Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp

Vi har kjørt B-klasse med start-stopp-funksjon, men merket ikke noe til det.

Først publisert Sist oppdatert

"You better STOP" synger damen i reklamen. Kraftig tv-markedsføring for Mercedes-Benz start-stopp-system - der motoren stopper hver gang damen bak rattet stopper på rødt lys - skal få folks øyne opp for produktet. Men er det så bra som Mercedes skal ha det til? Ja, kanskje om sommeren, men på vinterføre merket vi ikke noe til det.

Under null grader skrur nemlig systemet seg automatisk av. Skal man ha nytte av det på sommeren, må man sette bilen i fri, slippe ut clutchen og holde beinet på bremsen for at motoren skal stoppe. Den største fordelen er at bilen er rimeligere med dette systemet enn uten.

Kjøreegenskaper: 3

Mercedes B-klasse er ikke bygget for sportslig kjøring. Bilen føles relativt høy, men er trygg og balansert på veien. Vi savner likevel litt bedre feedback i rattet fra underlaget, og føler at fjæringen kunne vært strammere.

Nå er tiden for å gjøre et kupp på luksusbiler.

Motor: 3

Den bensindrevne lille 1,5 literen, som ikke fyller mer enn halve motorrommet, er kultivert. Effektutviklingen er jevn, men våkner først til liv når den får litt turtall. 95 hestekrefter finner vi ved passerte 5200 omdreininger, 140 Newtonmeter er på plass mellom 3500 og 4000.

Ytelser: 4

Ved pådrag gir de 95 hestene i B150 greie ytelser sett i forhold til hva man kan forvente av en bil i denne settingen. Det vil si tilstrekkelige, men ikke mer enn det. Mercedes oppgir selv at bilen skal klare 0-100 km/t på 13,2 sekunder. Toppfarten er på 174 km/t hvis du er et sted det er tillatt.

Andre Mercedestester finner du her.

Eksteriør: 3

En Mercedes B-klasse får oss ikke til å drømme søtt om natten. Vi sier ikke at vi ikke liker den, men den er veldig konservativ. Designen er som Mercedes pleier å gjør den; trygg, uten de krumspringene som skal til for å lage noe spennende og som skiller seg ut. A-klassen til samme merke vekker heller ikke spesielt med oppsikt i trafikken, og B-klassen er nokså lik at man fort kan blande de to.

Interiør: 4

Inne bak rattet scorer B-klassen litt høyere på terningen. Setene i delskinn - som i grunn er ganske sportslige, er gode å sitte i. Samtidig sitter man høyt og har god oversikt. Fargevalget er ikke blant de mest spennende, men et ryddig dashbord med fine aluminiumsdetaljer trekker opp.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Plass er B-klasse sitt sterkeste kort, både i høyden og lengden er plassen god. Også i bagasjerommet er plassen god, slår du ned baksetene blir plassen enda bedre. Reservehjulet er byttet ut med et tetningsmiddel som kalles Tirefit, så enda 8,5 cm i dybden er tilgjengelig hvis man trenger det. Velger man å gå for ekstrautstyret Easy Vario kan både bakseteryggen og passasjersetet foran tas ut, og 2,95 meter med plan lasteflate blir tilgjengelig.

Komfort: 4

Om ikke B-klasse er sportslig, er komforten er derimot godt ivaretatt. Som sagt er plassen god, sittestillingen er god, støyen lav og kjøreegenskapene trygge. Vi føler noen ganger at bilen er litt høy og blir tatt litt av vinden, det kan føre til svømming i veibanen som igjen kan føles ubehagelig.

Her kan du se de verste fabrikkflausene.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP sendte en B-klasse i veggen i 2006 med gode resultater. I sidekollisjon scoret bilen maksimalt, og kun en kommentar på førerens knær ble resultatet for frontkollisjon.

Et system som automatisk gjenkjenner barnesete og deaktiverer airbagen i passasjersetet foran er ekstrautstyr i B-klasse.

Dessverre mangler tilstrekkelig varsel om dette i bilene uten, og da kan ikke airbagen skrus av. Mangelen på dette og dårlig presenterte isofix fester i baksetet - trekker B-klasse ned til fire av fem mulige stjerner for sikkerheten til barn i bilen. Summa summarum er B-klassen en trygg bil å ferdes i, og den scorer også godt med tanke på sikkerheten til fotgjengere.

Pris/utstyr: 3

Per 1. januar 2009 starter prisen for B150 på 273 500 kroner. Skal man ha miljøversjonen som vi har kjørt, BlueEfficiency, slipper man unna med 259 500 kroner. Vår testbil kostet 299 073 kroner med ekstrautstyr montert.

Mercedes hevder selv at Start-Stopp funksjonen sparer 6,5 prosent drivstoff, og B-klasse har derfor et oppgitt forbruk på 0,62 l/mil. Det er CO2-utslippet på 148 gram kontra 158 gram i vanlige B150 gjør at prisen faller med 14 000 kroner.

Selv om prisen ikke matcher de billigste i klassen, er vi ganske sikre på at B-klasse holder seg godt i pris. Mercedes har en stund hatt et litt rufsete rykte på grunn av rustproblemer på en del modeller, men problemet skal være i orden og Mercedes tilbyr lang garanti på dette området.

Noen bilnavn passer ikke like godt alle steder, se de flaueste her.