede er enige.
Salget av luksuriøse SUV-er er nesten forsvinnende lite i det norske markedet. En av årsakene er avgiftsomleggingen som kom ved inngangen til fjoråret. Totalmarkedet ser ut til å lande på 600-700 biler i år, og GL-klasse har stått for beskjedne 20 av dem ved utgangen av oktober, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
BMW X5 er fører an i salgsfeltet med 204 solgte - det er nesten dobbelt så mange som Lexus RX400h (109). Mercedes-Benz ML-klasse har solgt 93, mens Range Rover tar fjerdeplassen med 41.
Tallene for Audi Q7 er enda dårligere, med bare 29 solgte så langt i år. Lavest havner Porsche Cayenne med bare 16 solgte biler.
Mye tyder på at disse bilene vil bli enda dyrere i året som kommer. Regjeringen har nemlig lagt opp til nok en avgiftssmell.
Kjøreegenskaper: 4
GL-kjøreegenskapene er på langt nær like faste og personbilaktige som i lillebror ML, som også er en vesentlig mindre bil. GL veier i utgangspunktet to og et halvt tonn, mens ML med samme motor er snaue 400 kilo lettere.
Er det noe du lurer på? Still et spørsmål til torsdagens nettmøte her.
På veien er GL best å kjøre rett fram, og er på ingen måte i stand til å måle seg med de beste SUV-enes landeveisegenskaper. Til det er GL for tung og svai i stilen, men komfortabel nok.
Den svære bilen er nemlig utstyrt med justerbar luftfjæring, og det viser seg å fungere bra også på svært dårlig vei. Regn med understyring her dersom noe uforutsett skulle skje.
Les også:
Motor: 4
I denne klassen er det hovedsakelig diesel som gjelder. Også i vår testutgave, som med prisen på drøye millionen er innstegsmodellen. 224-hesteren har ingen lett jobb i GL, men dreiemomentet på 510 Nm fra lave 1600 omdreininger gjør at farkosten får akseptabelt skyv.
Ønskes ytterligere 82 dieselhester, i 420 CDI, må du legge over 400 store til på bordet.
Vi er landets største motorredaksjon. Se hvem som tester bilene her.
Ytelser: 4
GL har fine kraftreserver, og motoren er sterk nok til at den 2,5 tonn tunge bilen klarer 0-100-sprinten på respektable 9,5 sekunder. Mesteparten av kreftene finnes i de nedre delene av turtallsregisteret, noe som illustreres tydelig av at makseffekten inntreffer ved 3800 omdreininger.
Automatgirkassa med sju trinn (7G-Tronic) finner ikke alltid helt ut når den skal gire opp og ned, men kraftoverføringen skjer jevnt over på en behagelig måte.
Mercedes-Benz oppgir selv at GL med denne motoren skal ha et blandet forbruk på literen. Vårt forbruk endte et par desiliter høyere, men det er likevel ikke helt avskrekkende med tanke på dimensjonene.
Eksteriør: 3
Mercedes-Benz GLK, babyversjonen av GL, kom nettopp på markedet. Det blir ikke mange poeng på den som ser den åpenbare likheten mellom store- og lillebror. Mye av inspirasjonen til begge modeller er hentet fra den gamle G-klasse, altså Geländewagen. Det betyr et kantete og relativt maskulint formspråk.
Under vår test av bilen dro både dimensjoner og design mye, og høyst blandet, oppmerksomhet. Karakteristikkene varierte mellom "stygg", "voldsom" og "stilig". For egen del plasserer vi GL midt på treet.
Ønsker du luksus, men ikke SUV? Sjekk våre tester og prøvekjøringer av:
Interiør: 3
GL er ikke fullt så Mercedes som vi kunne ønske oss. Akkurat som i nye GLK er det svært lite å si på materialvalgene, men totalinntrykket er at det hele virker litt grovere enn i den jevne personbil med stjerne lengst foran.
Du finner imidlertid skinn både i dørsider og skinn, og sittekomforten er utmerket til "rett fram"-kjøring. At setevangene ikke er høyere, tyder på at selv Mercedes-Benz vil si fra om at dette ikke er en svingfrier. Når svingene kommer tett, blir det nemlig fort litt aking ved aktiv kjøring.
Plassen i baksetet er tilfredsstillende på alle måter, og plassen til bagasje er akseptabel. 620 liter er tallet, mens du får inn to kubikkmeter dersom setene legges ned.
Komfort: 5
Luftfjæringen med tre ulike innstillinger kler GL godt. Når vi legger alle sportslige ambisjoner til side, er det ingen tvil om at GL er en svært komfortabel bil. Verken vei-, vind- eller motorstøy finnes i nevneverdig grad her, og såpass bør det også være.
GL-understellet tar seg av de aller fleste underlag på en overbevisende måte, men vi ville nok likevel ha valgt mindre felger og mer dekk enn på testbilen. Den var utstyrt 20-tomsfelger med dekk i dimensjonen 275/55.
Sikkerhet: 4
Mercedes-Benz GL-klasse er ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP. Lillebroren ML kom seg imidlertid bra fra det, med fem stjerner for beskyttelse av voksne og tre for barn.
Fotgjengere får det derimot tøft i møte med en slik bil - her ble det bare en stjerne.
Vi legger til grunn at resultatene vil være tilsvarende for GL, i og med at standard sikkerhetsutstyr ligger på omtrent samme nivå. ESP, Isofix-fester for barnesete, bremseassistent, beltestrammer/beltekraftbegrenser og seks kollisjonsputer er standard.
Pris/utstyr: 3
GL-klasse koster fra 1.118.500 kroner, men har ikke mer enn det aller mest nødvendige utstyret. Ønsker du for eksempel bixenon-lykter, navigasjon, flersoneklimaanlegg, større felger, surroundlyd og parkeringshjelp, blir regningen betydelig høyere. Ytterligere 100.000 - 200.000 kroner finner fort veien til forhandleren.
Et betydelig verditap må uansett påregnes ved kjøp av GL. Flesteparten av bilene som er solgt i Norge, er registrert som varebiler - og har dermed andre priser enn testbilen.
Denne saken ble første gang publisert 01/12 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.