Lexus

Best på innsiden

F Sport-versjonen av Lexus GS skal by på mer engasjement bak rattet. Det merket vi ikke noe til.

Først publisert Sist oppdatert

Dette er en Lexus som sliter seg gjennom det å være en bil. Det er trist å måtte si det, men på tross av en splitter ny motor - en som er lånt fra den mindre IS-sedanen - er GS 300h likevel en bil som ikke når opp på så altfor mange måter.

F Sport er spesialversjonene av Lexus-modellene, og i GS' tilfelle innebærer det mer aggressiv styling, 19-tommers lettmetallfelger og kraftigere bremser.

De harde faktaene er som følger: Den har en 2,5-liters naturlig pustende rekkefirer koblet til en elektrisk motor. Til sammen leverer de totalt 223 hester til bakhjulene. På tross av dette tar det hele 9,2 sekunder å komme til 100 km/t. F Sport-utgavens to sportsmodus endrer ikke noe på det - heller ikke et instrumentpanel som digitalt endrer seg for å vise en turteller i stedet for en måler av batterikraften.

Men innvendig er den fin

Men kupeen er fin, og helt oppe i Audi- og BMW-sjiktet innen design og utførelse. Så lenge du cruiser rolig omkring, er Lexusen stille og kjører pent og pyntelig på en behagelig og tilfredsstillende måte. Altså slik det bør være.

Så ikke kjøp deg en F Sport. Velg heller en normalutgave, som koster deg mindre (fra 537 300 kroner) og gir like mye. Da blir du riktig nok mer anonym, og de rimeligere modellene har heller ikke den visuelle effekten til F Sport. Men de gjør samme jobben.

SINTERE: F Sport-utgaven av Lexus GS 300h har en mer aggressiv styling enn standardversjonen. FOTO: Produsent
SINTERE: F Sport-utgaven av Lexus GS 300h har en mer aggressiv styling enn standardversjonen. FOTO: Produsent

Gir ingen fordeler

Dersom du bare triller omkring, er GS 300h grei nok. Men det største problemet vårt er ikke at den mangler karisma eller ikke kjører like livlig som en BMW.

Problemet er at hybridsystemet - det eneste som gjør at Lexus-en skiller seg ut, og som du forventer at de har jobbet med, ikke klarer å gi den noen fordeler.

Om du tråkker pent på gassen bare for å lunke den forbi noen trafikklys, så fyrer forbrenningsmotoren opp. Du kan ikke kjøre i tett trafikk i mer enn noen få minutter før rekkefireren er nødt til å toppe opp batteriet.

Sånn har det alltid vært siden den første RX-en kom for nesten 10 år siden.

Men nå har vi biler som BMW i3 og Porsche 918 Spyder som foretar seg spennende ting med strøm, og Lexus klarer ikke å holde tritt.

Ikke godt nok

INGEN FORDELER: Hybriddriften gir ikke Lexus-en noen åpenbare fordeler, verken når det gjelder ytelser eller forbruk. FOTO: Produsent
INGEN FORDELER: Hybriddriften gir ikke Lexus-en noen åpenbare fordeler, verken når det gjelder ytelser eller forbruk. FOTO: Produsent

Det er greit nok at tallene ser fine ut dersom du skal ha en firmabil - 109 g/km CO2 og halvliteren på mila. Men ikke bli skuffet dersom du ikke oppnår dette. Hvis våre erfaringer er korrekte, vil du være heldig dersom du klarer å kjøre på 0,65 l/mil.

Og en tilsvarende diesel vil holde seg under det i forbruk. I tillegg har GS grusomme bremser, en ekkel CVT-girkasse og tragisk slakk gassrespons.

Så Lexus: Dere kan gjøre sakene deres bedre enn dette.

DOMMEN:

Ny motor, og samme problemer. GS-en er nok myk og raffinert, men hybridsystemet er veldig gjennomsnittlig.

RIVALEN:

BMW 520d - Elegant og underholdende klassebil med 119 g/km CO2 og 0-100 på 7,9 sekunder.

Tekniske data Lexus GS 300h F Sport

Motor: 2494 ccm 4-syl + el-motor

INNSIDEN BEST: Interiøret i Lexus GS er helt på nivå med BMW og Audi. FOTO: Produsent
INNSIDEN BEST: Interiøret i Lexus GS er helt på nivå med BMW og Audi. FOTO: Produsent

Trekk: Bakhjulsdrift

HK: 223

Oppgitt forbruk: 0,5 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 109 g/km

0-100 km/t: 9,2 sek

Toppfart: 190 km/t

Vekt: 1730 kg

Pris: Fra 623 400 kroner

Les også:

Dette var 2013s mest fornøyde bileiere

Her finner du alt vi har skrevet om hybridbiler

10 bra bruktbiler til under 100 000 kroner