Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell
Her er sommerbilen
Morsommere sommerbil enn Mazda MX-5 finnes ikke.
Selvsagt er det en påstand med modifikasjoner. Betaler du nok, finner du biler fra italienske og tyske statusmerker som er mye sterkere, enda kulere og gir deg enda flere misunnelige blikk.
Men det får ikke hjelpe. Med MX-5 greier nemlig Mazda å levere full pakke med kjøreglede til en pris som er oppnåelig for mange.
Billigste versjon med 1,8-liters motor og 125 hk starter nemlig på 299.900 kroner. Vi kjørte toppversjonen med toliters motor, 160 hk, hardtoptak og full utstyrspakke, og den koster 410.400 kroner.
Like mye kjøreglede i en åpen bil får du ikke for samme sum noen andre steder.
Nærmest kommer trolig Audi TT Roadster med 1,8 turbo og 160 hk, som koster fra 442.000 kroner. Her er ordene "koster fra" viktige. Vår Mazda er fulladet med utstyr. Det er ikke billigste TT.
Les test av Audi TT Raoadster 2,0 TFSI her.
Også Mercedes-Benz SLK 200K blir vesentlig dyrere, med startpris over en halv million.
Kjøreegenskaper: 6
Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupé
MOTOR, CCM: |
1997 |
EFFEKT, HK VED O/MIN: |
160 |
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: |
188 |
EGENVEKT M. FØRER, KG: |
1173 |
LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: |
402 x 172 x 126 |
BAGASJEROM, LITER: |
150 |
DEKKDIMENSJON: |
205/45 R17 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,76 |
CO2-UTSLIPP, G/KM: |
181 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
7,6 |
TOPPFART, KM/T: |
213 |
PRIS FRA, KR: |
300 000 (1,8 m/stofftak) |
Mazda MX-5 har i alle versjoner siden den kom for 20 år siden hørt med blant de morsomste bilene på markedet. Det gjør den i høyeste grad også i årets siste versjon.
For det første har du styringen: Dit du vrir rattet, dit går den lille roadsteren. Dønn presist.
For det andre har du understellet: Fast nok til at du får masse av liv og tilbakemeldinger, mykt nok til at du ikke blir ristet i filler. Ikke minst føles roadsteren stabil og voksen, også der veiene er sporete og slitt.
For det tredje har du balansen i bilen. Hvis du aldri har skjønt hva durkdrevne sjåfører snakker om når de "styrer bilen med gasspedalen", så er Mazda MX-5 stedet der du også kan lære det. Her er det alltid enkelt og forutsigbart:
Slipp opp gassen, og den svinger mer. Gi gass, og kurven retter seg ut. Alt uten at du endrer vinkelen på rattet.
Etter tre hele dager i bilen var vi ikke slitne engang.
Les også:
Motor: 5
MX-5 har en sugemotor på 2,0-liter med 160 hk. I det store og hele gjør motoren en flott jobb. Bilen er lett, så den har litt å by på også på lavt turtall.
Og opp mot rødmerkingen på 7500 o/min snerrer den, med deilig, jevn kraftflyt.
Men likevel tar vi oss i å drømme om en bitte liten turbo som kunne skjenket den mer dreiemoment. Ikke fordi vi nødvendigvis trenger flere hestekrefter, men fordi andre overladede motorer har skjemt oss bort med mer kraft tidligere på turtallsskalaen.
Derfor er det girkassen som berger femmeren. Mer presise, korte og enkle girskift skal du lete lenge etter. Her girer man gjerne mer enn man egentlig trenger, og det gjør det lett å få det beste ut av motoren.
Forbruket er for øvrig oppgitt til 0,76 liter per mil.
Ytelser: 5
Ordene som rinner i hug, er "akkurat passe". Bruker du girene, er toliteren sterk nok til å gi deg masse glede.
Testdata:
0-100 KM/T, SEK.: |
7,9 |
60-100 KM/T, 3. GIR: |
5,8 |
60-100 KM/T, 4. GIR: |
8,0 |
80-120 KM/T, 3. GIR: |
6,1 |
80-120 KM/T, 4. GIR: |
8,3 |
Kreftene kommer jevnt, og det gjør inspirert kjøring lettere. Turtall og lyd forteller deg akkurat hva du har å rutte med.
Apropos lyd: Mazda har lagt et lydrør fra motoren til karosseriet for å forsterke lyden, og det bidrar til den rette snerten i lydbildet.
I "akkurat passe" ligger også at motoren ikke er et villdyr. I denne bilen kan du gi gass uten umiddelbar fare for pallesnekring. Helt greit i et land befengt med moderate fartsgrenser.
I våre akselerasjonsmålinger gikk bilen fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder. 60 til 100 km/t i 3. gir tok 5,8 sekunder.
