Test: Mazda MX-5 1,5 Sport, 2016
Gir kjøreglede som en Porsche
Du trenger ikke se deg rundt. Skal du bruke drøyt 300 000 kroner på ny sportsbil, er Mazda MX-5 det soleklare valget.
«Solgt» var dommen etter at vi kjørte nye Mazda MX-5 på lansering i Frankrike for cirka et år siden. Nå har vi endelig kjørt morobilen på test her hjemme – i begge motorversjoner.
La oss bare si det med en gang; vi er fortsatt solgt.
Høy, tung mann. Lav, lett bil. Det ser kanskje litt rart ut når en som meg kler på seg en Mazda MX-5. Har du sett konkurransene der de stapper flest mulig folk inn i en bil? Det føles litt sånn når mine 192 centimeter skal inn og ned i MX-5.
Men så sitter jeg der, dypt nede i gode sportsstoler fra Recaro, helt nede på bakken. Gokartfølelsen er påtrengende. Skoda Octavia-en ved siden av ruver i været som en to etasjers buss.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Makeløse kjøreegenskaper
Med et enkelt håndgrep vippes taket av. Inn med klutsjen og et trykk på startknappen vekker motoren til livet. Morgengruff blåses ut med hes tone gjennom de doble enderørene like bak meg. Fin lyd, og ikke minst; en god start!
Det er ikke store håndbevegelsen som skal til for å sette bilen i gir. Sjaltebevegelsen er typisk MX-5 veldig kort og presis. Akkurat som vi vil ha det.
Følelsen med underlaget, responsen i motor, gir, styring, ratt og pedaler er helt fantastisk, og den er der fra første meter. Før jeg er ute av parkeringshuset vet jeg med hundre prosent sikkerhet at også dette blir nok en herlig kjøretur.
Opplevelsen kan best beskrives som å være med i et bilspill. Det finnes ikke maken. Ikke i denne prisklassen. Ikke før Fiat lanserer sin versjon av MX-5, Fiat 124 Spider, som har den ene tingen innstegsmodellen i MX-5-sammenheng kanskje mangler, nemlig turbo.
Jeg skriver kanskje, og mener kanskje. Bilen jeg sitter i er nemlig innstegsmodell. Den har en firesylindret 1,5-liters bensinmotor UTEN turbo, og yter beskjedne 131 hestekrefter og 150 Newtonmeter.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
En liten, men fantastisk motor
Til sammenligning tar Fiat ut 140 hestekrefter og 240 Newtonmeter av dere 1,4-turbo i 124 Spider. Men den har litt større overheng foran og bak, og veier 50 kilo mer.
Vekt er vesentlig i en bil som dette. Mazdaingeniørene har slanket bort 100 kilo fra forrige generasjon MX-5. Før jeg dumpet ned i setet, veide den lille roadsteren kun 975 kilo.
975 kilo gjør noe med en bil. Til tross for normale støtdempere og fjæring, samt dekk i dimensjonen 205/50R16, biter MX-5 virkelig fra seg på svingete vei. Fantastisk balanse og herlig styre- og pedalfølelse, gjør deg til en bedre sjåfør. Her vil alle føle seg som en kjøregud.
Tilbake til motoren, som jeg må si overrasker stort. Ja, den mangler kanskje litt av dreiemomentet som toliteren har, men den biter godt fra seg på høyt turtall og har et herlig snerr opp mot turtallsperren på 7500 omdreininger.
Den trives best der svingene kommer tett. Gjerne så krappe som mulig, og med korte rettstrekker imellom. Under slike forhold skal du jaggu stille til start med en rask bil for å holde følge. Og skulle du ha en raskere bil, skal jeg vedde på at du ikke har det like gøy som det jeg har i MX-5. Fartsfølelsen du får i denne bilen er bare helt utrolig!
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Gå for Sport
En annen ting som er utrolig, er prislappen på 306 900 kroner. Det samme er prisen på ekstrautstyr. MX-5 er godt utstyrt allerede som basismodell, men vi vil anbefale å gå for Sport-utstyrsnivå og legge til ytterligere 15 000 kroner for den såkalte sportspakken.
I den får du sportsseter fra Recaro, aktive kurvelys og aktivt sikkerhetsutstyr som blindsoneovervåking og overvåking av kryssende trafikk ved rygging. Du får også oppgradert stereoanlegg fra Bose med integrerte høyttalere i nakkestøtten, nøkkelfri adgang og start og automatiske fjernlys.
Denne saken ble første gang publisert 06/07 2016, og sist oppdatert 26/10 2023.