Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!

Det er mye ved Mazda 6 som er lett å like.

Sist oppdatert

Det er mange aktører som vil kapre deg som kunde når familiebilen skal handles inn. Mazda 6 er definitivt en som fortjener en ekstra kikk eller en prøvetur. Ikke bare har bilen utseendet med seg, den byr også på mange flotte kvaliteter du vil sette pris på i hverdagen.

Sterke konkurrenter i klassen er Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Opel Insignia og og Citröen C5 står klare til å gi Mazda kamp om kundene.

Kjøreegenskaper: 5

Med semi-sportslige kjøreegenskaper og en kvikk styring er det meste lagt til rette for flotte turer bak rattet på Mazda 6. Men ved siden av å underholde er japaneren også overraskende komfortabel og tilgivende på humpete vei.

Balansen i bilen er god, og den oppleves som trygg og forutsigbar med mindre man presser den voldsomt - da svarer den med heftig understyring for senere å komme ut med hekken ved hjelp av ESP-systemet.

Motor: 5

Tekniske data

Lengde, mm: 4785

Bredde, mm: 1795

Høyde, mm: 1490

Motor: R4, 2184 ccm

Effekt, hk: 125 v/ 3500 o/min

Dreiemoment, Nm: 310 v/1600 o/min

Forbruk, l/mil EU-mix: 0,56

CO2-utslipp, km: 149

Pris testbil, fra: 334 000 kroner

Mazda 6 har fått nye diesel-kraftpakker på plass under panseret. Med snuta rettet mot fremtiden har Mazda noe overraskende valgt å øke slagvolumet fra 2,0 til 2,2 liter. De hevder selv dette ikke har noe innvirkning på forbruket, som på vår bil er oppgitt til 0,56 liter per mil. Til sammenligning brukte forgjengeren med toliters slagvolum og 121 hester 0,61 liter per mil.

Det som imponerer mest med den nye motoren, er imidlertid måten Mazda har klart å senke støynivået på, og hvor mye jevnere kraftleveranse den nye motoren har.

Vår bil har 125 hester og 310 Nm, og er med det omtrent like kraftig som forgjengeren. Likevel oppleves den som vesentlig mer kultivert og moderne.

Den finnes også tilgjengelig med enten 163 eller 185 hester, men siden 125-hesteren gjør en såpass god jobb som den gjør, vil nok de aller fleste være meget fornøyde med den. For savn etter effekt opplevde vi aldri. En flott motor!

Ytelser: 5

Som sagt er det godt drag i minstemann, spesielt hvis man allerede har litt fart på bilen. Den "gamle" toliteren hadde også bra med krefter til tross for relativt beskjedne tall i forhold til enkelte av konkurrentene, men det er liten tvil om at det økte slagvolumet har påvirket kraftutviklingen positivt.

Bilen er oppgitt til å bruke 10,9 sekunder til hundre, og den skal ikke stoppe før ved 192 km/t. Absolutt godkjente tall, og i realiteten føles bilen i enkelte turtallsområder vesentlig kvikkere enn tallene hinter om.

Eksteriør: 5

Mazda 6 er en futurisk og dynamisk lekkerbisken. Bilen har svært så sportslige trekk, og setter mange av sine argeste konkurrenter i skyggen rent utseendemessig. Bilen deler trekk med både konsept-superbilen Furai og miniputten Kiyora.

Samtidig er formen på skjermene og frontfangeren tydelig inspirert av wankel-grombilen RX-8. Hekken er nok noe mer anonym, uten at den trekker ned noe på bilens flotte og sporty utseende.

Interiør: 5

Interiøret i 6-eren står ikke tilbake for det tøffe eksteriøret, for her stemmer det meste. Ok, det er ikke til å skyve under teppet at vi befinner oss i en japansk bil der kvalitetsfølelsen kanskje ikke er på nivå med de beste tyskerne. Men til gjengjeld koster bilen halvparten av en godt utstyrt BMW 5-serie eller Audi A6.

Også sittekomforten og ergonomien er meget god i Mazda 6. Selv høyreiste folk sitter godt med fin støtte under lårene - det er noe vi ikke er altfor bortskjemt med i biler fra Japan.

En annen joker Mazda 6 har i ermet er den store innvendige plassen, som er nesten på nivå med de beste i klassen. Baksetene rommer fint tre voksne, og bagasjerommet byr på akseptable 519 liter.

Komfort: 4

Til tross for presise kjøreegenskaper er fjæringskomforten fint ivaretatt, og selv på dårlige norske vinterveier er det lite å utsette på bilens understellsoppsett. Også støynivået ligger på et behagelig nivå, mye takket være den nye lavmælte dieselmotoren.

Sittekomforten er også meget bra, så generelt sett er Mazda 6 et komfortabelt sted å befinne seg, spesielt hvis vi ser i forhold til prislappen.

Les vår test av konkurrenten Avensis her.

Sikkerhet: 5

Mazda 6 ble nylig kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP med gode resultater, uten å sette noen ny klassestandard. Den har det meste av det forventede sikkerhetsutstyret på plass, deriblant ESP (på Mazda-språk kalt DSC), antispinn, seks kollisjonsputer, nakkesleng-reduserende nakkestøtter, ABS-bremser, elektronisk bremsekraftfordeling, beltestrammere og ISOFIX-fester.

Pris/ utstyr: 6

Leter du etter mest mulig bil for pengene, kommer du neppe utenom Mazda 6. Prisene begynner på 289.100 kroner, men da må du klare deg med en turtallsavhengig 1,8-liters bensinmotor.

Vi anbefaler heller å satse på den nye 125-hesters dieselmotoren, som med billigste utstyrspakke starter på 300 800 kroner. Det er en hyggelig prislapp, og faktisk koster ikke utstyret all verden heller. Du får en velutstyrt bil, med navnet Advance Plus, for 334 000 kroner.

Den har ting som to-soners klimaanlegg, 17-tommers felger, fartsholder, skinntrukket ratt og girkule, parkeringssensorer, Bose-stereo, bluetooth-tilkobling, bixenon og CD-skifter med plass til seks plater. Det er billig!

Ønsker du DVD-basert navigasjon, må du bla opp 19.900 kroner ekstra, mens skinnseter med elektronisk justering koster 16.000.

Denne saken ble første gang publisert 25/03 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også