Prøvekjørt: Lexus NX 300h F Sport

Kvalitetsfølelsen er plettfri

Halvt tøffing, halvt limo og helt hybrid i Norge. Her er Lexus NX 300h.

Først publisert Sist oppdatert

En ting er sikkert: Lexus NX kommer ikke til å gå ubemerket hen. Den låner massevis fra det kontroversielle LF NX-konseptet, men de skarpeste detaljene i konseptet har blitt tonet ned.

Under alle disse vinklene finner du (for Norges del) en parallellkoblet hybrid 2,5-liter med til sammen 197 hk og 450 Nm. Med den går null til 100 på 9,2 sekunder, og 120 g/km CO2 og en drøy halvliter på mila skal være mulig. Det er imponerende for en såpass stor bil, og er med på å senke prisen. (En toliters bensinturbo finnes også, men den tas ikke inn til Norge.)

Gjerrigere og sprekere dieselmotorer

Med CVT-girkassa durer motoren av sted uten følbart trøkk. En tolitersdiesel som den eksempelvis BMW tilbyr i X3 er ellers standarden for en bil av denne typen her i veldig sære Vest-Europa, og det er grunner til det.

Med en slik motor er en mellomstor SUV like gjerrig som NX 300h, og sprekere. Det er en utfording for Lexus.

Ikke nok tilbakemelding

Chassiset er heller ikke i klasse med hva BMW tilbyr. Lexus ønsket å lage en "engasjerende og sprek kjøreopplevelse," men vi synes ikke at NX gir dette. Styringen gir ikke nok tilbakemelding. Vanligvis ville ikke dette vært et problem; hvis du ønsker deg svingeegenskaper, ville en sedan vært et bedre valg.

Men problemet er at når de prøvde å lage en SUV som oppfører seg fint (variable dempere finnes til alle modeller, samt performance-dempere på F Sport), har Lexus glemt å gjøre NX komfortabel. Det gjelder særlig F Sport-utgaven.

KVALITET: NX ser tøff ut, interiøret er romslig og kvalitetsfølelsen er plettfri.
KVALITET: NX ser tøff ut, interiøret er romslig og kvalitetsfølelsen er plettfri. Foto: FOTO: David Dewhurst Photography

Plettfri kvalitetsfølelse

Tekniske data

Lexus NX 300h F Sport

Motor 2494 ccm 4-syl

Drift: AWD

HK: 197

Dreiemoment: 450 Nm

Oppgitt forbruk: 0,52 l/mil

CO2-utslipp: 120 g/km

0-100 km/t 9,2 sek

Toppfart: 180 km/t

Vekt: 1782 kg

Pris: Fra 523 500 kroner

Men NX ser tøff ut, interiøret er romslig og kvalitetsfølelsen er plettfri. Særlig er læret på dashbordet av god kvalitet. Prisen er også gunstig, for den starter på 523 500 kroner for den rimeligste norske versjonen.

Du kan legge på utstyrspakker i flere trinn. F Sport øker eksempelvis prisen med 100 000 kroner, topputgaven Luxury med nesten 160 000 kroner.

DOMMEN:

En blanding av motstridende personligheter som ikke stemmer helt.

RIVALEN:

BMW X3 - Bedre motorer, bedre kjøreegenskaper.

Allerede populær

Tidligere i sommer informerte Lexus Norge at deres kvote på 150 biler av NX 300h ble solgt allerede etter to uker. Rett før sommeren fikk Lexus Norge bekreftet en dobling av antall biler for levering i 2014. Selskapet regner dermed å kunne levere mellom 250-300 biler i år, og sikter mot 10-15 prosents segmentandel med NX.

Les også:

Test: Bilene som bruker minst drivstoff

Test: Speedometeret stemmer nesten aldri

Test: Skal du velge bensin eller diesel