Test: Jaguar XF 4,2 V8, 2008

Indisk livrett

Testdagene med Jaguar XF 4,2 V8 framkalte minner om sportscoupeen XK.

Først publisert Sist oppdatert

V8-motorer og Jaguar er en flott kombinasjon, og i nye XF spes det på med store doser kjøreglede. I dette tilfellet så mye at Jaguar XF V8 virkelig holder stand mot de kraftigere 5-serie BMW-ene - med unntak av M5. På det norske markedet konkurrerer eksbriten også med mer påkostede versjoner av Mercedes E-klasse og Audi A6. I neste rekke følger Lexus GS450h og Volvo S80.

Kjøreegenskaper: 5

XF V8 har tung og kontant styrefølelse, som gir sterke fornemmelser av kontakt med underlaget - og gir suveren kontroll selv i høyere hastigheter. Jaguaren viser seg særlig her som en seriøs BMW-utfordrer. XF opptrer skarpt og balansert også på vått underlag, og den viser ingen tendens til å ville overstyre uprovosert. Slike reaksjoner kommer ikke før du virkelig ber om det. V8-versjonen føles, rent subjektivt, nettere og mer lettkjørt på trange veier enn på motorveien. Sjenerøs dekkdimensjon, 19-toms felger med 245/40-gummi, gir imidlertid sporingstendens på slitt motorvei med dype hjulspor.

Motor: 5

Den eksbritiske sportssedanen har en 298-hesters V8 på 4,2 liter under panseret. Motoren byr, foruten høyst tilfredsstillende trekkraft, på en herlig snerrende og brummende lyd. Turtallsviljen er ikke råest, men opp til - og litt forbi - maksytelsen ved 6000, er det masser av kraft å hente. Maksimalt dreiemoment, 411 Nm, finnes ved 4100. Men automatgirkassa med seks trinn leverer raske girskift, og har også en fin manuell overstyringsmulighet i "S"-modus. Du har også mulighet til å bruke hendlene på rattet mens girhendelen står i "D", men da går den tilbake i automatfunksjon etter noen sekunder.

Ytelser: 4

Jaguaren gjør unna de første 100 kilometerne på 6,5 sekunder. I seg selv et helt akseptabelt tall, men i og med at kreftene i bunnen av registeret ikke er voldsommere, blir ikke V8-versjonen noen racerbil. Automatgirkassa er imidlertid såpass kjapp at den klarer å hente det beste ut av motoren. Forbikjøringer byr dermed ikke på særlige utfordringer. Våre målinger av mellomakselerasjon viser at XF-en ligger noen hakk bak konkurrenter som BMW 550i og Lexus GS450h.

Eksteriør: 5

Jaguar XF har en potent karosseriprofil, med lang taklinje og kort hekk, som nesten får den til å se ut som en coupé sett skrått forfra. Bilen signaliserer tydelig sine sportslige ambisjoner gjennom den kraftige hoftelinjen som ender opp i den høye hekken. Noen snakker om Mercedes CLS når de ser bilen, andre mener at XF minner for mye om Ford Mondeo. Atter andre finner mye av sportscoupeen XK i nye XF. Vi er ikke uenige i noen av disse innspillene.

Interiør: 5

Innvendig finner vi en annen av Jaguarens sterkere sider. Interiøret er lyst og sobert, med et lekkert skinntrekk over dashbord og dørsider. Vi synes det er bra at Jaguar har nøyd seg med mindre treverk enn før i tiden. Men vi rister på hodet over at støydempingsmattene under dashbordet virker lefsete. En genial gimmick finnes i åpningsmekanismen for hanskerommet, som skjuler seg i et bittelite punkt rett over. Trykk på det, og sesam sesam. Det er også lett å like sensoren som styrer kupebelysningen foran: Hold hånden under og det skrur seg på. Reversér prosedyren, og det skrur seg av. Det meste av instrumenter styres via ta-på-skjerm øverst i midtkonsollen, mens automatgiret betjenes av en hifi-inspirert knott som kommer opp av konsollen når motoren tennes. Plassen bak er godt på linje med konkurrenter, det samme er bagasjerommet - med sine 540 liter (VDA). Dersom setene legges ned, øker volumet til 923 liter.

Komfort: 4

Støynivået i kupeen er behagelig, og skyldes i stor grad støydemping og generelle materialvalg som dreper mye av motorstøyen. Vindstøy er heller ikke merkbart selv i høyere hastigheter, men det er hakket mer veistøy å spore enn forventet - særlig på grov asfalt - uten at det framstår plagsomt. Fjæringen er mer fast enn direkte komfortabel. Setene har det som trengs av elektroniske innstillinger, i tillegg til kjølevifter i de ventilerte seteflatene. Klimaanlegget er, selvsagt, helautomatisk - og betjenes via touchscreen.

Sikkerhet: 4

Jaguar XF er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Så langt har bare X-Type vært innom, med middels resultat, dermed er det vanskelig å si noe konkret om hvor godt XF står seg. Lista med standard sikkerhetsutstyr ser brukbar ut, men heller ikke mer i en bil av denne typen. Blindsonevarsel, likt Volvos system, er ekstrautstyr. XF har seks airbags, anti-whiplashsystem foran, fotgjengerkontaktvarsel, ISOFIX-fester for barneseter. ESP-systemet fungerer i tre trinn - alt fra full elektronisk hjelp via en mer aktiv variant til komplett deaktivering.

Pris/utstyr: 4

XF med V8-maskin koster fra 1 090 700 kroner. Vår testbil var på høyeste - og eneste - utstyrsnivå, kalt Premium Luxury. Regn med 100 000 ekstra til nødvendig småplukk, til tross for at dette utstyrsnivået inneholder det meste du trenger - og totalsummen til slutt ikke er så aller verst. Ett av de nyttigste punktene i utstyrslista, er adaptiv cruisekontroll, som i vår testbil - til 13 300 kroner. Det kan justeres i fire forskjellige avstander. I kø oppleves den automatiske nedbremsingen som litt i overkant voldsom, men teknologien hindrer en søvnig sjåfør i å kjøre på bilen foran.