Gjør barn og plassbehov en roadster til blott en drøm? Les vår tester av stasjonsvogner til under 300.000 kroner.
Eksteriør: 5
Mazda MX-5 har tradisjonelt mikset det søte med det sportslige i utseendet. Årets utgave har fått litt mer visuelle muskler.
Grillen er formet som et fett glis. Lyktene er mer aggressive, og skjermene er bredere enn tidligere. Også bak er den tøffet opp med blant annet nye lykter.
Men endringene er gjort uten at det myke preget er radert ut. Og vi liker både søtsaker og muskler.
Vår bil var hardtop-versjonen, og den lille takkuppelen skjemmer på ingen måte bilen. Tvert imot, den ser bra ut, og den gjør bilen mer anvendelig i et land som Norge.
Hardtop koster 15.000 kroner ekstra. Vi ville gravd fram de ekstra kronene.
Interiør: 5
Her er det trangt, det skal vi slå fast med en gang. Likevel er de fleste dimensjoner riktige. Selv redaksjonens lengstemann på godt over 190 cm har nok plass til sine lange lemmer og finner raskt en god sittestilling. Ikke skaller han i hardtopen heller.
Takfelling er for øvrig en svært kjapp operasjon, men krever at bilen står still. Litt pussig er det at siderutene felles litt ned i prosessen, uten å gå opp til slutt. Når alt annet er så automatisk, virker det unødvendig manuelt.
Vi savner også litt flere rom til å lagre mobil, briller, lommebøker og alt det andre en har med seg. Hanskerommet og rommet mellom setene tar unna litt, men ikke nok. Bagasjerommet på 150 liter takler greit det to trenger på biltur, så sant en vet å moderere seg.
Toppmodellen har seter fra Recaro som standard. De omslutter kroppen på en helt sportsbil-riktig måte, og er samtidig komfortable nok på langtur. Setene fås som ekstrautstyr til knappe 10.000 kroner på billigere versjoner. Anbefales varmt!
Toppversjonen har stereo fra Bose. Den har fin lyd, men nytes best med taket på og bedagelig kjøring.
Et stort pluss får MX-5 konstruktørene for å ha greid å skape en takløs bil som er helt uten knirkelyder. Det er et tegn på at den er velbygd. Vi har kjørt langt dyrere roadstere der det har vært mer enn nok av ulyder.
Mer praktisk sportslig bil: Prøvekjøring av Nye VW Golf GTI
Komfort: 4
Du kjøper ikke en toseters sportsbil for å få maksimal komfort. Desto mer overraskende er det at MX-5 faktisk byr på komfort nok.
For Mazdaens understell er fast, men ikke hardt. Fjæring og dempere greier å svelge unna mye av uromomentene norske veier er fulle av. Faktisk byr den på bedre fjæringskomfort enn enkelte vanlige familiebiler med sportsunderstell.
Et eksempel på en bil vi ikke likte sportsunderstellet til: Langtestbilen Audi A4 1,8 TFSI
Komforttrekk får MX-5 for konstant storm mot toppen av hodet for lange sjåfører/passasjerer når taket er felt ned. Det kunne vært unngått med en ørliten vindavviser, som gjerne kunne vært innfellbar, men noe slikt finnes ikke.
Med taket på er støynivået fullt ut levelig. På langtur merkes det etter hvert at det er trangt i kupeen.
Sikkerhet: 4
Nåværende modell av MX-5 er ikke testet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Vi kan derfor ikke si noe sikkert om hvordan den greier seg i et sammenstøt.
Bilen har et system for støtabsorbering og trykkfordeling som skal beskytte kupeen. Doble kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer, beltestrammere, blokkeringsfrie bremser med elektronisk bremsekraftfordeling, antispinn og antiskrens er også på plass.
En forgjenger av dagens modell ble testet i 2002, og fikk fire stjerner for voksensikkerhet og én stjerne for fotgjengersikkerhet.
Les også:
Pris/utstyr: 5
410.400 kroner for vår testbil - ja visst, det er en hel del penger for en bil som dekker få praktiske behov.
Men bil er nå en gang dyrt i Norge, og i toppmodellen savner vi egentlig ingenting. Det som finnes av ekstrautstyr til rimeligere modeller, er heller ikke ufint priset.
Når pris skal vurderes, skal en helst ha noe å sammenligne med. Som vi har vært inne på, er MX-5 forbløffende alene i sitt segment. Da kan vi ikke annet enn vurdere den ut fra hva den er: En veldig morsom bil for et par som skal ha med seg hver sin bag på tur.
Da gir Mazda MX-5 veldig mange flere smil per krone enn langt dyrere roadstere. Og som nevnt: Moroa starter på under 300.000 kroner hvis du klarer deg med mindre motor.
I tillegg holder tidligere modeller seg godt i pris på bruktmarkedet.