Test: Lexus RC 300h 2016
Ser ut som én million kroner
Se på bildene. Flott bil, ikke sant? Den kan bli din for en drøy halvmillion. Men forvent deg ikke ytelser og kjøreegenskaper i stil med utseende.
Forventer du deg ytelser og kjøreegenskaper i stil med utseende, vil du antagelig bli du skuffet. La meg fortelle deg hvorfor.
Jeg trykker gasspedalen mot gulvet og sklir lydløst avgårde – elektrisk. Følelsen er behagelig. Veldig behagelig, men også litt merkelig. Lexus RC 300h ser ikke bare ut som én million kroner, den ser også ut som en bil med kraftfull motor og heftige ytelser.
Det har den ikke. Ikke på langt nær.
Etter noen meter drar bensinmotoren i gang. V8-er? Nei. V6? Nei. Rekkefirer? Jepp. Med turbo, da eller? Nei. Under panseret sviver en 2,5-liters bensinmotor uten noen form for pustehjelp. Motoren yter 181 hestekrefter, men i motsetning til en moderne turbomotor der fullt dreiemoment er på plass allerede ved 14–1500 omdreininger, må vi opp på 4000 omdreininger for å finne toppen av dreiemomentkurven. Hjelp fra elmotoren kommer derfor godt med på lavt turtall og gir noe i nærheten av det skyvet du forventer av en drivlinje som totalt yter 223 hestekrefter.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
En demper på kjøregleden
Drivlinjen har sine klare fordeler, men også noen ulemper. Drivlinjen finnes i et knippe Lexus-modeller og bygger på samme prinsipp som hybriddrivlinjen Toyota har brukt i over 20 år. Den er velprøvd og driftssikker, lettkjørt, komfortabel og gir lavt forbruk og utslipp. Samtidig er den langt fra spennende, og lever ikke opp til bilens tøffe eksteriør.
Den trinnløse girkassen må ta sin del av skylden. Den legger turtallet der ytelsene er best, og på slurende vis akselererer bilen avgårde. Girkassen er enkel og behagelig i bruk, men legger en demper på kjøregleden i forhold til tradisjonelle automatgirkasser.
I våre GPS-målinger klokker vi inn til 8,8 sekunder på spurten fra stillestående til 100 km/t, mens 60–100 og 80–120 km/t tar henholdsvis 4,8 og 6,0 sekunder. RC 300h er med andre ord ingen lyskryss-rakett, men gjør en helt grei figur i nevnte mellomakselerasjonsintervaller.
Toppfarten på 190 km/t er kun av akademisk interesse i et land der høyeste tillatte hastighet er 110 km/t. Men naboen lar seg neppe imponere over tallet da hans Skoda Octavia med toliters dieselmotor spurter raskere til hundre og kan vise til toppfart godt over 200-merket.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Nydelig kjørekomfort
Ute på veien er det lett å la seg sjarmere av RC 300h. Du sitter godt i fantastiske seter, og selv om kjøreegenskapene ikke er utpreget sportslige, gjør ikke bilen seg bort der svingene kommer tett. Kontakten med underlaget er fin og dekkene i dimensjon 235/40R19 foran og 265/35R19 bak gir masse veigrep.
Går du fra BMW til Lexus, vil du nok savne litt bedre tilbakemeldinger gjennom ratt og pedaler. Samtidig føle at du går et hakk eller to opp på kjørekomfort. Og dersom du lurer; bilens flotte design vekker definitivt oppsikt i trafikkbildet.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Full pakke for 600.000 kroner
Det beste med RC 300h er uten tvil prisen. Vi nevnte innledningsvis at den "ser ut som én million kroner", men koster bare halvparten, og det er ikke langt unna sannheten.
RC 300h kommer i tre utstyrsvarianter, der laveste utstyrsnivå (Executive Plus) koster fra 554 300 kroner. Testbilen, en såkalt Luxury, koster fra 601 400 kroner, mens den sportsligere F Sport S koster 617 900 kroner.
Noe som er lett å like med Lexus, er pakkeløsningene på utstyr. Her får du alt i ett, og du slipper å sette deg inn i milelange utstyrslister der de forskjellige elementene kun tilbys i kombinasjon med andre. Metallic lakk og soltak er eneste tillegg i testbilen, som koster 607 900 kroner eksklusiv leveringsomkostninger.
I testbilen savner vi ingenting. Den oppleves som komplett og har et utstyrsnivå du gjerne må punge ut et sekssifret beløp for å matche hos konkurrerende merker.
Denne saken ble første gang publisert 20/07 2016, og sist oppdatert 13/10 2023.